DSC_0690DSC_0690http://forsvaret.no/media/PubImages/DSC_0690.JPGhttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=4746En svært blid og stolt Morten «Dolby» Hanche ble første nordmann som fløy et norsk F-35. Dette markerer starten på en helt ny æra for Forsvaret. Foto: Stian Roen, Forsvaret
DSC_0694DSC_0694http://forsvaret.no/media/PubImages/DSC_0694.JPGhttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=4747Sjefen for Luftforsvaret, generalmajor Per-Egil Rygg, gratulerer flyger Morten Hanche etter den historiske flygningen mandag kveld. Foto: Stian Roen, Forsvaret
DSC_0680DSC_0680http://forsvaret.no/media/PubImages/DSC_0680.JPGhttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=4745Flyger Morten «Dolby» Hanche gjør seg klar til den historiske flygningen. Foto: Stian Roen, Forsvaret
DSC_0600DSC_0600http://forsvaret.no/media/PubImages/DSC_0600.JPGhttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=4744Et norsk F-35 – med en norsk flyger – er klar til å ta av. Foto: Stian Roen, Forsvaret

Dobbelt norsk til himmels

Mandag ble jagerflyger Morten Hanche dobbelt historisk da han som første nordmann fløy et norsk F-35.

​​​​​​​​​​​​​​​​​– Det er litt surrealistisk at det er jeg som er første nordmann til å fly det norske F-35-flyet. Det er litt tilfeldig, og det er mange flinke kollegaer som hadde gjort det like bra, sier en ydmyk Morten «Dolby» Hanche.

Den erfarne kampflypiloten har imidlertid lang fartstid med de nye kampflyene og har deltatt i ​prosessen med å velge Norges nye kampfly. I november var han første nordmann som fløy et F-35, men da med et amerikansk fly.

​Over til kampflyene

Treningsturen mandag kveld norsk tid varte nærmere to timer. Der trente han​ på close air support sammen med en F-35-kollega. Dette var Hanches sjuende F-35-tur, og altså første gang i et av Lu​ftforsvarets nye kampfly.

Sjefen for Luftforsvaret, generalmajor Per-Egil Rygg, var til stede under den historiske flygningen ved Luke Air Force Base ved Phoenix i Arizona.

– Dette er en viktig milepæl for Forsvarets nye kampfly. Det at første norske flyger nå også har fløyet det første norske F-35-flyet for første gang, er en historisk milepæl. Det viser at anskaffelsen går som planlagt, sier Rygg stolt.

Den historiske flygningen er starten på overgangen fra F-16 til F-35. F-16-kampflysystemet var en​ viktig anskaffelse i sin tid og har hevdet suverenitet i over 30 år, men det er nå viktig å prioritere å få på plass F-35 som planlagt.

in​ntil 52 nye fly

Forsvaret har et aldrende F-16 kampflysystem med strukturelle utfordringer. Det er derfor viktig at anskaffelsen og opptreningen på F-35 har startet, og at den går som planlagt. Luftforsvaret er fortsatt i stand til å opprettholde forpliktelsene med F-16, inntil F-35 fases inn i løpet av noen år.

– Vi har en ambisjon om å kjøpe inntil 52 nye F-35 kampfly. Det er antallet vi trenger for å kunne løse de oppdragene kampflyvåpenet er ​gitt av Stortinget, og for å kunne forsvare Norge, sier generalinspektøren.

starten på en epoke​​

Det er nå stasjonert to norske F-35 på Luke AFB som brukes til trening og utdanning for de fire første norske F-35 pilotene som utdannes på basen. Luftforsvarssjefen sier det er viktig at F-35-kjøpet holder tidsplanen.

– Mange dyktige ansatte har bidratt til at prosessen går som planlagt. F-35 er en nødvendig ressurs for å sikre norsk suverenitet, sier Per-Egil Rygg.

Martin Te​sli er sjef for den norske delegasjonen på Luke, og for ham var det naturligvis også en spesiell dag.

– Dette er starten på den neste epoken for Luftforsvaret. Nå er det Luftforsvaret som opererer flyene. Vi har ikke lenger 57, men 59 jagerfly, og det tallet kommer til å øke framover, sier Tesli.​

 

 

F-35F-35<p class="forsvaretElement-p">• Dagens norske F-16-jagerfly har vært i drift siden 1980 og må skiftes ut. Norge har derfor bestemt seg for å kjøpe inntil 52 nye kampfly av typen F-35A.<br></p><p class="forsvaretElement-p">• Per august 2017 har Norge mottatt sju fly, og disse er stasjonert p<span style="font-family:proximanova, arial, helvetica, sans-serif;font-size:16px;">å Luke Air Force Base i Arizona der de skal brukes til opplæring og trening av no</span><span style="font-family:proximanova, arial, helvetica, sans-serif;font-size:16px;">rske flygere og teknikere.</span><br></p><p class="forsvaretElement-p"><span style="font-family:proximanova, arial, helvetica, sans-serif;font-size:16px;">• I november 2017 mottar Norge ytterligere tre fly, og disse skal direkte til Ørland flystasjon.</span> F-35 skal etter planen gradvis overta oppgaver fra F-16 fra 2019. Full operativ kapasitet nås i 2025.<br></p><p class="forsvaretElement-p">• Sett bort fra valutaendringer har F-35-kjøpet holdt seg innenfor kostnadsrammen. Flykjøpet har dessuten allerede gitt norsk industri kontrakter for nærmere 3 milliarder kroner.</p><p class="forsvaretElement-p">• F-35 er avgjørende for Forsvarets evne til å beskytte Norge og er langt mer enn en erstatning for dagens jagerfly. F-16 blir dessuten stadig mer krevende å operere, og utsettelser i kampflyprogrammet vil true vår operative evne, og kan gi økte kostnader på andre områder.<br></p>http://forsvaret.no/aktuelt_/Lists/FactBoxList/DispForm.aspx?ID=13

Publisert 15. desember 2015 10:54. av Stian Roen, Luftforsvaret. Sist oppdatert 12. september 2016 15:58.