F-35 Lighting II og et F-16 klare for take off på Edwards Air Force Base i California, USAF-35 Lighting II and a F-16 ready for take off at Edwards Air Force Base in California, USAF-35 Lighting II og et F-16 klare for take off på Edwards Air Force Base i California, USAF-35 Lighting II and a F-16 ready for take off at Edwards Air Force Base in California, USAhttp://forsvaret.no/media/PubImages/tkf35MG_5291.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=8007To generasjoner: Et F-16 og et F-35 klare for takeoff i USA. Fra 2019 skal F-35 begynne å ta over for F-16 i Norge. Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvaret
Oberstløytnant Martin Tesli på sitt kontor på Luke AFB i USA / LtCol Martin Tesli at his office at Luke AFB in USAOberstløytnant Martin Tesli på sitt kontor på Luke AFB i USA / LtCol Martin Tesli at his office at Luke AFB in USAhttp://forsvaret.no/media/PubImages/20160816tk_A9411.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=8000Oberstløytnant Martin Tesli på kontoret på Luke Air Force Base i USA. Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvaret
F-35 jagerfly på Luke AFB i USA / F-35 fighter planes at Luke AFB in USAF-35 jagerfly på Luke AFB i USA / F-35 fighter planes at Luke AFB in USAhttp://forsvaret.no/media/PubImages/20160816tk_R5957.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=8003F-35 kampfly klar for takeoff på Luke i Arizona. Fra 2019 skal F-35 gradvis ta over for F-16 i Norge. Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvaret

En kritisk transformasjon

Neste høst kommer F-35 til Norge, og fra 2019 skal de nye kampflyene gradvis ta over for dagens F-16. Overgangen blir den ultimate testen for Forsvaret.

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Fire norske F-35 flyr allerede for fullt ved Luke Air Force Base utenfor Phoenix i USA. Norges fly nummer 5, 6 og 7 kommer til basen innen neste sommer, og sent neste høst lander de første flyene i Norge.

Fra 2019 skal F-35 etter planen gradvis begynne å ta over jobbene som F-16 gjør i dag – i tillegg en rekke nye oppgaver. Overgangen blir kritisk, men Luftforsvaret er forberedt.

– Det blir viktig å finne en balanse i dette skjæringspunktet. Vi må være modne nok til å ta i bruk F-35 uten å gå for fort ned på kapasiteten på F-16. Vi skal ikke tape total kampkraft i overgangsfasen, og vi er godt nok forberedt til å klare det, sier Martin «Tintin» Tesli.​

N​​orske særtrekk

Tesli er selv jagerflyger og er Norges øverste representant ved Luke Air Force Base i USA. Han har over hundre timer bak spakene i F-35 og ser fram til 2019.

– Det gjenstår mye jobb, men jeg ser per nå ingen utfordringer ut fra tidslinjalen som vi har satt, sier han.

Norge skal kjøpe inntil 52 nye kampfly, og Forsvaret er med på utviklingen av det nye kampflysystemet – sammen med USA og de andre partnernasjonene. De norske flyene skreddersys for norske forhold. Blant annet skal de utrustet med det norskproduserte missilet JSM, og de får bremseskjerm for å kunne lande på isete og glatte rullebaner.

– Flyene våre er klare for bremseskjerm, men skjermene er fremdeles under utvikling og skal testes i USA i 2017, forteller Tesli.

Saken fortsetter under bildene.

 

 

Oberstløytnant Martin Tesli på Luke AFB i USA / LtCol Martin Tesli at Luke AFB in USAOberstløytnant Martin Tesli på Luke AFB i USA / LtCol Martin Tesli at Luke AFB in USAhttp://forsvaret.no/media/PubImages/20160818tk_R4828.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=8005Martin «Tintin» Tesli er Norges øverste representant ved Luke Air Force Base i Arizona. Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvaret
F-35 jagerfly under take off og landing på Luke AFB i USA / F-35 fighter planes during take off and landings at Luke AFB in USAF-35 jagerfly under take off og landing på Luke AFB i USA / F-35 fighter planes during take off and landings at Luke AFB in USAhttp://forsvaret.no/media/PubImages/20160816tk_R5506.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=8002F-35 kampfly på Luke AFB i USA. Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvaret
Et av de norske F-35 jagerflyene på Luke AFB i USA / Norwegian F-35 fighter plane at Luke AFB in USAEt av de norske F-35 jagerflyene på Luke AFB i USA / Norwegian F-35 fighter plane at Luke AFB in USAhttp://forsvaret.no/media/PubImages/20160816tk_R5285.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=8001Et av de norske F-35 jagerflyene på Luke AFB i USA. Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvaret


​Ekstremt klimaskifte

Kollega Morten «Dolby» Hanche var første nordmann som fløy F-35, og han har jobbet med kampflyprosjektet i årevis. Neste sommer reiser han fra Luke til Ørland for å forberede mottaket og deretter teste og evaluere flyene i røft norsk vinterklima. Det blir noe annet enn det stabile, varme ørkenværet i Arizona.

– Målet er å ta ting rolig og forsiktig, og vi må rett og slett lære oss å fly i Norge. Samtidig skal vi trene opp flygerne og teknikerne som skal jobbe med F-35, sier Hanche.

Den erfarne flygeren har 2.200 timer bak seg med F-16 og over 100 med F-35. Han oppdager stadig at de nye flyene kan gjøre ting som ikke har vært mulig med F-16.

– Jeg er mer og mer sikker på at vi har gjort et riktig valg. Allerede nå imponerer flymaskinen oss. Den kan overvåke områder, utføre luft-til-luft-kamp, bekjempe luftvern og ta ut bakkemål, sier Hanche.

– Nå begynner det!

Også for teknikerne blir det store omveltninger. De første er under omskolering i USA allerede og kommer til Ørland neste sommer. I løpet av 2018 skal de fleste teknikerne være ferdig utdannet og sjekket ut for F-35. For å sikre at overgangen blir så effektiv som mulig, skal et tjuetalls ansatte fra den amerikanske fabrikanten Lockheed Martin jobbe i Ørland over en toårsperiode. Der skal de jobbe sammen med de norske teknikerne.

Martin Tesli ser fram til at flyene lander i Norge.

– Det blir litt todelt: «Endelig kommer de!», og litt «Oi, nå begynner det!» Vi må belage oss på mye pionervirksomhet i starten, men jeg har full tro på at vi vil lykkes.​

Vegen vidare for F-35

2008

Noreg veljer kampflyet F-35 etter to år med kravutvikling, konkurranse og evalueringar. Kjøpet omfattar per 2015 inntil 52 fly som med våpen og utstyr er venta å koste 67,9 milliardar kroner.

2015

Noreg får sine første to fly på hausten. Dei fire første norske flya blir leverte i 2015–2016 og skal brukast til opplæring og trening på Luke Air Force Base i USA.

2017

Dei første F-35-flya landar på norsk jord. Frå 2017 til 2024 får Noreg levert seks nye kampfly kvart år.

2019

Norske F-35 oppnår si første operative evne. Luftforsvaret har no fått nok fly, teknikarar, flygarar og våpen til at F-35 kan begynne å ta over oppgåver frå F-16.

2025

Norske F-35 når full operativ evne. Dette inneber at alle flya, personellet, våpena og ustyret er på plass, inkludert det norskutvikla missilet Joint Strike Missile.

Publisert 30. november 2016 14:45. av Anders Fjellestad og Torbjørn Kjosvold (foto), Forsvarets mediesenter.