Derfor er Forsvaret i Mali

Veibomber, terrorister og opprør. FN har bedt om hjelp til å transportere materiell og personell over de enorme landområdene i Mali.

​Sola har ennå ikke stått opp når de norske soldatene låser opp Hercules-flyet og gjør seg klare for dagens flytur over Sahara.

– Vi har ett felles mål og én oppgave, og det er å sørge for å få Hercules-flyet vårt opp i lufta for FN, sier sjefssersjant i NORTAD II, Didrik Sand.

De siste årene har det hersket mye uroligheter i Mali, og da spesielt i Nord-Mali. Korrupsjon, terrorgrupper, maktmisbruk, klimatiske forandringer og utfordringer og svake statlige institusjoner, er blant de mange og kompliserte årsakene til urolighetene. Og det enorme landet er viktig for stabiliteten i hele Sahel, med sine 100 millioner innbyggere.

Norge opprettholder leirdriften av Camp Bifrost frem til 2022, og bidrar med et nytt transportflybidrag til FN i 2021. 

Det bekreftet forsvarssjefen under sin inspeksjonsreise i Mali forrige uke.


Viktig for FN

Det norske Hercules-transportflyet kan frakte alt fra FN-personell, last og materiell– til å bistå med medisinske evakueringer. Dette er helt avgjørende for FN, som ellers ville ha måttet bruke dager og uker på å frakte livsviktige forsyninger og personell på farlige og elendige veier i det enorme landet.

– Mali er et vanvittig stort land og det er dårlig infrastruktur spesielt i sentrale og nordlige deler av landet. Nå er vi inne i regntiden, noe som gjerne gjør flere veier uframkommelige, forklarer Sand.

Konfliktene i landet, med terrorisme og veibomber gjør også at FN sliter med å komme frem rent fysisk.

 

 

aktuelt_2373_derforerforsvaretimaaktuelt_2373_derforerforsvaretimahttp://forsvaret.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=20017Personell fra Air Mobile Protection Team i NORTAD II bærer en såret FN-soldat inn et norsk Hercules-fly på oppdrag i Gao i Mali. /media/PubImages/010_20190624tk_I2474.jpg
aktuelt_2373_derforerforsvaretimaaktuelt_2373_derforerforsvaretimahttp://forsvaret.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=20038Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen besøker de norske soldatene i Mali. Foto: NORTAD II./media/PubImages/DSC04876.jpg


– Hvis FN skulle transportert personell eller last på bakken langs veiene ville de brukt to til tre uker på en distanse flyet vårt bruker to timer på. Derfor er dette både en etterspurt og viktig kapasitet for FN i Mali (MINUSMA).

– Dette gjør at FN-misjonen MINUSMA også kan jobbe mer effektivt, noe som igjen øke operativiteten for hele misjonen.

Hvis FN skulle transportert personell eller last på bakken langs veiene ville de brukt to til tre uker på en distanse flyet vårt bruker to timer på.

Mange bidrar

Detasjementet fra Norge, NORTAD II (Norwegian Tactical Airlift Detachment II) består av rundt 60 kvinner og menn, som holder til i Camp Bifrost ved hovedstaden i Mali, Bamako.

Dette er alt fra vakt- og sikringssoldater og teknikere, til flygere og lastemestere.

Så langt har det norske Hercules–flyet vært 71 timer i lufta og fraktet 1319 mennesker og 198.721 pund med last.

– Vi er klare til å fly seks dager i uka. Ofte endres oppdragene på kort varsel, så det gjelder å være fleksibel. I tillegg jobber vi i opp mot 46 varmegrader, noe som er litt annerledes enn hjemme. Samtidig er det utrolig godt samhold her og morsomt å jobbe når alle har ett felles mål, sier kommandersersjant Sand.

Skaper ro for FN

Norge samarbeider med Belgia, Danmark, Sverige og Portugal for å sørge for at det er et kontinuerlig lufttransport-bidrag på plass i Mali.

Norge har tatt initiativ til å lage denne rotasjonsordningen.

– Nå som den er på plass, er det med på å skape forutsigbarhet og ro for FN, tror Sand og legger til:

– Når FN nå vet at de vil ha et transportfly tilgjengelig i årene framover, har de også muligheten til å planlegge for dette.

Vi har ett felles mål, og det er å sørge for å få Hercules-flyet vårt opp i lufta for FN

I november reiser de norske styrkene hjem, og da er det danskene som tar over i seks måneder.

De andre samarbeidslandene bruker den norske leiren når det er de som har ansvaret for å stille med transportfly. Ni nordmenn jobber til enhver tid med å drifte Camp Bifrost, uavhengig av hvilken nasjon som bruker den.

Det er FN som gir oppdrag til, og «bestiller» flygninger fra den norske avdelingen NORTAD II i Mali.

 Møtte de norske styrkene

Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen fikk et innblikk i hvordan NORTAD II løser sine oppdrag gjennom en flytur til Timbuktu, da han besøkte de norske styrkene. Han hadde også møter med malisk militærledelse, samt lederen for den franske operasjonen BARKHANE som opererer i Sahel-området.

–Jeg er imponert over kvaliteten på det norske styrkebidraget i denne operasjonen. I tillegg ser jeg viktigheten av dette oppdraget, både for Norge og for FN, sier Bruun-Hanssen.


Ps: I september kan du høre om livet til de norske soldatene i Mali i Forsvarets nye podkast.

 
Les mer om Mali her: 

 Les mer om

 

 

aktuelt_2373_derforerforsvaretimaaktuelt_2369_sjefsbesoekimali2019/aktuelt/sjefsbesoek-i-mali-2019/media/PubImages/20190624tk_I2474.jpgImponert over nordmennene i MaliNorske soldatar reddar liv og støttar FN i konfliktramma Mali. Sist veke fekk forsvarstoppar sjå korleis den norske styrken jobbar.aktuelt_2373_derforerforsvaretimahttp://forsvaret.no/Lists/RelatedPages/DispForm.aspx?ID=7390
aktuelt_2373_derforerforsvaretimafakta_239_mali/fakta/aktivitet/internasjonale-operasjoner/Mali/media/PubImages/20160921tk_R0102-hh.jpgMaliNorge støtter myndighetene i Mali gjennom FN-operasjonen MINUSMA.aktuelt_2373_derforerforsvaretimahttp://forsvaret.no/Lists/RelatedPages/DispForm.aspx?ID=7391


Publisert 5. juli 2019 11:49.