Livet på havet

Han har hatt spekkhoggere inntil båten og styrt i snøstorm med 10 meter høye bølger.
Best husker han likevel de gangene han har vært med på å redde folk opp av sjøen.

Bestevenn og bestefar

Om våren, da vannet ennå var isende kaldt,
pleide de å ro ut til de ytterste øyene for å se hva som hadde drevet i land.

Å dra på vraking, kalte de det.
Mannen som satt bak i den lille jolla, var både bestevenn og bestefar.
En pensjonert politimann med sørlandsdialekt og gamle jakthistorier.

Foran satt Helge, sju år gammel og holdt utkikk. Det var en skattejakt.
Han husker gleden ved å få fisk.
Stemmen til bestefaren.
Eller katten,
som alltid sto med halen i været og venta på brygga da de kom inn.

Og så husker han de store skipene.
De med lysegrå skuteside.
Hvem var det som styrte dem? Hva snakka de om og hva skjedde om bord?
KYSTVAKT
sto det med store bokstaver på skutesida.

Nå er Helge 31 år og skipsoffiser på et slikt skip.

Som en familie på tokt

– Det er kanskje det beste med jobben, at vi i Kystvakten kan hjelpe folk når de trenger det.

Å sitte vakt på brua- med hav og natt utenfor. Da er det gjerne ham og en som er utkikker. Litt skurring fra radioen. Men ellers er det ganske stille.

Hvis de seiler langs kysten, konsentrerer de seg om navigeringen. Men er de langt ute til havs, er navigeringen enklere. Da blir gjerne også samtalene annerledes. Han liker de stundene. Å dele historier der inne på broa, mens mange andre sover.

– Vi er på et vis en familie som er ute på tokt. Vi blir godt kjent, for vi bor tett på hverandre over lengre perioder.


Som skipsoffiser går Helge brovakter og har ansvar for navigeringen av fartøyet. Han er vaktsjef og samarbeider med en utkikker, som gjerne er en vernepliktig. Selv om fagfeltet hans handler om sjøen, synes han også at han lærer mye om mennesker i jobben som skipsoffiser.

– Vi har mange unge folk om bord. Det er trivelig å bli kjent med de vernepliktige, lære dem opp og ikke minst se at de har framgang og opplever mestring.

Kollegaene deler erfaringene de har fra sjøen med hverandre. Og litt andre ting.

Vi er på et vis en familie som er ute på tokt.

– Ved å bli godt kjent og høre livshistoriene deres, lærer de meg faktisk også en hel del om livet.

Som skipsoffiser har han ansvar for navigeringen i ulike operasjoner. Det kan være alt fra søk og redning til slepeaksjoner. Helge er også fiskeriinspektør og gjennomfører fiskeriinspeksjoner på alt fra små reketrålere i sør, til store fiskebåter i nord.

– Det er så mye som kan skje på en båt. Vanninntrenging, brann, mann over bord...

Det er en av de tingene han liker med jobben. At han kan være der for folkene på havet.


Den første store testen

Han var helt fersk og skulle ta over vakten som vaktsjef, en natt det var 10 meter høye bølger og snøstorm.

Helge hadde nettopp begynt i Kystvakta, på fartøyet KV «Senja». Det er godt egnet for operasjoner i havområdene i nord og er utrustet med både hangar og helikopterdekk.

Denne kvelden lå de langt nord, utenfor Hopen, på høyde med Svalbard. Helge fikk beskjed om å holde baugen mot bølgene.

Bølgene var 10 meter høye. Kjøleskapet løsna, folk var sjøsyke og ramla ut av sengene sine.

Selv hadde Helge allerede blåmerker på både albuene og knærne etter å forsøkt å holde seg fast i senga- bikka- mens uværet bygget seg opp. Nå var det hans tur.

– Jeg kjente litt på presset. Og så tenkte jeg på de stakkarene som prøvde å sove. Jeg hadde lyst til å gjøre det mest mulig behagelig for dem, men det er ikke lett i sånt vær.

 

 

aktuelt_2260_helgestyrmannkvaktuelt_2260_helgestyrmannkvhttp://forsvaret.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=18940KV Nordkapp på vei til Bjørnøya til fastlandet. Bildet er tatt midt på dagen under mørketiden og bølgehøyden var anslått å være rundt 10 meter. Foto: Håkon Kjøllmoen/Forsvaret./media/PubImages/Kv Nordkapp - Håkon Kjøllmoen 20141202 49-Edit.jpg


Å være om bord i 10 meter høye bølger kjennes litt ut som en berg og dalbane, synes Helge.

Først styrer du oppover bølgeveggen. Sakte jobber du deg dunk-dunk-dunk opp mot toppen. Så kommer fallet. Kilingen i magen i det du raser nedover bølgen.
Deretter smeller det.
Et øyeblikk er det helt svart, mens bølgen skyller over deg, og så er det på ny- dunk dunk dunk- opp den neste bølgetoppen. 

– Kjøleskapet løsna, folk var sjøsyke og ramla ut av sengene sine. Det blir en del rydding og vasking etter et slikt vær, men det gikk fint. Det er gode skip vi har.


Ingen maskinist

Variasjonen i kystlinja og soloppgangene. Eller midnattssol med hvaler som krysser foran baugen. Helge tror han har Norges beste kontorutsikt.

I nord, ute i en av lettbåtene, har han opplevd å ta på spekkhoggere som kom så nærme at de dultet borti båten.

– Jeg tar bilder av alt, men det blir ikke det samme. Virkeligheten er bedre enn instagram-filtrene. Det er en av de tingene jeg elsker med denne jobben. At det er så utrolig fint langs kysten vår.

Siden Helge begynte i Kystvakten har han jobbet fast ombord på KV Senja og KV Nornen. Nå er han stasjonert på KV Barentshav, fordi han ønsker å lære mer om fiskerioppsyn.

En av kjerneoppgavene til Kystvakten er å holde oppsyn med fiskebåter som fisker i norske farvann og fiskevernsonen ved Svalbard. Særlig rundt Svalbard er fisket strengt regulert, og derfor er det viktig at kystvaktmannskapene passer på at fiskerne følger loven. Fjorårets tall peker på et travelt år. I 2018 gjennomførte Kystvakten over 1400 fiskeriinspeksjoner.

Men det skulle ta en stund før Helge endte på kystvaktskipene han så som liten.

I førstegangstjenesten var Helge på fregatten KNM «Fridtjof Nansen», som maskinist. Han likte å være på sjøen, men ikke å være i maskinrommet.

– Jeg vil gjerne få med meg alt det som skjer på broa og se det vi seiler forbi.


Etter førstegangstjenesten tok han styrmannsskole sivilt og seilte tre år med Color Line. Men så fikk han lyst til å gjøre noe annet.

–Jeg savnet samholdet og spenningen jeg opplevde i Forsvaret og søkte meg tilbake.  

 Litt sunt å savne kjæresten

Dersom de har en operasjon gående kan det hende de jobber tre døgn i strekk og sover etterpå. Andre dager er roligere, og da blir det tid til «ti-kaffen», hvor de leser litt nyheter og tar en liten pause.

Helge jobber i en turnus hvor han er tre uker på og har tre uker fri.

–Det blir en livsstil.

Det hender at de tre ukene til sjøs blir lange når han savner samboeren.

– Men jeg tror også at det kan være litt sunt for et forhold. Å kjenne på savnet og glede seg til å se hverandre igjen.

Jeg savnet samholdet og spenningen jeg opplevde i Forsvaret og søkte meg tilbake.  

Er det en rolig dag, starter han gjerne med frokost halv åtte.

– Alle vet at kokken er den viktigste personen om bord.

På KV Nornen heter kokken Sondre og lager en helt spesiell havregrynsgrøt, med cottage cheese og vaniljekrem.
Litt frukt ved siden av– og kanskje et kokt egg.

Deretter er det morgenbrif, hvor mannskapet samles og planlegger dagen. Onsdager og søndager er det egg og bacon til frokost- og litt ekstra stas å stå opp.

Men ikke alle dager er like rolige. Helge husker for eksempel godt en marsdag i 2017.

 

 

aktuelt_2260_helgestyrmannkvaktuelt_2260_helgestyrmannkvhttp://forsvaret.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=19049Mannskap fra kystvaktskipet KV Svalbard gjennomfører en inspeksjon om bord på et russisk fiskemottaksfartøy. Foto: Torbjørn Kjosvold/Forsvaret/media/PubImages/tkw303R1218.jpg


Mann over bord

Helge og KV Nornen er på vei til Larvik, da de får melding om at en mann har falt i sjøen ved Verdens ende, utenfor Tønsberg. Været er fint, men det er mars og fremdeles kaldt i vannet. Mannen har stått og fisket på land, men sklidd og falt uti. De to kameratene på land forsøker å hjelpe, men svaberget er bratt, sleipt og glatt- og dønningene truer stadig med å trekke mannen lenger ut.

Det er så mye som kan skje på en båt. Vanninntrenging, brann, mann over bord...

Mannskapene til Kystvakta trener jevnlig på «mann over bord» og har dessuten et lite hospital ombord, som gjør at de kan behandle folk fram til de blir hentet av helikopter eller ambulanse på land. Men en ting er øvelse. En annen ting er når det virkelig gjelder.

– Vi visste at tida var knapp, siden det var så kaldt i vannet, forteller Helge.

Helge og to kollegaer setter ut lettbåten, tar på seg nordkapp-drakter og pakker med seg varme tepper og litt førstehjelpssaker.

 Les mer om ‭[1]‬

 

 

aktuelt_2260_helgestyrmannkvfakta_137_kystvakten/kystvakten/media/PubImages/HK_010_03-12-13_03.12.13.jpgKystvaktaKystvakta er Noregs vaktarar på havet.aktuelt_2260_helgestyrmannkvhttp://forsvaret.no/Lists/RelatedPages/DispForm.aspx?ID=7048


 – Det får briste eller bære

Mannen som ligger i vannet, klamrer seg til en sprekk i svaberget. Dønningene slår ham hele tiden fram og tilbake.

Det er vanskelig å komme til med lettbåten, og dønningene er til liten hjelp.

Helge og de to andre forsøker derfor først å kaste en livbøye som mannen kan gripe i. Men han er i sjokk og nekter å slippe fjellveggen han holder i.

Det får briste eller bære, tenker Helge og skjønner at han må bruke det han kan om båtkjøring.  

Han ser ingen annen løsning enn å kjøre båten så tett inntil som mulig, plante båten på fullt turtall mot bølgene, akkurat lenge nok til at kollegaene får tak i mannen, og deretter bakke ut for full maskin.

Det er kanskje det beste med jobben, at vi kan hjelpe folk når de trenger det.

Båtkjøringen er en ting, men det som bekymrer Helge mest er hvordan de skal få mannen opp i båten.

For folk som er kraftig nedkjølt bør ikke røskes opp av sjøen.

Den enkleste måten å få en person i sjøen opp i en båt, er å ta godt tak i personen og deretter gi et kraftig dytt ned, slik at man kan bruke farten som skapes til å løfte. Men dersom du gjør det med folk som er kraftig nedkjølt, kan de i verste fall få hjertestans.

– Derfor tenkte jeg at vi måtte prøve å få ham opp liggende vannrett slik som vi trener på. Vi hadde nok kroppen full av adrenalin alle mann. Jeg ga ikke bakk før jeg var helt sikker på at de hadde skikkelig tak i karen, sier Helge.

Vi visste at tida var knapp, siden det var så kaldt i vannet

Han rygger vekk fra svaberget, mens kollegaene holder tak i mannen. De får lagt ham vannrett og ført ham inn i redningsnettet de har montert i lettbåten før de får dratt den sterkt nedkjølte mannen ombord.

– Det var en tung mann, men det er utrolig hvor sterk man blir av adrenalin.

Helge og kollegaene får av mannen yttertøyet, pakker ham inn i tepper og sjekker at han ikke blør eller har andre skader. Så er det bånn gass tilbake til KV Nornen.
Der står kokken klar. For kokken lager ikke bare god mat, han er også sanitetsleder.

Forsøkte å takke

Om bord i KV Nornen er kjernetemperaturen til mannen skremmende lav. Men gradvis får de varmet ham opp. 

– Da kom skjelvingene. Jeg forsto at han forsøkte å si takk, men han var fremdeles ikke i stand til å snakke noe særlig.

Det var en tung mann, men det er utrolig hvor sterk man blir av adrenalin

På land ventet ambulansen.

Helge ser fremdeles for seg mannen. Når han tenker seg om, er det alltid det han husker best fra redningsoperasjoner. Det helt spesielle ansiktsuttrykket folk får når de skjønner at de er reddet og er trygge.

– Det er kanskje det beste med jobben, at vi kan hjelpe folk når de trenger det.

 Les mer om ‭[2]‬

 

 

aktuelt_2260_helgestyrmannkvkarriere_2253_offiser1/utdanning/MEDIA/PUBIMAGES/_MG_0562.JPGUtdanning i ForsvaretForsvaret har mange spennende utdanningsmuligheter. Klikk her for å lese mer.aktuelt_2260_helgestyrmannkvhttp://forsvaret.no/Lists/RelatedPages/DispForm.aspx?ID=7102

 Les mer om ‭[3]‬

 

 

aktuelt_2260_helgestyrmannkvkarriere_2252_spesialist/grenader/media/PubImages/20180625FR_-2362(1).jpgPå jakt etter en karriere i Forsvaret?Som spesialist vil du både ha mulighet til å jobbe i Forsvaret i mange år, og på sikt kan du få tilbud om å bygge på kompetansen din med en befalsutdanning. aktuelt_2260_helgestyrmannkvhttp://forsvaret.no/Lists/RelatedPages/DispForm.aspx?ID=7103


Publisert 5. april 2019 13:17.. Sist oppdatert 26. april 2019 10:34.