Major Bjørn Tommy Eigeland ved et av de norske F-35 jagerflyene på Luke AFB i USA / Major Bjørn Tommy Eigeland with one of Norways F-35 fighter planes at Luke AFB in USAMajor Bjørn Tommy Eigeland ved et av de norske F-35 jagerflyene på Luke AFB i USA / Major Bjørn Tommy Eigeland with one of Norways F-35 fighter planes at Luke AFB in USAhttp://forsvaret.no/media/PubImages/20160816tk_A9212.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=7722Bjørn Tommy Eigeland kan styre flyets systemer og teste ulike komponenter via en pc. Dette blir hverdagen for F-35-teknikerne. Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvaret
Major Bjørn Tommy Eigeland sammen med teknisk personell fra Lockheed Martin ved et av de norske F-35 jagerflyene på Luke AFB i USA / Major Bjørn Tommy Eigeland with a technician from Lockheed Martin look at one of Norways F-35 fighter planes at Luke AFB iMajor Bjørn Tommy Eigeland sammen med teknisk personell fra Lockheed Martin ved et av de norske F-35 jagerflyene på Luke AFB i USA / Major Bjørn Tommy Eigeland with a technician from Lockheed Martin look at one of Norways F-35 fighter planes at Luke AFB ihttp://forsvaret.no/media/PubImages/20160817tk_R6141.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=7726Major Bjørn Tommy Eigeland sammen med teknisk personell fra Lockheed Martin ved et av de norske F-35 jagerflyene på Luke Air Force Base i USA. Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvaret

F-35-teknikerne blir digitale

Norske teknikerne får en helt ny hverdag når de nå skal jobbe med F-35. Borte blir papirmanualer og endeløse timer med å lokalisere feil.

​​​​​​​​​​​​​​​​– Alt vedlikeholdet skjer papirløst. Det er ingen store bruksanvisninger eller manualer i papir, alt finnes på en pc som kan kobles direkte opp til flyet, sier Bjørn Tommy Eigeland.

Han står på flightline, trykker på en datamaskin og kikker opp på et av de norske F-35-ene. Temperaturen har passert 40 grader her på Luke Air Force Base i Arizona, men etter over to år i ørkenen er Eigeland nesten blitt vant med heten. 

Som Norges Participant Maintenance Liaison er han bindeleddet mellom Forsvaret, den amerikanske basen og teknikerne fra flyprodusenten Lockheed Martin. Han ser til at norske interesser blir ivaretatt i utviklingsfasen.

Melder fra om feil

Eigeland har hatt en bratt læringskurve med Norges nye kampfly. Selv om både F-16 og F-35 er bygget av Lockheed Martin, er det store forskjeller. 

– F-35 gir for eksempel selv beskjed når noe må ordnes eller skiftes. Oppstår det en feil ute på oppdrag, melder flyet selv fra hva som er feil, sier han.

F-35 er kjent som en flyvende datamaskin, og det smitter over på teknikersiden. På flightline kan teknikerne styre flyets systemer og teste ulike komponenter via en pc. 

– Dataanlegget har også et system som gir instruksjoner, gjør bestillinger, søker etter feil og lager arbeidsordrer. Dette gjør teknikerarbeidet langt mer effektivt. Systemet er kanskje ikke like enkelt og intuitivt som et Apple-nettbrett, men det er likevel lysår foran F-16, sier Eigeland.​

 

 

Major Bjørn Tommy Eigeland sammen med teknisk personell fra Lockheed Martin ved et av de norske F-35 jagerflyene på Luke AFB i USA / Major Bjørn Tommy Eigeland with a technician from Lockheed Martin look at one of Norways F-35 fighter planes at Luke AFB iMajor Bjørn Tommy Eigeland sammen med teknisk personell fra Lockheed Martin ved et av de norske F-35 jagerflyene på Luke AFB i USA / Major Bjørn Tommy Eigeland with a technician from Lockheed Martin look at one of Norways F-35 fighter planes at Luke AFB ihttp://forsvaret.no/media/PubImages/20160817tk_R5966.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=7725Datamaskiner blir kanskje det viktigste verktøyet for teknikerne fremover. Major Bjørn Tommy Eigeland i samtale med teknisk personell fra Lockheed Martin ved et av de norske F-35-flyene på Luke i USA. Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvaret
Major Bjørn Tommy Eigeland ved et av de norske F-35 jagerflyene på Luke AFB i USA / Major Bjørn Tommy Eigeland with one of Norways F-35 fighter planes at Luke AFB in USAMajor Bjørn Tommy Eigeland ved et av de norske F-35 jagerflyene på Luke AFB i USA / Major Bjørn Tommy Eigeland with one of Norways F-35 fighter planes at Luke AFB in USAhttp://forsvaret.no/media/PubImages/20160817tk_R4591.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=7724Bjørn Tommy Eigeland er Norges Participant Maintenance Liaison ved Luke Air Force Base i USA. Han er bindeleddet mellom Forsvaret, den amerikanske basen og teknikerne fra flyprodusenten Lockheed Martin. Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvaret

​​Reservedeler i posten

De første norske teknikerne startet sin F-35-omskolering i fjor sommer. Høsten 2017 har to kull med norske teknikere fått opplæringen de trenger, og dermed har Forsvaret nok ferdigutdannede flygere og teknikere til å drifte F-35-avdelingen på Ørland. Videre opplæring av nye teknikere skal skje i Norge, og med de nye flyene venter en ny verden for teknikerne.​

– Når det oppstår en feil med F-16, må teknikerne først lokalisere feilen og så bla opp i katalogen for å finne rett del. Deretter må delen bestilles i Forsvarets systemer, sier han.

Med F-35 skal Forsvaret reparere færre deler selv, men i stedet sende delene inn til et sentralverksted. Samtidig kommer en ny del med posten. Hele det nye systemet, ALIS, er tilpasset flyet.

– ALIS sørger for at riktig del blir bestilt. Det som er nytt, er at det ikke finnes noen «norske» deler i systemet, vi er en del av et globalt delelager. Delene blir reparert av kommersielle leverandører som har konkurrert seg til kontrakt. Delene ligger på regionale lagre og blir distribuert etter behov. Det fungerer veldig bra her i USA, men det blir spennende å se hvordan det løses fra Ørland, sier Eigeland. 

Sma​rt vedlikehold 

De første F-35-godkjente norske teknikerne er på plass på Ørland, og de får god støtte fra flyprodusenten.

– Vi skal ha med et 20-talls folk fra Lockheed Martin på Ørland, etter planen ut 2019. Vi ønsker å bli autonome så fort som mulig, men underveis skal de støtte oss med vedlikehold og teknisk bistand, sier Eigeland.

Med innføringen av F-35 får Forsvaret en gyllen mulighet til å bygge opp en helt ny måte å drive vedlikehold på.

– Vi har fastsatt et tall på antall teknikere i Ørland, og det er lavere per fly enn det som er her på Luke. Dermed må vi gjøre vedlikeholdet på en smartere og mer effektiv måte. Vi bruker tiden her på å se hvordan vi ytterligere kan forbedre vedlikeholdet, sier Eigeland og legger til:

– Jeg har all tro på at vi skal lykkes med dette, ellers hadde jeg flagget rødt for lenge siden. 

Har sine interesser​

Han forteller om et godt samarbeid med den amerikanske skvadronen. 

– Vi stiller spørsmål ved ting, og vi krever. Men det er tross alt derfor vi er her, og vi har tross alt et langsiktig perspektiv frem til de første flyene skal begynne å operere i Norge i 2019, sier Eigeland.

Samarbeidet med teknikerne fra Lockheed Martin går også bra – selv om de kommer fra en kommersiell aktør som har sine interesser å ivareta.

– De er en fin samarbeidspartner siden de har en mer bedriftsfokusert tankegang og dermed må tenke smartere løsninger. Det må vi også gjøre, og det gjør deres måte å gjøre ting på mer overførbart til oss. 

 

 

Teknikerne og F-35Teknikerne og F-35<ul class="forsvaretElement-p"><li>​I likhet med flyverne må også teknikerne omskoleres fra F-16 til F-35. De første norske teknikerne startet sin F-35-utdanning i Florida sommeren 2016, deretter hadde de praksis på Luke fra oktober 2016 til våren 2017.<br></li><li>Sommeren 2017 dro de første norske teknikerne tilbake til Ørland for å bygge opp vedlikeholdsskvadronen og den tekniske utdanningen. De skal også forberede mottaket av de første flyene senhøsten 2017.<br></li><li>Høsten 2017 har to kull med norske teknikere fått opplæringen de trenger, og dermed har Forsvaret nok ferdigutdannede flyvere og teknikere til å drifte F-35-avdelingen på Ørland. Heretter skal den tekniske utdanningen hovedsakelig foregå i Norge.​<br></li></ul><p class="forsvaretElement-p"><span style="font-size:1rem;"></span></p><p class="forsvaretElement-p"><span style="font-size:1rem;"></span></p>http://forsvaret.no/aktuelt_/Lists/FactBoxList/DispForm.aspx?ID=49

Publisert 26. oktober 2017 09:55. av Anders Fjellestad og Torbjørn Kjosvold (foto), Forsvarets mediesenter. Sist oppdatert 27. oktober 2017 15:14.