Obersløytnant Martin Tesli i cockpit på et F-35 på Luke Air Force Base i USAObersløytnant Martin Tesli i cockpit på et F-35 på Luke Air Force Base i USAhttp://forsvaret.no/media/PubImages/20160816tk_R4275 kopi.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=7471Flyger og SNR: Oberstløytnant Martin «Tintin» Tesli er både instruktør og Norges øverste nasjonale representant på Luke Air Force Base. Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvaret
Obersløytnant Martin Tesli og Major Morten Hanche på Luke Air Force Base i USAObersløytnant Martin Tesli og Major Morten Hanche på Luke Air Force Base i USAhttp://forsvaret.no/media/PubImages/20160816tk_R4691 2 kopi.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=7472Travelt: Oberstløytnant Martin «Tintin» Tesli (stående) og major Morten «Dolby» Hanche har hektiske dager på Luke Air Force Base. Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvaret
Norsk F-35 under take off på Luke Air Force Base i USANorsk F-35 under take off på Luke Air Force Base i USAhttp://forsvaret.no/media/PubImages/20160816tk_R4836 2 kopi.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=7473Erfaring: Et norsk F-35 tar av. Til nå er det fløyet 60.000 timer med F-35, og rundt 350 av dem er norske. Norge får mye viktig lærdom fra partnerlandenes erfaringer med flyet. Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvaret
Obersløytnant Martin Tesli etter en flight med F-35 på Luke Air Force Base i USAObersløytnant Martin Tesli etter en flight med F-35 på Luke Air Force Base i USAhttp://forsvaret.no/media/PubImages/20160816tk_A8650 kopi.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=7470Fire blir sju: Norge har fire F-35 på plass på Luke. Flyene brukes til trening, og før sommeren 2017 kommer ytterligere tre norske fly til basen. Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvaret

Lander i Norge om ett år

F-35-opplæringen av norske flygere og teknikerne er i full gang på Luke Air Force Base i Arizona. – Vi er i rute, sier Martin «Tintin» Tesli. Neste høst ankommer de første flyene Norge.

​Det er 43 varmegrader, og den brennhete ørkensola steiker over flightline. På vei mot rekkene av splitter nye F-35 går fire taktfaste norske flygere, klare for nok et treningsoppdrag på Luke Air Force Base i Arizona. En av dem er oberstløytnant Martin «Tintin» Tesli. Han har vært Norges øverste nasjonale representant (SNR) ved basen siden starten i fjor sommer og nærmer seg hundre timer bak spakene i F-35. 

Den erfarne flygeren roser Norges nye kampfly:

​​– F-35 er et monster av en maskin og ønsker å gå fort, sier Tesli.

Vil du også fly verdens råeste kampfly?

les mer og søk

​Debuterer alene

I vinter fløy han F-35 for første gang. Det måtte han gjøre alene, siden F-35A bare har ett sete.

– Vanligvis har du med deg en flyinstruktør når du skal lære å fly, så det var veldig rart å fly alene første gang man skal ut og lære seg å fly en flytype, sier han.

Likevel var han godt forberedt, takket være lang erfaring fra F-16 og god trening fra de avanserte F-35-simulatorene. Han stortrives med å jobbe i og rundt F-35:

– Mestringsfølelsen som jeg får ved å beherske et av verdens mest avanserte flysystemer og måten vi opererer det på, er veldig motiverende.

​PILOTER PÅ LØPENDE BÅND

Fire norske fly er allerede på plass ved basens 62. skvadron, og tre nye kommer innen neste sommer. Overføringen av norske flygere fra F-16 til F-35 går også etter planen. I vår startet det første fullverdige overføringskurset, med flere norske flygere i kullet. Førstemann ble sjekket ut og klarert for F-35 i august, og neste overføringskurs er i full gang.

– Vi er i rute og er godt i gang med utdanningen av instruktører. På det operative går ting veldig bra. Vi er fullintegrerte på flere områder, sier Tesli.

I sommer fikk også USA sin første kampklare F-35-skvadron. Flere av flygere der har blitt instruert av Tesli og de andre norske instruktørene ved Luke. Det norske forsvaret er altså ikke langt bak det amerikanske.

– Vi er helt klart med i prosessene, og vi er blitt mer jevnbyrdige med amerikanerne. De ser at vi også kan en del, sier Tesli.

TEKNIKERE I GANG

På teknikersiden er Norge fremdeles i startgropa, men de første norske teknikerne startet sitt overføringskurs til F-35 ved Eglin i Florida nå i sommer. I oktober kom de til Luke og startet på den praktiske delen av kurset. Den norske avdelingen når sin fulle størrelse med personell og fly neste sommer.

Kollega Morten «Dolby» Hanche har også tilbrakt det siste året i Arizona. Neste sommer reiser han til Ørland for å lede den operative testingen og evalueringen (OT&E) av de første flyene. Overgangen fra glohett ørkenklima til røft norsk vintervær blir stor.

– Derfor skal vi ta ting rolig og forsiktig. Vi må rett og slett lære oss å fly i Norge, sier Hanche. ​

Imponerte 

Både Hanche og Tesli blir bare mer og mer overbeviste om at F-35 er det rette flyet for Norge.

– Allerede ​​​nå imponerer den oss. F-35 har egenskaper og sensorer som vi aldri har hatt med F-16, sier Hanche.

F-35 vil også legge forholdene bedre til rette for at Hæren, Sjøforsvaret og Luftforsvaret kan utføre oppdrag mer effektivt og bedre sammen. Det blir en kapasitet for hele Forsvaret, poengterer Tesli.

– Maskinen har evne til å operere der andre ikke kan, og F-35 gir oss mulighet til å velge om vi vil tilkjennegi at vi er til stede eller ikke. Det er også en sann allværskapasitet, sier Martin Tesli.​​

Tidslinje

  • Sommer 2016: Norge skal kjøpe inntil 52 nye F-35, og til nå har Norge fire fly på Luke. Disse inngår i en pool med fly som skal brukes til opplæring og trening ved basen.
  • Oktober 2016: De første norske teknikerne på overføringskurs kommer til Luke for å starte på praksisdelen.
  • Vår 2017: Den norske avdelingen blir fulltallig med flygere og instruktører stasjonert på Luke. Oppstart av første overføringskurs for norske flygere som skal tilbake til Norge etter kursslutt.
  • Vår/sommer 2017: Norges fly nummer 5, 6, og 7 kommer til Luke. Disse skal være i USA noen år framover og brukes til trening. Deretter skal de til Norge.
  • 2. halvår 2017: Norges fly nummer 8, 9 og 10 er klare. Flyene skal til Norge og ankommer en gang i løpet av senhøsten.

 

 

Luke Air Force BaseLuke Air Force Base<ul><li>​Opprettet i januar 1941 som 56th Fighter Wing. Basen disponerer rundt 7500 kvadratkilometer luftrom til treningsformål – tilsvarende hele Vest-Agder fylke. Første F-35 kom til Luke i mars 2014. Første sortie (flygning) skjedde 5. mai 2014.</li><li><span style="line-height:1.625;">Luke blir ve</span><span style="line-height:1.625;">​</span><span style="line-height:1.625;">rdens største F-35-base og er i full gang med overgangen til femte generasjons kampfly</span><span style="line-height:1.625;">. Toppnivået nås etter planen i 2020, med 144 fly.</span></li><li><span style="line-height:1.625;">Sommeren 2015 etablerte Norge sin avdeling ved basen. Avdelingen skal først omskolere flygere og teknikere fra F-16 til F-35. Deretter skal avdelingen ta over for Tucson med å gjennomføre siste del av utdanningen for framtidens norske kampflygere.<br></span></li><li>Den norske avdelingen er integrert i basens 62. skvadron sammen med amerikansk og italiensk personell. I tillegg samarbeider skvadronen tett med amerikansk og australsk personell i 61. skvadro<span style="line-height:1.625;">n. </span><span style="line-height:1.625;">Skvadronen fikk sin første F-35 i august 2015.</span></li></ul>http://forsvaret.no/aktuelt_/Lists/FactBoxList/DispForm.aspx?ID=12

Publisert 12. september 2016 16:15. av Anders Fjellestad (tekst) og Torbjørn Kjosvold (foto), Forsvarets mediesenter. Sist oppdatert 19. september 2017 10:00.