aktuelt_1898_testetnycv90bombekasaktuelt_1898_testetnycv90bombekashttp://forsvaret.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=5105https://youtu.be/xIb3pt0e7g8

Bombekaster på belter

Hæren og Forsvarsmateriell demonstrerte den nye CV90BK (bombekastervogn) på Rena. Digitalisert kommunikasjon mellom våpensystem er hovedstikkordet for økt kampkraft.

En stund lå tåken for tett over regionsfelt Østlandet til at demonstrasjonen kunne begynne. Det er nemlig ikke lov å øvelsesskyte uten klar sikt.

Telemark bataljon, Hærens våpenskole og Forsvarsmateriell beholdt imidlertid både roen og troen, og ikke langt tid etter lettet tåken. Dermed kunne de fremmøtte få se hva den nye CV90-typen hadde å by på.

Rullende bombekaster

Fire CV90 bombekastere sto klare. Alle fyrte av fem granater hver i retning av målet, som befant seg mellom to til tre kilometer unna.

Mortar Weapon Systems (MWS) er navnet på bombekastersystemet i vognen. Den store forskjellen fra eldre bombekastervogner er at innrettingen i CV90 er automatisk: MSW vet hvor det selv er, og i hvilken retning det peker.

MSW kommer dermed mye raskere til skudd etter at vognen er kjørt i stilling.

– Bedre treffsikkerhet

Fagsjef ved våpenskole, oberst Trond Haande, forteller at vognene vil tilføre Hæren en betydelig kapasitet innen beskyttelse og mobilitet.

De nye vognene gir også Hæren nye muligheter for å få ild på bakken i løpet av potensielt 1–2 minutter fra målet er observert, noe som er en betydelig oppgradering. 

– Takket være den nettverksbaserte kommunikasjonen mellom drone, stormpanservogn og CV90 bombekaster, oppnår Hæren bedre treffsikkerhet og utsetter personellet for mindre risiko enn før. Tidligere har informasjonen om målets plassering vært formidlet gjennom muntlig overføring. Nå kan dette skje elektronisk, sier oberst Haande.

– Vi i Forsvarsmateriell er glade for å ha levert CV90 bombekaster til Hæren. Dette gir økt kampkraft gjennom gode og fremtidsrettede tekniske og elektroniske systemer, sier Forsvarsmateriells delprosjektleder, Per Rune Hansen i Kampvognprosjektet. 


Publisert 7. november 2017 12:54.. Sist oppdatert 7. november 2017 16:18.