De første lærlingene på F-35

Tenk deg å være mekaniker på verdens mest moderne fly, F-35, i en alder av 21. Lærling Mats Schau er en av de første lærlingene på F-35 i Forsvaret.

​Mange drømmer nok om å se F-35 på nært hold. For Mats er dét blitt hverdagskost. I løpet av året skal han lære seg å kjenne jagerflyet inn og ut. Han skal vite hvordan systemet fungerer og klare å finne løsninger for eventuelle feil.

Med få lærlingeplasser som flysystemtekniker i det sivile livet begynte Mats i førstegangstjenesten etter videregående. Der tjenestegjorde han som Crew Chief Assistent (CCA) ved F-16. Med gode referanser og en stor interesse fikk han etterhvert plass som en av de første lærlingene på F-35.

– For å bli lærling her på F-35 er det som å søke andre steder. Vi har de som har kommet inn direkte fra det sivile, til lærling her på F-35, og de som gjorde som meg, forteller Mats Schau.

Hverdagen

En CCA jobber som en assistent for den som håndterer flyet. De følger alltid et befal som er crew chief og har sine egne arbeidsoppgaver når de klargjør flyet.

– Vi er med å inspisere flyet, gjøre det klart for flyving, sender det avgårde, og tar det imot igjen. Her på F-35 er det litt mer omfattende arbeid også. Jeg får lov til å være med på vedlikehold og jobbe med flyene når de kommer inn med feil.

F-35 har hovedbase på Ørland flystasjon med en framskutt base på Evenes. På Ørland er det tilrettelagt for at lærlingene skal kunne få god nok opplæring til å være selvstendige. Hver lærling har en egen instruktør som følger de opp.

– En vanlig dag for meg er veldig variert. Jeg kommer på jobb. Forhører meg med min nærmeste instruktør hva planen for dagen er. Jeg gjør alt fra å jobbe med motoren til å være med ut til shelteret (hangar for flyet). Der sender vi og mottar flyene. I tillegg til at vi inspiserer og prepper de for flyvning.

Moderne

Mats jobbet med F-16 i førstegangstjenesten sin og merker godt forskjellen på de to flytypene. F-35 har et helt nytt system som er på vei til å skape et femte generasjons Luftforsvar. I tillegg har det nye kampflyet flere og mer avanserte systemer.

– Man må være mye mer oppmerksom når man jobber med F-35 i forhold til F-16. Jeg har blitt dusjet i fuel og sølt meg til i olje flere ganger. Det er en utfordring, men også noe jeg lærer av.

To unike år

Det første året som lærling avtjener man førstegangstjenesten parallelt med fagutdanningen. Da bor man sammen med andre vernepliktige og får likt med dagpenger. Andre året er fokuset mer på fagutdanningen samtidig som man får flere goder, som eget rom og bedre lønn.

– Det beste med å være lærling på F-35 er at jeg lærer så sykt mye nytt. Hele tiden, forteller Mats.

– Hver eneste dag er det noe jeg ikke har vært borti før. Da får jeg prøvd nye ting og utfordret meg. Det er mye teoretisk som ligger bak det praktiske vi jobber med. Det betyr at man må bruke hodet en del. Å prøve å finne en løsning på ting.

Fordelen med å ta læretiden i Forsvaret er at man sparer ett år. I tillegg er utdanningen unik i forhold til andre bedrifter. Det er også mulighet til å skaffe seg generell studiekompetanse ved å ta et nettbasert studie ved siden av.

Etter endt læretid er det muligheter for å skaffe seg videre jobb i Forsvaret. Innen 2024 skal Norge ha mottatt 52 nye kampfly. Dette betyr også at behovet for flere lærlinger og ansatte øker.

– Jeg har absolutt lyst til å jobbe med F-35 etter lærlingtiden min. Jeg kan godt se for meg en fremtid her. Det er mye nytt og en spennende fremtid for F-35, sier Mats.

– Det vil være masse utvikling her, og jeg vil være en del av det.

 Les mer om

 

 

aktuelt_2379_larlingpåf35karriere_2297_flyssystemmekaniker/karriere/utdanning/laerling/flyssystemmekaniker/media/PubImages/20140526th_%202362.jpgVil du bli flysystemmekaniker?Les mer om mulighetene i Forsvaret her.aktuelt_2379_larlingpåf35http://forsvaret.no/Lists/RelatedPages/DispForm.aspx?ID=7413


Publisert 24. juli 2019 11:11.. Sist oppdatert 7. august 2019 15:20.