De skal passe på havet vårt

Om et par år skal fem splitter nye P-8 Poseidon overvåke Norges enorme havområder. Og du kan være med på det hele.

​Hva gjør Forsvaret når vi mistenker at en fremmed ubåt nærmer seg norske farvann? Når vi raskt må sjekke et ukjent fartøy langt ute i nordishavet? Eller når vi må vite nøyaktig posisjon og tilstand på en fiskebåt i trøbbel nord for Svalbard? Da er Forsvarets maritime patruljefly klare for jobben. De kan fly langt, raskt og har effektive radarer og utstyr for å få oversikten raskt. I dag gjør P-3 Orion denne jobben, men fra 2022 skiftes de ut med fem nye P-8 Poseidon. Det vil gjøre det lettere å holde oversikten over havområdene våre.

– P-8 er en fantastisk maskin. Den vil gi oss bedre oversikt i luften, og vi kan oppdage trusler som vi ikke så tidligere, sier pilot Johan Erling Hætta.

Gleder seg

Han er en av tolv P-3 Orion-ansatte som for tiden videreutdannes for P-8 Poseidon i USA. Seks av dem er instruktører ved Jacksonville i Florida, resten er i Patuxent River i Maryland for å drive med testing og evaluering. Det norske personellet gleder seg til å ta i bruk de nye flyene i Norge.

– Flyene gir oss all informasjonen samlet i ett display, i stedet for å måtte bla gjennom flere skjermer som i dag. Sensorene er også hakket bedre, og vi får noen sonartyper som vi ikke har på P-3. Dessuten kan vi dele informasjonen vi henter inn forløpende med andre avdelinger. Dermed kan en ta raskere beslutninger underveis, sier Hætta.




Besetningen om bord har også mange flere sonarbøyer.

 – Det blir en mangedobling av kapasiteten, og vi kan dekke større områder enn før, sier piloten.

Nordområdene viktigere

Og akkurat det er viktigere enn noen gang. Havet har alltid vært viktig for Norge, og norske havområder er syv ganger større enn landområdene. Men med klimaendringer og isfritt hav blottlegges nye sjøruter og store naturressurser. Stormaktene snuser stadig mer på nordområdene, og det gjør at Norge må ha oversikt i våre nærområder. Også for NATO er det viktig at Norge følger med – både over og under vann. P-8 gjør denne jobben enklere.

– Hvis vi mistenker at det er en fremmed ubåt i en norsk fjord, så er det fort gjort å finne den. Vi kan også med større sikkerhet si om det er en ubåt der eller ikke, sier major Per Jørgen Tiller og legger til:

– Det vil gjøre det enklere å holde Norge trygt. Hvis fremmede ubåter vet at de blir oppdaget, så vil de heller ikke dra hit.

Tiller er taktisk koordinator om bord og nasjonal representant for nordmennene i USA. Han er ikke i tvil om at P-8 Poseidon blir en viktig bidragsyter for norsk sikkerhet.

– Det blir virkelig en stor teknologisk forbedring, som gjør at vi kan løse oppgavene hurtigere og mer effektivt.



Karriere i luften

Men den nye flyflåten krever flere folk, og utfordringen blir å få tak i nok erfarent personell.

– Vi skal utdanne mange nye operatører, teknisk personell og støttepersonell. De vi trenger, er enten folk rett fra videregående skole, eller folk rekruttert internt fra Forsvaret. Dette blir litt nybrottsarbeid, sier Torgeir Aas, innføringsansvarlig for P-8 i Norge.

For dem som blir med på P-8-kapasiteten, blir det mange muligheter.

– Du får komme inn og etablere noe helt nytt. Så hvis du er flink og fremoverlent, kan du være med på å bygge opp en ny kapasitet helt fra bunnen av, sier Aas.

«Game changer»

USA har operert flyene siden 2012 og har opparbeidet seg masse erfaring. Blant dem er kommandørkaptein Joe Snyder, treningsoffiser ved Naval Air Station Jacksonville i Florida. Han er ikke i tvil om at Norge har gjort en riktig investering med de nye P-8-flyene.

– P-8 er en absolutt «game changer». Dere vil få bedre situasjonsforståelse allerede før avgang. Dere kommer raskere på plass og får raskere vite det dere trenger. Dermed kan dere også handle raskere, sier han.

Snyder sier samarbeidet med nordmennene har gått strålende, og sier de nye maritime overvåkningsflyene vil styrke partnerskapet mellom Norge og NATO.  

– Dere vil oppleve en kraftig økning i leveranser fra flyet, og P-8 i Norge vil tjene både NATO og opprettholde det sterke partnerskapet mellom Norge og alliansen, sier amerikaneren.



Viktig for sivil trafikk

Men hvorfor er maritime patruljefly så viktige? Kan ikke F-35 eller helikoptre gjøre samme jobben? Nei, svarer det norske personellet kontant.

– P-8 har en enorm rekkevidde, og vi kan ligge ute over lenger tid. Det er viktig med Norges enorme havområder, sier Tiller og understreker:

– Det er også viktig at Norge gjør denne jobben selv. Det beroliger Russland, for de kjenner oss og aksepterer vår tilstedeværelse i området.

Pilot Erling Johan Hætta legger til at MPA også er en viktig ressurs for sivilsamfunnet, særlig ved søk- og redningsoperasjoner på sjøen.

– Dersom for eksempel et cruiseskip får problemer langt til havs, kan vi fly opp og rapportere og informere redningstjenesten. Redningsaksjoner blir mye mer effektive ved at vi kan hjelpe ordinære redningstjeneste.


Publisert 15. november 2019 12:20.