Statsråden døpte nytt kystvaktfartøy
I nydelig høstvær ble KV «Jan Mayen» døpt i Tomrefjorden 16. november 2022. Fartøyet er det første av tre nye kystvaktfartøy som skal sikre Norges interesser til havs.
Frem mot 2024 skal Kystvaktens Nordkapp-klasse erstattes av tre nye fartøyer i Jan Mayen-klassen. Først ut er KV «Jan Mayen» som skal overleveres Forsvaret rundt nyttår. Onsdag 16. november ble fartøyet døpt på verftet Vard Langsten i Tomrefjord i Møre og Romsdal.
Justisminister Emilie Enger Mehl var gudmor for det nye fartøyet. Hun slapp champagneflasken og fikk dermed døpt det nye kystvaktfartøyet. KV «Jan Mayen» skal sammen med sine to søsterskip tjene Kystvakten, Forsvaret og Norge i mange tiår fremover. Fartøyet er bygd av Vard, mens Forsvarsmateriell står for anskaffelsen og overleveringen til Forsvaret.
Skroget er bygget i Romania og ankom Norge for utrustning i fjor høst.
Med på dåpen var også forsvarsminister Bjørn Arild Gram; direktør for Forsvarsmateriell, Gro Jære; og sjef for Sjøforsvaret, Rune Andersen. Konsern- og verftsledelsen for Vard var også til stede.
Kystvakten er statens viktigste myndighetsutøver langs kysten og til havs, og avdelingen bidrar til suverenitetshevdelse i norske farvann. Kystvaktens oppgaver er suverenitetshevdelse, fiskeri- og fangstoppsyn, ressurskontroll, tolloppsyn og miljøvern. Kystvakten er alltid til stede – hver dag, hele året, og disponerer en variert flåte fartøy, fly og helikoptre.
Fakta om Jan Mayen-klassa
- Jan Mayen-klassa består av dei tre fartøya KV «Jan Mayen», KV «Hopen» og KV «Bjørnøya». Desse leverast frå Forsvarsmateriell til Sjøforsvaret i 2022, 2023 og 2024.
- Fartøya i Jan Mayen-klassa skal erstatte KV «Nordkapp», KV «Senja» og KV «Andenes» i Nordkapp-klassa.
- Jan Mayen-klassa kan ta imot større redningshelikopter som SAR Queen.
- Kystvaktfartøya blir ustyrte med moderne teknologi, mellom anna til utføring av slep og oljevernutstyr.
- Jan Mayen-klassa skal operere i nordområda, og de blir rusta til å utføre operasjonar i arktiske område.
- Skroga til Jan Mayen-klassa er bygde ved Vard Tulcea i Romania, og så slepte til Vard Langsten i Tomrefjord. Der blir fartøya utrusta, testa og ferdigstillte.