aktuelt_1896_fremtidenharlandetaktuelt_1896_fremtidenharlandethttp://forsvaret.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=5099https://youtu.be/nF_kql3cV6Y

Fremtiden inn for landing

En ny tidsalder har begynt i norsk forsvarshistorie. Fredag 3. november landet de første norske kampflyene på norsk jord.

​Klokken 06.35 fredag morgen norsk tid tok tre splitter nye norske kampfly av fra Fort Worth i Texas. Deretter fortsatte flyene over Atlanterhavet og til Ørland. Like før ankomst ble flyene møtt velkommen av to F-16 jagerfly. Det første norske F-35 kampflyet satte hjulene på rullebanen på Ørland flystasjon klokken 15.57.

– Dette er et stolt øyeblikk og en fantastisk følelse. Ikke minst er det en milepæl for Forsvaret å få denne kapasiteten til Norge, sier generalmajor Morten Klever, programdirektør i Kampflyprogrammet like etter landing.

– En styrke for Norge

Landingen markerer at år med planlegging, grundige vurderinger og forberedelser er over. Nå starter en ny epoke i det norske kampflyeventyret.

– Å motta F-35 er en styrke for Forsvaret og for forsvaret av Norge. Vi har jobbet i mange år for å få dette til, og jeg er stolt over alle menneskene som har stått på i så mange år. Nå skal F-35 levere kampkraft til Forsvaret for fremtiden, sier en rørt Klever.

Les alt om de nye kampflyene her

alt om f-35


– Føles historisk

Den amerikanske flyveren Brian Bann var en av pilotene som fløy F-35 til Norge. For ham føltes det historisk å bli hilst velkommen av norske F-16 ved Ørland.

– Det var en bra flytur, og det var en god følelse å bli møtt av F-16 her. Det føltes litt historisk, nærmest som om en overlevering av stafettpinnen fra fjerde- til femtegenerasjons kampfly, sa Bann da han møtte norsk presse på Ørland.

«Er F-35 det beste flyet i verden?» ville pressen vite.

– Jeg vil si det er det er det beste flyet i verden, ja. Det er en fantastisk moderne plattform, sa flyveren som kom fra 32 grader i Texas, til 9 grader på Ørland.

 

 

aktuelt_1896_fremtidenharlandetaktuelt_1896_fremtidenharlandethttp://forsvaret.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=5100Den amerikanske piloten Brian Bann møtte pressen kort tid etter landing. Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvaret/media/PubImages/20171103tk_I7402.jpg
aktuelt_1896_fremtidenharlandetaktuelt_1896_fremtidenharlandethttp://forsvaret.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=5101De tre F-35-ene ble møtt av norske F-16 like før ankomst på Ørland. Foto: Helge Hopen, Forsvaret/media/PubImages/ORL171103hh_029.jpg
aktuelt_1896_fremtidenharlandetaktuelt_1896_fremtidenharlandethttp://forsvaret.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=5102De første norske kampflyene landet i Norge fredag 3. november. Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvaret/media/PubImages/20171103tk_I7587.jpg
aktuelt_1896_fremtidenharlandetaktuelt_1896_fremtidenharlandethttp://forsvaret.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=5103De første norske kampflyene landet i Norge fredag 3. november. Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvaret/media/PubImages/20171103tk_I8093.jpg

skal kontrolleres

De tre norske flyene har amerikansk merking og ble fløyet over til Norge av amerikanske flyvere. Årsaken er at flyene fremdeles er i flyprodusenten Lockheed Martins eie. Nå går Forsvarsmateriell øyeblikkelig i gang med sin mottakskontroll, før flyene formelt overføres til Norge. Mottakskontrollen innebærer at Forsvarsmateriell skal gå grundig gjennom de tre F-35-ene og undersøke at alt av teknikk og utstyr fungerer som det skal.

Flyene skulle egentlig ha landet på Ørland torsdag ettermiddag, men avreisen fra USA ble utsatt et døgns tid på grunn av manglende tankfly. Førstkommende fredag avdukes de tre flyene offisielt under en høytidelig seremoni på Ørland flystasjon.

Opererer fra 2019

Norge har besluttet å anskaffe inntil 52 nye kampfly av typen F-35A. Av disse skal fire ha permanent tilhold ved flybasen Luke, utenfor Phoenix i USA. Der skal flyene inngå i en flernasjonal park av kampfly. Flyene skal brukes til trening og opplæring – også av norske flyvere. Til nå har Norge mottatt ti F-35, og de første norske flyene blir operative fra 2019.

Publisert 3. november 2017 16:16. av Anders Fjellestad (tekst), Torbjørn Kjosvold (foto), Torgeir Haugaard, Helge Hopen og Olav A. B. Evang (video). Sist oppdatert 7. november 2017 16:05.