FB_100K_2FB_100K_2http://forsvaret.no/media/PubImages/FB_100K_2.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=4823

Runder 100 000 følgere

Forsvaret fikk en svært hyggelig romjulsgave i år. Nå har Forsvaret over 100 000 følgere på Facebook.

​​​​​​​​​​​​​​Facebook, Instagram, Twitter og LinkedIn blir stadig en større del av mediehverdagen – også i Forsvaret. Forsvaret satser hardt på digital kommunikasjon, og nå viser det seg at arbeidet bærer frukter.

2. juledag ​rundet Forsvarets hovedprofil​ 100 000 følgere på Facebook. Det blir tatt godt imot av Tom Ovind, sjefen for Forsvarets mediesenter.​

– Det er gledelig å se at stadig flere følger oss. Jo flere følgere vi får, jo mer engasjement kan vi klare å skape. Vi får flere som kommenterer, og flere som deler, sier han.

Kommer fra Fa​ce​book

Innbyggerundersøkelsen viser at 90 prosent av innbyggerne danner et bilde av Forsvaret gjennom media. Satsingen på sosiale medier er derfor en bevisst strategi.  

– Dette er en unik arena hvor vi selv kan skape interesse om ulike saker som viser hva vi driver med. Vi kan få folk til å kommentere, og vi kan guide dem inn på hovedsiden vår, som er forsvaret.no, forklarer Ovind.

Det siste er spesielt viktig. En tredel av klikkene inn på Forsvaret.no kommer fra Facebook, som er den desidert største sosiale medier-plattformen til Forsvaret. Undersøkelser viser også at disse br​ukerne liker å bruke god tid til og scrolle rundt på sidene og se hvilke muligheter Forsvaret har å by på.

Der fol​ket er ​​ 

Georg Austad, Forsvarets redaktør for sosiale medier, er også godt fornøyd med at stadig flere ønsker å følge Forsvaret i sosiale medier

– Dette er en veldig bra måte å nå publikum. Vi må være til stede der målgruppene våre er, sier han, og legger til:

– I tillegg åpner Facebook og andre sosiale medier opp muligheter som vi ikke får andre steder. Mediehverdagen blir stadig mer fragmentert, og publikum bruker arenaene på ulike måter. Vi kan derfor tilpasse budskapet til de ulike kanalene, forteller Austad.

Saken fortsetter under bildet.

 

 

AustadogOvindAustadogOvindhttp://forsvaret.no/media/PubImages/AustadogOvind.jpeghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=4822Tom Ovind (t.h.), sjef ved Forsvarets mediesenter, og Georg Austad, Forsvarets redaktør for sosiale medier, bedyrer at de ikke ligger på latsiden selv om Forsvaret når ut til stadig flere i sosiale medier. – Vi må holde fingeren på pulsen. Jo mer aktuelle vi er, jo bedre blir vi, sier Ovind. Foto: Torgeir Haugaard, Forsvaret

Få sider

Det er hovedprofilen til Forsvaret som nå har oppnådd 100 000 følgere. Det er en bevisst strategi fra Forsvaret sin side å konsentrere seg om færrest mulige profiler. Andre offisielle profiler er «Utdanning og tjeneste i Forsvaret» samt de grenvise sidene. De siste blir styrt av grenene selv.

– Det finnes også enda flere profiler, men vi ønsker å ha færrest mulige. Det gjør at vi lettere kan drive bevisst kommunikasjon. En vellykket Facebook-side krever systematisk jobbing med innhold og oppfølging, poengterer Austad.

Kjappe tilbakemeldinger​​​

Når det gjelder grenene, er Hæren en av de mest aktive på Facebook.

– Facebook er en god kanal som tar for seg det som rører seg hos oss. Vi når mange, blant annet dem som skal inn i førstegangstjeneste, familiene til folk i Forsvaret, tjenestegjørende, og også andre interesserte, forklarer Hærens talsmann, Aleksander Jankov.

​Han opplyser også om at de oppnår engasjement langt utenfor Hæren.

– Vi får kjapt tilbakemelding hvis noe skulle være unøyaktig. Dette er positivt og motiverende, og det vitner om at folk er interesserte og følger med, sier han.

Aldri på latsiden

Selv om Facebook-sidene til Forsvaret har nådd en slags milepæl i disse juledager, lover Tom Ovind, sjefen ved Forsvarets mediesenter, at de langt fra ligger på latsiden av den grunn.

– Vi må holde fingeren på pulsen. Jo mer aktuelle vi er, jo bedre blir vi. Vi skal derfor ha som mål å være like aktuelle ved utgangen av 2016, som det vi er i 2015, erklærer han.

Og selv om det er Facebook som er den mest aktuelle kanalen i dag, er det ikke gitt at dette er den kanalen som er mest aktuell i fremtiden.

– Sosiale medier er i rivende utvikling, og det er vi også. Vi følger med og jobber stadig med uli​ke strategier om hvordan vi får frem historiene våre på bredest mulig måte, sier Ovind.​

Publisert 26. desember 2015 13:05. av Monique Watne, Forsvarets mediesenter. Sist oppdatert 28. juni 2016 10:26.