aktuelt_1837_midtikampflyinnspurtaktuelt_1837_midtikampflyinnspurthttp://forsvaret.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=2188Norge har sju F-35 på flybasen Luke i Arizona. Der brukes flyene til trening og opplæring. Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvaret/media/PubImages/20170807tk_I0261.jpg
aktuelt_1837_midtikampflyinnspurtaktuelt_1837_midtikampflyinnspurthttp://forsvaret.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=2189Norge har sju F-35 på flybasen Luke i Arizona. Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvaret/media/PubImages/20170807tk_I0337-kopi.jpg
aktuelt_1837_midtikampflyinnspurtaktuelt_1837_midtikampflyinnspurthttp://forsvaret.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=2190To amerikanske F-35 kampfly under øvelsesflygning over flybasen Luke i Arizona. Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvaret/media/PubImages/20170807tk_I9474-kopi.jpg

Midt i kampfly-innspurten

Etter to år med ørkensand og brennhet sol skal F-35 snart få prøve seg i røft, norsk vintervær.

​– Det blir en festdag når flyene kommer i november. Da skal vi unne oss å være litt stolte over at vi endelig får F-35 til Norge, sier oberstløytnant Martin «Tintin» Tesli.

Han er sjef for den norske avdelingen ved Luke Air Force Base utenfor Phoenix i Arizona. Dette er verdens største F-35-base, og her har Norge vært på plass i to år for å sikre at norske flygere og teknikere får opplæringen de trenger for å kunne drifte Norges nye kampfly.

– Da vi kom her for to år siden, startet vi med ingenting. Vi hadde ingen fly, og nå er vi fullt oppsatt med sju norske F-35 som er fullt operative, sier Tesli.

I rute med opplæringen

I november kommer de tre første flyene til Norge. Da kampfly-diskusjonen startet for 10–15 år siden, trodde Tesli nesten ikke denne dagen ville komme. Men om drøye to måneder gjør flyene sin norgesdebut.

– Jeg gleder meg til at flyet kommer hjem til Norge, da kan vi endelig få vise fram litt av det vi har snakket om i så mange år, sier han.

Avdelingen i USA har allerede utdannet flyinstruktørene som trengs, og nå utdannes norske flygere som skal tilbake for å bygge opp avdelingen hjemme.

– Dette er erfarne, men også relativt unge F-16-flygere. Det er bra, for det er de som skal jobbe med F-35 i mange år framover. Vi kommer til å ha en ganske hyppig gjennomgang av flygere fra F-16 nå i årene framover. Vi er helt i mål med det vi skal være, sier Tesli.

To kull med norske teknikere har også fått opplæringen de trenger, og nå har Forsvaret nok ferdigutdannede flygere og teknikere til å drifte F-35-avdelingen på Ørland. Videre opplæring av nye teknikere skal skje i Norge.

 

 

aktuelt_1837_midtikampflyinnspurtaktuelt_1837_midtikampflyinnspurthttp://forsvaret.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=2187Oberstløytnant Martin «Tintin» Tesli er sjef for den norske avdelingen ved flybasen Luke i Arizona. Foto: Torgeir Haugaard, Forsvaret/media/PubImages/20150923th_ 3754.jpg

To år med innfasing

Men selv om flyene snart kommer til Norge, vil de først begynne å ta over for F-16 i 2019. Hva kan vi egentlig forvente av kampflyene i Norge de neste par årene?

– Til å begynne med blir det en gradvis innføring, og vi skal drive med utprøving og tilpasse flyet for norske operasjoner og vårt operasjonsmønster, sier Tintin.

I tillegg må kampflyene integreres i Forsvaret. Organisasjonen rundt må lære flyene å kjenne, og forstå hva de kan levere.

– Opplæring av hovedkvarter, taktiske enheter, bakkestyrker og sjø blir en stor oppgave. Det krever at vi evner å få med alt personellet på F-35, og at vi får utdannet hele Forsvaret til hvordan vi skal drifte det. Det er mange som må være med på å dra F-35-lasset framover, sier han.

Tesli har selv rundt 200 timer i F-35, og han har blitt komfortabel i det nye flyet.

– Jeg begynner å kjenne hva flyet vil og trenger ikke lenger å se så mye på instrumentene. Flyet er helt rått, både med tanke på sensorer, deling av informasjon og måten den henter inn informasjon på. Selv om vi bare er i begynnelsen, ser vi likevel konturene av hva som kommer. Dette er en formidabel kapasitet, sier han.

Fly for framtiden

Tesli kom til Luke i 2015 og har to år igjen i USA. For ham er det en drømmejobb å få være første norske operative sjef innen F-35. Tesli mener F-35 sikrer Norge en potent plattform for framtiden. I 2025 skal F-35 vært fullt ut operativt i Norge.

Det kan høres ut som masser av tid, men for et så avansert prosjekt som dette, teller hvert minutt.

– Det er kort tid, men jeg tror vi er godt skodd for å klare det. F-16 har vært et veldig bra fly for Norge i mange år, men det kan ikke utvikle seg slik F-35 kan. Trusselnivået vil endre seg, derfor er vi avhengige av en plattform som kan operere fritt. Vi kan løse oppdrag med F-35 som vi ikke engang hadde på notatblokka med F-16, sier Tesli.

Publisert 19. september 2017 14:00. av Anders Fjellestad og Torbjørn Kjosvold (foto), Forsvarets mediesenter.