aktuelt_1902_foerstemanntilaataavaktuelt_1902_foerstemanntilaataavhttp://forsvaret.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=5169https://youtu.be/Qc8vRfVz2zI

De ble de første til å ta av: – Surrealistisk

– Dette var enda tøffere enn jeg trodde det skulle bli! sier Thomas «Timber» Harlem. Fredag ble han førstemann til å ta av med en F-35 fra norsk jord.

– Hele turen i dag var nesten litt surrealistisk – fra avgang med full etterbrenner til å «stikke innom» kjente institusjoner som kommunehuset, Luftkrigsskolen og Værnes lufthavn, sier flyver Thomas «Timber» Harlem og legger til:

– Jeg tror man har en håndfull dager i livet som man husker, og dette er en sånn dag, gliser flyveren rett etter den historiske flyturen.

Møtte kongen i luften

Sammen med makker Ståle «Steel» Nymoen ble «Timber» førstemann til å ta av med et F-35 fra norsk jord. Begivenheten skjedde på Ørland fredag i forbindelse med Forsvarets offisielle markering av F-35-mottaket. De to flyene tok av fra Ørland flystasjon like før klokken 12.30 fredag. Med det ble nok en milepæl i det norske kampflyeventyret passert.

– Vi fløy innover Trollheimen og møtte majesteten i luften, sier «Timber».

«Timber» og «Steel» møtte nemlig kong Harald som satt i fly på vei mot Ørland. Dermed fikk kongen eksklusivt selskap den siste delen av strekningen.

 

 

aktuelt_1902_foerstemanntilaataavaktuelt_1902_foerstemanntilaataavhttp://forsvaret.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=5170Etter landing. Fra venstre: Hans Majestet Kong Harald, Ståle «Steel» Nymoen, Thomas «Timber» Harlem og sjef Luftforsvaret, generalmajor Tonje Skinnarland./media/PubImages/20171110tk_I9537.jpg

Euforisk stemning

De to norske kampflyene holdt også en strålende oppvisning – til stor glede for publikum og gjester på Ørland. Etter flyturen ga de to flyverne hverandre en stor klem.

– Det var nesten litt euforisk stemning da vi landet. Dette var enda tøffere enn jeg trodde det skulle bli, og jeg hadde høye forventninger i utgangspunktet, sier «Timber».

Skvatt til

De to norske flyverne har lang erfaring fra F-16 og ble sjekket ut for F-35 i USA i høst.

– Det var annerledes å fly her enn i USA. På utsjekken min i USA var det 40 grader, og her er det nærmere null. Det gjør at motoren får veldig mye mer skyvekraft. Jeg skvatt litt da jeg «dro på» i dag, for det røsket godt i flyet, sier «Timber» og legger fornøyd til:

– Jeg har gliset mye de siste to timene!

Publisert 10. november 2017 16:44.. Sist oppdatert 12. november 2017 11:24.