lufe-afb-Merc-f35-2lufe-afb-Merc-f35-2http://forsvaret.no/media/PubImages/lufe-afb-Merc-f35-2.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=7536Gregory «Merc» Frana er skvadronsjef og instruktør for 62. skvadron på Luke Air Force Base. Her i en F-35A på basen. Foto: Luke Air Force Base. Gregory «Merc» Frana er skvadronsjef og instruktør for 62. skvadron på Luke Air Force Base. Her i en F-35A på basen. Foto: Luke Air Force Base.

Imponert over norske piloter

– De norske F-35-pilotene jobber hardt og bidrar med mye kompetanse på Luke, sier skvadronssjef Gregory «Merc» Frana.
​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Oberstløytnant Frana er skvadronsjef for de norske pilotene i 62. skvadron på Luke Air Force Base i Arizona.

Frana har nylig vært på sitt første besøk i Norge for å bli bedre kjent med hva slags forhold de norske flygerne kommer fra, og Ørland hovedflystasjon, flybasen F-35 skal operere fra i fremtiden.  

– Ørland hovedflystasjon har gjort store fremskritt, og jeg er
sikker på at dette kommer til å bli en bra base for de norske F-35-flyene når de
kommer til Norge, sier Frana.

Internasjonalt samarbeid
Gregory «Merc» Frana er sjef for 62. skvadron.Den multinasjonale skvadronen er én av tre skvadroner på Luke som utdanner instruktører til F-35A, også kjent som «Partner Training Center». Franas skvadron består av piloter fra Norge, USA og Italia.

– Pilotene fra de forskjellige nasjonene bidrar med unik kompetanse. Med forskjellige rutiner, måter å jobbe på og forskjellig kultur. Vi lærer utrolig mye av hverandre, forteller Frana.

De norske flygerne er en liten del av det internasjonale miljøet, men bidrar likevel mye i følge skvadronsjefen. 

– Jeg er imponert over hvor dedikerte og profesjonelle de norske pilotene er. De bidrar med mye kompetanse i skvadronen. Jeg har lyst til å takke nordmennene for deres bidrag i skvadronen så langt, sier Frana.

​ 

Ikke «Top Gun»

Med et moderne kampfly som F-35 blir innsamling av informasjon mye viktigere.

– F-35 blir en «Game Changer». Det er ikke bare et kampfly, det bearbeider tonnevis med informasjon. Det kan gi et bedre bilde for flygeren, men også allierte styrker på bakken, på sjøen eller i lufta, sier Frana.

Svært mye har skjedd i utviklingen de siste tiårene, også for kampfly. ​

– Moderne luftkamp er bare 10 prosent som «Top Gun». De siste 90 prosentene handler om å samle inn, bearbeide og distribuere informasjon, og så ta avgjørelser basert på den informasjonen. Og vi har så mye mer informasjon tilgjengelig nå med F-35, avslutter Frana.
​​​

Har du en drøm om å fly?

Lær mer om flygeskolen


 

 

Luke Air Force BaseLuke Air Force Base<ul><li>Ligger utenfor Phoenix i Arizona og er verdens største F-35-base. Basen har i dag drøyt 50 F-35, hvorav sju er norske. Norge har en egen avdeling under basens 62. kampskvadron.</li><li>Den norske avdelingen ble opprettet i 2015, og her utdannes norske flygere og teknikere til å drifte F-35.</li><li>I dag får norske elever sin jagerflyutdanning i Tucson i Arizona, men fra 2019 skal elevene utdannes ved Luke.</li><li>Norge har i dag sju fly ved basen. Flyene inngår i en flernasjonal pool og brukes til opplæring og trening av kampflygere. Tre av flyene skal til Norge i 2023, mens de fire siste forblir på Luke til treningsformål.</li><li>Norge skal kjøpe inntil 52 nye kampfly. I november har Norge fått de ti første. Deretter leveres seks fly i året fram til 2025.</li><li>I 2019 skal kampflyene gradvis ta over oppgavene til F-16 (initial operational capability, IOC), og i 2025 skal de nå full operativitet (full operational capability, FOC).</li></ul>http://forsvaret.no/aktuelt_/Lists/FactBoxList/DispForm.aspx?ID=78

Publisert 23. september 2016 11:22. av Georg Austad, Forsvarets mediesenter. Sist oppdatert 26. september 2016 09:02.