aktuelt_2387_kvsvalbardnaaddenordaktuelt_2387_kvsvalbardnaaddenordhttp://forsvaret.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=20160Nestkommanderende om bord, Anders Krakstad, kan nå føre opp på CV-en at han har gått på ski over Nordpolen – på kortski! Foto: Kystvakten/media/PubImages/746A2246-3.jpg

Kystvakten til topps på kloden

Fridtjof Nansen klarte det ikke. Roald Amundsen klarte det ikke. KV «Svalbard» har skrevet polarhistorie.

Onsdag 21. august klokken 09.32 nådde KV «Svalbard» Nordpolen, som første norske fartøy noensinne.

– Dette er en milepæl som bekrefter at Kystvakten har ressurser som kan utføre sitt oppdrag helt til polpunktet, sier sjef Kystvakten, flaggkommandør Ottar Haugen.

For å feire begivenheten, plantet besetningen det norske flagget på polpunktet klokken 13. Nestkommanderende om bord, kapteinløytnant Anders Krakstad, fulgte opp med å gå på ski over Nordpolen. 

Utover onsdagen fortsetter forskningsarbeidet, og på kvelden blir det grilling og fotballkamp på «verdens tak». 

 

 

aktuelt_2387_kvsvalbardnaaddenordaktuelt_2387_kvsvalbardnaaddenordhttp://forsvaret.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=20161KV «Svalbard» er første norske fartøy som når Nordpolen. Foto: Kystvakten/media/PubImages/kv-svalbard-nordpolen.jpg
aktuelt_2387_kvsvalbardnaaddenordaktuelt_2387_kvsvalbardnaaddenordhttp://forsvaret.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=20159Skipssjef Geir-Martin Leinebø og toktleder Hanne Sagen på Nordpolen onsdag morgen. Foto: Kystvakten/media/PubImages/746A2177-2.jpg


Seilte gjennom isen

Med en gjennomsnittsfart på 7 knop tok det 3,5 døgn fra KV «Svalbard» gikk inn i isen øst for Svalbard, og til fartøyet nådde polpunktet. Den høye farten skyldes gunstige isforhold samt at de fulgte en råk etter en russisk isbryter som var i området.

Syv dager og 1400 nautiske mil etter avgang fra Longyearbyen kunne mannskapet og forskerne omsider gå på havisen over jordens nordligste punkt.

Det er en utrolig god følelse å stå på «the top of the world», sier skipssjef orlogskaptein Geir Martin Leinebø.

– Det at vi i dag har kommet frem til målet etter ett års forberedelser, viser hvor viktig det er med nøye planlegging og sammensetning av kompetanse. Der vi manglet kompetanse, har vi hentet inn andre etater. Dette er et skoleeksempel på lagarbeid og hva en kan oppnå med riktig sammensatt team og en positiv besetning. Jeg er stolt og rørt over det vi har oppnådd i dag med denne besetningen, sier skipssjefen.

Hjelper forskere

KV «Svalbard» er på tokt med Nansensenteret i Bergen og forskere fra forskningsmiljøer verden over. Formålet med toktet er å sette ut måleinstrumenter som skal samle inn miljødata om atmosfæren, havisen og havet under isen i Arktis. Ny kunnskap om de underliggende prosessene som påvirker smeltingen av havisen, kan gi bedre klima-prediksjon for Polhavet.

– Jeg er svært fornøyd med Kystvaktens innsats for å innhente observasjonsdata i et så utilgjengelig område, sier Hanne Sagen, forskningsleder ved Nansensenteret.

GPS viste at man hadde nådd polpunktet. Foto: Kystvakten

Skriver polarhistorie

Under oppholdet på polpunktet, har forskerne satt ut bøyer som skal drive med isen gjennom vinteren. Onsdag kveld setter KV «Svalbard» kursen sørover igjen, under skal flere undervanns-observasjonssystemer plasseres ut for innsamling av viktige havklimadata.

– Jeg er stolt over at Kystvakten i dag har skrevet polarhistorie. Jeg er også stolt over at Kystvakten bidrar til uvurderlig forskning på miljøutviklingen i Arktis, sier flaggkommandør Haugen.

Fant beste vei

KV «Svalbard» er Sjøforsvarets eneste isbryterfartøy og opererer i Barentshavet hele året. Nøye studier av historiske iskart og isens utvikling gjennom våren og sommeren, gjorde at kystvaktfartøyet besluttet å velge en rute mot polpunktet langs meridianen 60 grader øst.

Innslagspunktet i isen ble da i et område rett nord for Frans Josef Land, hvor man erfaringsmessig kan oppleve lettere forhold. KV «Svalbard» er en relativ liten isbryter og har vært helt avhengig av å finne den letteste veien gjennom isen.

Daglige oppdateringer med detaljerte satellittbilder fra istjenesten og is-analyser fra Kystverket har bidratt til at skipet har kunnet finne den beste leden med minst motstand.

Publisert 21. august 2019 15:18. av Sjøforsvaret. Sist oppdatert 21. august 2019 16:47.