Her er Norges nye livredderHer er Norges nye livredderhttp://forsvaret.no/media/PubImages/8Y5A8540.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=8028
Her er Norges nye livredderHer er Norges nye livredderhttp://forsvaret.no/media/PubImages/AW101 england.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=8029

​​​​​​​​Snart får Norge​ nye redningshelikoptre med langt større rekkevidde, hastighet og kapasitet. De vil redde mange liv i årene som kommer.

Av: Harald Nygaard Kvam, Forsvarets mediesenter

​​​​​​​​​​​​​​​​​I England testes nå Forsvarets splitter nye redningshelikopter: AW101

På sikt skal 16 nye maskiner erstatte de aldrende traverne Sea King, som i mange tiår har bidratt til å redde liv til havs og på land i Norge.

Vil du bli flyger i Forsvaret?

Søk her

Bety​​delig oppgradering

For Norges redningshelikopterflåte, som til daglig driftes av Forsvaret, vil oppgraderingen til nye helikoptre ha svært mye å si.

​– AW101 er raskere, kan fly lengre og ha flere om bord. Det vil i sum bety at vi får redningshelikoptre som kan være​ mye leng​​er​​ ute og redde folk enda len​​ger unna enn i dag, forteller prosjektleder i Luftforsvaret, oberst Helge Lolland.

– Én maskin kan frakte opptil 25 nødstedte samtidig, det er en betydelig ressurs på et ulykkested, for eksempel til havs.  ​​

​Forsvarsmateriell vil forvalte de nye helikoptrene, mens Luftforsvaret har ansvaret for innfasing og operativ drift på oppdrag fra Justis- og beredskapsdepartementet.

– Som det ser ut nå, vil AW101 ha omtrent fem ganger større rekkevidde enn Sea King, tilføyer han.

Saken fortsetter under grafikken.

 

 

AW101 sett fra innsidenAW101 sett fra innsidenhttp://forsvaret.no/media/PubImages/NAWSARH SAR Cabin.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=8052AW101 sett fra innsiden. Den romslige kabinen gjør at mulighetene er mange. Grafikk: Leonardo Helicopters

​​
Økt op​​erativitet

De​t at AW101 er større og har lengre rekkevidde, øker også den operative evnen til redningstjenesten.​

​– Helikoptrene vil gi oss evne til å nå lengre og samtidig kunne søke i lengre tid i et område før vi må tilbake for mer drivstoff. Et større antall helikoptre (fra 12 til 16) vil sikre tilgjengelighet i større grad. Likevel må man vurdere i hvert tilfelle om det vil være behov for flere helikoptre i redningsområdet ved større ulykker, sier Lolland.

– Én maskin kan frakte opptil 25 nødstedte samtidig, det er en betydelig ressurs på et ulykkested, for eksempel til havs.  

​​Snart på plass

Første av totalt 16 helikoptre er snart på plass i Norge, men ytterligere testing og innfasing kreves før de nye redningshelikoptrene er fullt operative.

– I overgangsperioden vil det bli mer arbeid for dem som er ved avdelingene til 330 skvadron, mens andre drar utenlands for opptrening og så videre innfasing her i Norge, forteller Lolland.

– Dette har vi en god plan på nå, så det skal være full operativitet så raskt som mulig om alt går som planlagt.

I første runde vil det ett​er planen komme to helikoptre, og så skal 330 skvadron være fullt operativ med nye helikoptre innen 2020.

 

 

Sammenlikning av AW101 og Sea KingSammenlikning av AW101 og Sea Kinghttp://forsvaret.no/media/PubImages/aw101_SK Comparison.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=8037AW101 (lys rød) er vesentlig større enn forgjengeren Sea King (mørk rød). Grafikk: Leonardo Helicopters
Sammenlikning AW101 og Sea KingSammenlikning AW101 og Sea Kinghttp://forsvaret.no/media/PubImages/aw101_SK_comparison2.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=8038AW101 (lys rød) er vesentlig større enn forgjengeren Sea King (mørk rød). Grafikk: Leonardo Helicopters

​​

Publisert 28. november 2016 15:38. av Foto og grafikk: Leonardo Helicopters. Sist oppdatert 3. august 2018 12:30.