F-16_Bodø_QRA_Beredskap_Bear_1F-16_Bodø_QRA_Beredskap_Bear_1http://forsvaret.no/media/PubImages/F-16_Bodø_QRA_Beredskap_Bear_1.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=8727Et norsk F-16 jagerfly sammen med et russisk strategisk bombefly, Tupolev TU-95, med Nato-kallenavn «Bear». Foto: Forsvaret
F-16_QRA_Norway_Bodø_2016_Blackjack_3F-16_QRA_Norway_Bodø_2016_Blackjack_3http://forsvaret.no/media/PubImages/F-16_QRA_Norway_Bodø_2016_Blackjack_3.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=8729Et russisk Tupolev TU 160, med Nato-kallenavn «Blackjack». Foto: Forsvaret
F-16_QRA_Norway_Bodø_2016_Blackjack_2F-16_QRA_Norway_Bodø_2016_Blackjack_2http://forsvaret.no/media/PubImages/F-16_QRA_Norway_Bodø_2016_Blackjack_2.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=8728Et norsk F-16 jagerfly følger med et russisk supersonisk bombefly, Tupolev TU 160, med Nato-kallenavn «Blackjack». Foto: Forsvaret
F-16_QRA_Norway_Bodø_2016_Fencer EF-16_QRA_Norway_Bodø_2016_Fencer Ehttp://forsvaret.no/media/PubImages/F-16_QRA_Norway_Bodø_2016_Fencer E.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=8730Et russisk taktisk rekognoseringsfly, Sukhoj Su-24MR, med Nato-kallenavn «Fencer E». Foto: Forsvaret

Identifiserte færre russiske fly

I 2016 rykket norske jagerfly ut 20 ganger for å identifisere russiske militærfly langs norsk luftrom. Det er halvering fra årene før.

​​​​​​​​​​​​Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) fører statistikk over antall utrykninger (scrambles) og antall identifiserte fly. I fjor rykket norske jagerfly ut 20 ganger og identifiserte 38 russiske militærfly, det laveste antallet siden 2010. 

– Vi antar at nedgangen skyldes at de russiske flystyrkene som normalt opererer i nordområdene, har deltatt i operasjoner i andre områder, for eksempel Syria, sier major Brynjar Stordal, talsperson i FOH.

– Samtidig har noen av de flytypene som vi oftest identifiserer, også hatt lengre perioder med lav tilgjengelighet på grunn av ulykker og andre hendelser. Dette har gjort at hele flåten har blitt satt på bakken i perioder, sier Stordal.

​Jevnlige tokt

På oppdrag for Nato står norske F-16 parate døgnet rundt i Bodø. Der rykker de ut hver gang Forsvarets kontroll- og varslingskjede​​​​ oppdager uidentifiserte fly i nærheten av norsk luftrom. Målet er å identifisere de ukjente flyene og samtidig vise at Norge og Nato har kontroll og følger med. På 1980-tallet, før Sovjetunionens oppløsning, identifiserte norske jagerfly 500–600 sovjetiske fly årlig. De siste årene har antallet ligget på en tidel av dette. 

«​Antall identifiseringer er ikke identisk med total russisk flyaktivitet.​»
Brynjar Stordal, Forsvarets operative hovedkvarter

– Men samtidig er ikke antall identifiseringer identisk med total russisk flyaktivitet. Det er en god del flygninger nordover og vestover som går så langt ut fra land at vi velger ikke å sende ut jagerfly for identifisering, sier Stordal.

Blant annet har det ​russiske forsvaret jevnlige tokt til områder rundt Island og Jan Mayen. Det er også rutinemessige tokt som går til nord av Finnmark som Forsvaret velger å ikke rykke ut på. Årsaken er at toktene befinner seg kort tid i nærheten av norske områder.​

Har oversikten

At det er færre identifiserte fly de siste par årene skyldes delvis også at russiske fly gjennomfører samme aktivitet på en annen måte. Blant annet har en del eskortefly snudd og fløyet tilbake til Russland før det norske forsvaret har identifisert toktet. I noen tilfeller velger også Forsvaret ut noen av flyene i et tokt for identifisering. ​

– For eksempel kan radardata fortelle oss at toktet består av seks fly, men vi velger å konsentrere oss om to. Da er det bare disse to flyene som telles med i statistikken, sier Stordal og understreker:

– For oss er ikke antall identifiserte fly det viktigste, det er situasjonsforståelse av aktiviteten som er målet vårt. Vi offentliggjør ikke den totale aktiviteten vi registrerer, fordi det kan si noe om vår samlede sensor- og analysekapasitet.

«​​​​​For oss er ikke antall identifiserte fly det viktigste, det er situasjonsforståelse av aktiviteten som er målet vårt.​» 
Brynjar Stordal, Forsvarets operative hovedkvarter

De siste årene har de russiske flytoktene i stor grad dreid seg om strategiske bombefly med Nato-betegnelsen Bear-H (Tupolev TU 95) og Blackjack (Tupolev TU 160). I tillegg har Forsvaret blant annet observert TU-22 Backfire, noen tankfly, overvåkningsfly, rekognoseringsfly og taktiske bombefly.

 

 

qra-2010-2016qra-2010-2016http://forsvaret.no/media/PubImages/qra-2010-2016.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=8726Scrambles (utrykninger) og identifiserte luftfartøy i årene 2010–2016. Grafikk: Forsvaret

​​​​​​​​

Publisert 3. februar 2017 12:06. av Anders Fjellestad, Forsvarets mediesenter. Sist oppdatert 3. februar 2017 15:18.