aktuelt_2250_hevingavknmhelgeingsaktuelt_2250_hevingavknmhelgeingshttp://forsvaret.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=18843Hevingsarbeidet sett fra kranlekteren «Gulliver». Den mørke fargen på skroget kommer av sjøgress, alger og slam. Foto: Bendik Skogli, Forsvaret/media/PubImages/20190226BS_5647.jpg
aktuelt_2250_hevingavknmhelgeingsaktuelt_2250_hevingavknmhelgeingshttp://forsvaret.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=18844Hevingsoperasjonen per klokken 11.30 tirsdag 26. februar. Foto: NRK/media/PubImages/26feb19-NRK-11_07_49.jpg

Nå heves KNM «Helge Ingstad»

Uker med omfattende planlegging, forberedelser og venting på godt vær er over. Natt til tirsdag startet hevingen av fregatten KNM «Helge Ingstad».

Sjøforsvaret, Forsvarsmateriell og bergingsselskapet BOA besluttet natt til tirsdag å starte hevingen av KNM «Helge Ingstad» i Hjeltefjorden nordvest for Bergen. Beslutningen ble tatt klokken 02. Deretter inspiserte man løfteriggen før selve hevingsoperasjonen startet ved 04-tiden.

– Alt er klargjort på «Helge Ingstad», og teknisk er fartøyet nå klar for heving. Men aller viktigst ser det ut til at vi har det værvinduet vi trenger, sier bergingsleder Anders Penna i BOA, selskapet som er ansvarlig for planleggingen og gjennomføringen av selve hevingsoperasjonen.

Starter under vann

Den nøye planlagte hevingsoperasjonen ventes å ta fem til seks døgn.

Bergingsleder Anders Penna. Foto: Bendik Skogli, Forsvaret– I starten vil det meste av arbeidet gjøres av dykkere, så arbeidet vil ikke bli synlig over vann, sier Penna og fortsetter:

– Dersom alt går etter planen, vil det begynne å bli synlige forandringer utover på tirsdagen, sier han.

Torsdag eller fredag kan fartøyet i utgangspunktet være klart til å føres over på den nedsenkbare lekteren «Boa barge 33». Det betyr at KNM «Helge Ingstad» kan være oppe av sjøen og på Haakonsvern orlogsstasjon i løpet av helgen. Men det avhenger av at været holder seg, og at operasjonen går som forutsatt.

Kompleks operasjon

For bergingsleder Anders Penna er denne operasjonen helt unik.

– Dette er en veldig kompleks og tidkrevende operasjon. Å løfte et såpass stort fartøy som dette, er helt spesielt. Hadde det vært et mindre, sivilt fartøy, så ville det mest sannsynlig ha blitt brutt opp i mindre deler og deretter blitt hevet i deler, sier Penna.

Han forteller at de har vært svært grundige for å ivareta sikkerheten til personellet. Alt er nøye sjekket og dobbeltsjekket.

– Vi må være ekstremt nøyaktige på hva som blir gjort til enhver tid. God kommunikasjon er et av mange viktige tiltak vi gjør for å redusere risikoen for personellet, sier bergingslederen.

– Hva gjør dere om været plutselig blir for dårlig til å gjennomføre hevingen?

– Vi følger nøye med og justerer ut fra været. Vi har alternativer om værvinduet lukker seg og dønningene blir for store. Et raskt væromslag kan bety at operasjonen avbrytes.

Været avgjør

Operasjonen startet allerede søndag med å klargjøre fregatten for heving. Siden ble mandagen brukt til å feste sjakler fast i hevingskjettingene. Mandag kveld var arbeidet ferdig, og klarsignal ble gitt for heving. Penna er spent på dagene fremover, for det er flere kritiske punkter underveis.

Kranlekterne «Gulliver» og «Rambiz» skal løfte fregatten samtidig med til sammen fire kraner. Disse må løfte synkront, noe som krever at fartøyene må ligge helt i ro ved siden av hverandre. Det krever lite vind og bølger – noe som ikke er så altfor vanlig langs vestlandskysten om vinteren. Det ventes fortsatt en del dønninger onsdag, noe som kan føre til endringer i operasjonen.


Sikkerheten først

Rundt 300 personer er i sving under hevingsoperasjonen. BOA leder operasjonen i tett samarbeid med Forsvarsmateriell, Sjøforsvaret og underleverandører.

– Det viktigste for oss er å gjennomføre denne komplekse, maritime operasjonen med minst mulig risiko for personell, ytre miljø og materiell, sier sjef for Maritime kapasiteter i Forsvarsmateriell, flaggkommandør Thomas Wedervang.

Også for Sjøforsvaret blir denne uken naturlig nok svært spennende. Det er for tidlig å si om fartøyet kan bli seilingsdyktig igjen.

– Nå ser vi frem til å få hevet fregatten og få henne fraktet hjem til Haakonsvern. Neste steg er å få mer kunnskap om de materielle skadene, sier sjef for Sjøforsvaret, kontreadmiral Nils Andreas Stensønes.

Informasjon til pressen:

Det vil på det nåværende tidspunkt ikke bli være mulighet for å gjennomføre intervjuer ute på havaristedet. Dette beror på at alt faglig personell tilknyttet operasjonen vil være opptatt. Sjøforsvaret, Forsvarsmateriell, og BOA vil prøve så godt det lar seg gjøre å tilrettelegge for telefonintervjuer med media så snart det lar seg praktisk gjennomføre.

Les mer på pressesiden her:

presseside for hevingen

Publisert 26. februar 2019 04:46.. Sist oppdatert 26. februar 2019 12:24.