aktuelt_1879_skvadronsjeferpaaoeraktuelt_1879_skvadronsjeferpaaoerhttp://forsvaret.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=3463Oberstløytnantene Ståle «Steel» Nymoen (t.h.) og Thomas Orud «Timber» Harlem (t.v.) er sjef for hver sin kampflyskvadron på Ørland. Her sammen med Martin Tesli, sjef for den norske avdelingen på Luke./media/PubImages/20170808tk_I0770.jpg
aktuelt_1879_skvadronsjeferpaaoeraktuelt_1879_skvadronsjeferpaaoerhttp://forsvaret.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=3464Et norsk F-35 tar av fra Luke Air Force Base i Arizona. Snart kommer de første norske flyene til Norge.Thomas Orud «Timber» Harlem er sjef for hver sin kampflyskvadron på Ørland. /media/PubImages/20170810tk_I0918 2.jpg
aktuelt_1879_skvadronsjeferpaaoeraktuelt_1879_skvadronsjeferpaaoerhttp://forsvaret.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=3465Thomas Orud «Timber» Harlem leder T3 skvadron på Ørland. Tidligere i år ble han sjekket ut for F-35 på Luke Air Force Base i USA./media/PubImages/20170811tk_I2384.jpg

– Blir den kuleste arbeidsplassen i Norge

De leder hver sin skvadron på Ørland og gleder seg til de første kampflyene lander i november. Møt Ståle «Steel» Nymoen og Thomas «Timber» Harlem.

​Forventingene er store noen uker før de tre første norske F-35-ene kommer til Norge. Flyene skal ha hovedbase ved Ørland flystasjon.

– Kampflyene blir et helt nytt konsept for Forsvaret, og jeg tror F-35 på Ørland blir den kuleste arbeidsplassen i Norge, sier oberstløytnant Thomas Orud «Timber» Harlem, sjef for T3 skvadron på Ørland.

Mer operativt

T3-konseptet er nytt i Norge og er skreddersydd for å finslipe de tre T-ene: taktikk, trening og testing. Dette skal blant annet gjøres med avanserte flysimulatorer. Ved å ha en egen skvadron for disse oppgavene, slipper Luftforsvaret nå å ta ut flygere fra en operativ og styrkeproduserende avdeling.

– I dag må vi ta ut operative flygere i kanskje opptil to måneder for å være instruktører eller drive testing. Heretter skal T3 håndtere oppgaver som dette, og med eget personell til å gjøre oppgaver som testing og evaluering. Slik kan de operative og styrkeproduserende konsentrere seg om å bli best mulig, sier Harlem som startet i stillingen sin 1. august i år.

Flygende sjefer

Samtidig med Harlem tok oberstløytnant Ståle «Steel» Nymoen over som sjef for 332 skvadron på Ørland. Skvadronen lå tidligere på Bodø hovedflystasjon, men ble lagt ned i 2015 – for så å gjenoppstå på Ørland.

– Jeg er stolt over å få være første sjef for den første operative F-35-skvadronen. 332 har alltid vært i mitt hjerte, og jeg er opptatt av å ta vare på skvadronens historikk og verdsette den. Samtidig skal vi også sette vårt preg på skvadronen, sier Nymoen.

Både Nymoen og Harlem er begge flygende sjefer og har nylig gjennomført F-35-opplæring i USA. De er begge imponerte over Norges nye kampfly.

– F-35 er veldig lett å fly, men det er veldig mye nytt som må læres. Noe er overførbart fra F-16, men det meste er nytt. Dette blir ikke noen F-16+, dette blir et helt nytt konsept, sier Harlem.

 

 

aktuelt_1879_skvadronsjeferpaaoeraktuelt_1879_skvadronsjeferpaaoerhttp://forsvaret.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=3466Norske F-35 har vært bruk til trening og opplæring i USA i rundt to år. Nå kommer de første flyene til Norge./media/PubImages/20170811tk_I1765.jpg
aktuelt_1879_skvadronsjeferpaaoeraktuelt_1879_skvadronsjeferpaaoerhttp://forsvaret.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=3467Oberstløytnant Ståle «Steel» Nymoen leder 332 skvadron på Ørland./media/PubImages/20170808tk_I0657.jpg
aktuelt_1879_skvadronsjeferpaaoeraktuelt_1879_skvadronsjeferpaaoerhttp://forsvaret.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=3468Thomas Orud «Timber» Harlem leder T3 skvadron på Ørland. Tidligere i år ble han sjekket ut for F-35 på Luke Air Force Base i USA./media/PubImages/20170811tk_I1260.jpg


Hele Forsvaret skal med

Så fort flyene lander på Ørland, begynner det viktige arbeidet for å gjøre F-35 operative i Norge. De første par årene blir intense og hektiske, og i løpet av 2019 skal kampflyene gradvis begynne å operere. Fullt operativ blir F-35-flåten i 2025.

– For å klare dette, kreves en enorm mengde arbeid, og vi må ha tid og rom til å kunne utvikle oss. Min holdning er at vi må forvente at en del ting vil gå litt galt nå i begynnelsen. Vi har ikke kjøpt en splitter ny bil som det bare er å sette seg inn i og kjøre. Vi har kjøpt en «bil» som vil være under kontinuerlig utvikling, og vi må derfor bruke tid på å innføre flyene i norske forhold, sier Harlem.

Han sier en viktig oppgave nå blir å forberede hele Forsvaret på endringene som følger med F-35.

– Dette er Forsvarets nye kampfly, ikke Luftforsvarets F-35. Det er ikke bare å bytte ut F-16 med F-35 og tro at alt kan fortsette som før. Dette er noe helt nytt, en helt ny plattform, sier han og legger til:

– Det er viktig at Forsvaret får en forståelse for hva operasjoner med F-35 innebærer. Dette er en gyllen mulighet til å fjerne noen «vanntette skott» mellom forsvarsgrenene og bygge forsvarsevne sammen. I denne plattformen ligger det kapasiteter som må utnyttes av Forsvaret som helhet. Denne formidlingen blir en viktig oppgave for oss fremover.

Skynde seg langsomt

Nymoen nikker enig med kollegaen. For ham er det i tillegg avgjørende at F-35-miljøet får nok personell og ressurser til å få best mulig læring av fly- og simulatortreningen.

– For meg som skvadronssjef blir en viktig oppgave å sørge for at vi får solide økonomiske og personellmessige rammer fremover. Det vil bli lange arbeidsdager, og for at vi skal få best mulig utbytte av flytimer og læring, er vi avhengige av å ha personell på jobb. Vi skal være takknemlige for at de ansatte ved 332 skvadron er villige til å legge inn den innsatsen som kreves, sier Nymoen.

Han gleder seg til å få de tre første kampflyene til Norge om noen uker, men understreker at det vil ta tid å fase inn den nye kapasiteten.

– Dette må gjøres i fornuftig tempo, og vi må skynde oss langsomt. Hva vi kan forvente av F-35 i Norge de neste par årene? Det vet vi nok ikke helt selv ennå, og vi må la veien bli til mens vi går.

FAKTA

  • Norge har besluttet å kjøpe inntil 52 kampfly av typen F-35A. Flyene produseres av amerikanske Lockheed Martin.
  • Per oktober 2017 har Norge fått levert sju fly. Disse brukes til trening og opplæring ved flybasen Luke i Arizona i USA.
  • I begynnelsen av november får Norge tre nye fly, og det er disse som kommer til Norge.
  • Fra neste år får Norge levert seks fly i året fram og med 2024. Av de planlagte 52 flyene, skal fire være stasjonert i Luke i USA, der norske flygere får sin F-35-utdanning.
Publisert 24. oktober 2017 15:44. av Anders Fjellestad (tekst) og Torbjørn Kjosvold (foto), Forsvaret . Sist oppdatert 25. oktober 2017 11:31.