aktuelt_2003_kampflystatusapril20aktuelt_2003_kampflystatusapril20http://forsvaret.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=13310https://www.youtube.com/watch?v=iyuwCq_igEE&

– Helt rått og enormt moro med F-35

Forsvaret jobber på høygir med å fase inn kampflyene. Det er også en morsom jobb.

I november 2017 landet de tre første F-35-flyene på Ørland flystasjon. Det innledet en intens to­årsperiode med grundig opptrening av personell og testing av de nye kampflyene. For F-35-personellet er det lange, travle – men også artige dager på jobb.

– Å fly over den norske fjellheimen i solnedgang; en blir litt nasjonalromantisk av det. Dessuten gir det et lite kick når en tenker på at nettopp landskapet under er noe av årsaken til at vi har investert i dette systemet, sa flyver Ståle «Steel» Nymoen, sjef for 332 skvadron på Ørland, under fremleggingen av Forsvarets årsrapport sist uke.

Ståle Nymoen. Foto: Torbjørn Kjosvold

Takler vinteren bra

Erfaringene er gode så langt, og Nymoen og kollegaene er fortsatt klare på at F-35 er verdens beste kampfly. Flyene takler også norsk vinter og kulde bra.

– Vi har også brukt bremseskjermen, og den fungerte som den skulle. Bremsesystemet fungerer også bra, faktisk bedre enn F-16 på glatt rullebane. F-35 er også lettere å lande med sidevind, sa Nymoen.

Det siste halvåret har gått med til testing og trening – samt å gjøre Forsvaret kjent med den nye kapasiteten.

– Vi jobber med å integrere F-35 inn i resten av Forsvaret. Etter jul har vi jobbet tett med Marinen, og etter påske har vi jobbet med Forsvarets spesialkommando, forteller skvadronsjefen.

Som forventet

Til nå har Norge mottatt ti fly – hvorav tre er i Norge. Før sommeren 2018 kommer tre nye til Norge, og ytterligere tre kommer til høsten. Så langt går arbeidet som forventet.

– Det er ikke alt som går helt etter planen, men det går fremover. Vi har møtt motstand på flere områder, men det er heller ikke uventet, sier major Morten «Dolby» Hanche.


Han er Norges første F­35­pilot og leder nå arbeidet med å teste og evaluere flyene fra Ørland.

Mot slutten av neste år skal kampflyene etter planen begynne å overta for F­16. Dette kalles på fagspråket for initial operational capability (IOC).

– Det er for tidlig å si om vi når IOC i 2019, men det er planen, og den ligger fast. I løpet av neste høst skal vi komme med vår anbefaling om F­35 skal settes i drift som planlagt, eventuelt med hvilke begrensninger, sier Hanche.

Førsteprioritet

I 2022 skal flyene begynne å løse beredskapsoppdraget Quick Reaction Alert (QRA) for NATO. Skvadronsjefen mener den stramme tidsplanen er fullt mulig å nå.

– Vi mener vi klarer det, men det er under forutsetning at vi er prioritet én i Forsvaret. Vi er avhengige av å ha den prioriteten fremover, sa Nymoen og la til:

– Det er helt rått og utrolig moro å jobbe med F-35, det går ikke an å si det på noen annen måte. Vi blir bedre for hver dag som går, og vi gleder oss til fremtiden.

Norge skal kjøpe inntil 52 kampfly av typen F­35A. Hele fly-flåten skal etter planen være levert og operativ i 2025.

Publisert 9. april 2018 16:32.. Sist oppdatert 10. april 2018 09:47.