F-35A etterfyller drivstoffF-35A etterfyller drivstoffhttp://forsvaret.no/media/PubImages/f-35a i lufta 2.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=8972F-35 beskrives som «et beist» av en norsk flyger og gjør det svært godt på amerikanernes tøffeste øvelse «Red Flag». Foto: U.S. Air Force
130516-F-XL333-404130516-F-XL333-404http://forsvaret.no/media/PubImages/f-35a close up.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=8973Et F-35A manøvrerer seg mot et tankfly, for å etterfylle i luften. Foto: U.S. Air Force
F-35 i lufta over USAF-35 i lufta over USAhttp://forsvaret.no/media/PubImages/f-35A i lufta.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=8974F-35A over kysten av Florida. Foto: U.S. Air Force

F-35 knuste motstanderne

Kampflyet, som Norge mottar til høsten, dominerte under verdens største luftkampøvelse. – F-35 er et beist, forteller norsk flyger. 

​​​​​Med 20:1 i «kill rate» – altså hvor mange man skyter ned for hvert fly man selv mister – dominerte nylig U.S. Air Force sine F-35A øvelse Red Flag i USA. 

A-modellen er den samme som Forsvaret skal få, og våre to første fly ankommer Norge i november. 

En av de norske F-35 flygerne​, Morten «Dolby» Hanche, er ikke overrasket over det knusende resultatet..

– Med F-35 finner du motstanderen lenge før han finner deg. Da kan du skyte først og blir mye dødeligere i lufta, forteller Hanche, som til daglig jobber i 62nd Fighter Squadron ved Luke Air Force Base i USA.

Skvadronen har både amerikanere, italienere og nordmenn som til daglig jobber sammen.

 

 

F-35A avfyrer missilF-35A avfyrer missilhttp://forsvaret.no/media/PubImages/f-35 missil.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=8971En F-35A avfyrer et missil over USA under en øvelse. Foto: Lockheed Martin/U.S. Navy

​​Ujevn kamp

Hanche forteller at luftkampene ofte blir veldig ujevne når femtegenerasjons F-35 – med sine stealthegenskaper og avanserte sensorer – møter forrige generasjons fly, som F-18 og F-16. 

– Det vi ser i øvelser mot andre fly, er at kampen blir veldig ujevn og at vi har alle fordeler. Det er sjelden motstanderen i det hele tatt får avfyrt skudd før kampen er over.

– Det er vanskelig å forsvare seg mot noe du ikke ser, legger han til.

– Det er et beist

​​​Hanche beskriver et fly som er svært hurtig, lett å manøvrere og som er vanskelig å oppdage. 

– Kampen er egentlig over før den har begynt. Mens den ene parten lurer på hva som skjer, er missilene våre allerede på vei. F-35 er et beist. Den er rett og slett rå. 

For motstanderne betyr det også at det ligger en psykologisk effekt i det å gå opp mot en «fiende» som er overlegen teknologisk.

– F-35 er en skremmende motstander å møte! Du kan ikke ta igjen når du ikke vet at du er i kamp.

 

 

F-35 close-up cockpitF-35 close-up cockpithttp://forsvaret.no/media/PubImages/f-35 cockpit close up.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=8975Fra cockpiten i F-35 har flygeren full kontroll over både luftrommet og bakken. Avanserte sensorer og en svært avansert hjelm gir flygeren 360 graders syn. Foto: U.S. Air Force

​​​Hjelper de «gamle»
I tillegg til å være en styrke i seg selv på slagmarken, med sin usynlighet og overlegne sensorkapasitet, hjelper også F-35 vennligsinnede «gamle» fly til å bli bedre. 

– Sensorene til F-35 er gode og lar oss oppdage en motstander lenge før for eksempel F-16 ville gjort.  Vi kan dele denne informasjonen med andre egne styrker.  Derfor kan F-35 i praksis gjøre andre egne styrker bedre:  F-35 lar dem «se» motstandere de ellers ikke ville visst om, forteller Hanche.

– F-35 kan dele måldata med både luft-, sjø- og bakkestyrker, tilføyer han.

 

 

Major Morten Hanche i cockpit før en flytur med F-35 jagerfly på Luke AFB i USA / Major Morten Hanche in cockpit before a flight with a F-35 fighter plane out of Luke AFB in USAMajor Morten Hanche i cockpit før en flytur med F-35 jagerfly på Luke AFB i USA / Major Morten Hanche in cockpit before a flight with a F-35 fighter plane out of Luke AFB in USAhttp://forsvaret.no/media/PubImages/morten_hanche_cockpit.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=8984Major Morten Hanche i cockpit før en flytur med F-35 jagerfly på Luke AFB i USA. Foto: Torbjørn Kjosvold / Forsvaret

​​

Avviser problem-maskin

Det har vært mye fokus på feil og problemer underveis i testingen av det nye kampflyet. Dette har til tider frustrert de norske testflygerne.

– Folk har nok hatt litt urealistiske forventninger til hva som er et uferdig og ferdig produkt. Hele poenget med en testperiode er å avdekke flest mulige feil eller ting man må utbedre, forklarer Hanche.

– Det har vært stor åpenhet rundt testingen av F-35.  Derfor har media fått tak i mye «spennende» lesestoff om F-35.  Jeg synes media ofte har grepet tak i enkeltsaker, som hver for seg kanskje ikke er så viktige. Helheten er viktig.

Tidlig involvert​

Hanche forteller at dette langt i fra er noe nytt, det nye er at Norge har vært involvert i prosessen på et langt tidligere tidspunkt. 

– Så er det ingenting som er helt perfekt, sånn er det bare. Sånn var det også med F-16, sier den erfarne flygeren med tusenvis av timer bak spakene, også på nettopp F-16.

– Vi vet mye mer om F-35 enn vi gjorde om F-16 da vi fikk den. Der kom det mange flere kaniner opp av hatten senere, mens nå har vi vært med fra start og vet hva vi har å forholde oss til. F-35 er gjennomtestet i større grad enn F-16 var i sin tid.

Publisert 1. mars 2017 16:06. av Harald Nygaard Kvam, nettredaktør Forsvaret. Sist oppdatert 21. august 2017 11:03.