Stridsvogn M1A1 Abrams fra det amerikanske marinekorpset (USMC) ankommer Rena for en uke med trening på vinterstrid. // MBTs of the U.S. Marine Forces Europe arriving in Rena for winter training with Brigade North.Stridsvogn M1A1 Abrams fra det amerikanske marinekorpset (USMC) ankommer Rena for en uke med trening på vinterstrid. // MBTs of the U.S. Marine Forces Europe arriving in Rena for winter training with Brigade North.http://forsvaret.no/media/PubImages/2017-02-14tyfon1.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=8815I forbindelse med øvelsen Joint Viking skal mye militært materiell forflyttes nordover på vei, i lufta og på sjøen. Foto: Anette Ask, Forsvaret. I forbindelse med øvelsen Joint Viking skal mye militært materiell forflyttes nordover på vei, i lufta og på sjøen.
Materiellet fra -ens Hurtig reaksjonsstyrke på Rena blir forflyttet til Hordaland ifm FOAIV 2013.Materiellet fra -ens Hurtig reaksjonsstyrke på Rena blir forflyttet til Hordaland ifm FOAIV 2013.http://forsvaret.no/media/PubImages/2017-02-14tyfon2.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=8816Tunge kjøretøy losses ombord på frakteskip. Foto: Simen Rudi, Forsvaret.
Materiellet fra -ens Hurtig reaksjonsstyrke på Rena blir forflyttet til Hordaland ifm FOAIV 2013.Materiellet fra -ens Hurtig reaksjonsstyrke på Rena blir forflyttet til Hordaland ifm FOAIV 2013.http://forsvaret.no/media/PubImages/2017-02-14tyfon3.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=8817Materiellet sikres før det sendes via jernbane. Foto: Simen Rudi, Forsvaret.
En C-17 Globemaster luftbro, på Banak lufthavn, under vinterøvelsen Joint Viking 2015. / C-17 Globemaster at Banak airstrip, during military exercise Joint Viking 2015En C-17 Globemaster luftbro, på Banak lufthavn, under vinterøvelsen Joint Viking 2015. / C-17 Globemaster at Banak airstrip, during military exercise Joint Viking 2015http://forsvaret.no/media/PubImages/2017-02-14tyfon4.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=8818Raske og effektive forsyningslinjer er viktig i alle militære operasjoner. Under øvelsen Joint Viking skal nærmere 8000 soldater, øvrig personell etterforsynes med blant annet mat, klær, drivstoff og reservedeler. Foto: Ole-Sverre Haugli, Forsvaret

Over 10 000 meter med kjøretøy på vei

Mer enn én mil med tunge og lette kjøretøy må fraktes til lands og til vanns for å stå klart til årets vinterøvelse.
​​​​​​​​​​​​​​​​​Bare Hærens Brigade Nord står for nesten hele milen alene. Utstyret til de øvrige forsvarsgrenene kommer i tillegg, og utgjør noen hundre meter de også. For eksempel skal fire HV-distrikt ha med sitt materiell. Det skal også 139 luftving med utstyr fra både Rygge og Bardufoss. For ikke å glemme alle containerne med etterforsyning av reservedeler, drivstoff, mat og bergingsressurser til 50 tonn tunge stridsvogner. 

​​​​​​​Øvelse Tyfon

Så omfattende er den strategiske forflytningen før og etter storøvelsen Joint Viking 2017 at den har fått sitt eget navn: øvelse «Tyfon».

Forsvarets evne til å utføre sine hovedoppgaver står og faller blant annet på evnen til understøttelse, det vil si logistikk.

– Logistikk må planlegges og logistikk må evne å håndtere også det uventede. Logistikken er ikke bare oljen i maskineriet, det er også vitale deler som en forsvarsmakt ikke kan klare seg uten, forklarer operasjonsplanlegger Odd Helge Pettersen i Nasjonal logistikkommando (NLK).

Det hjelper ikke å ha topp trente soldater, hvis ikke utstyret kommer frem i tide.

8 000 deltakere​

Ca. 8 000 personer fra deltakerlandene Norge, Storbritannia og USA er med i øvelsen. Den fulle og hele oversikten ligger hos NLK, som er ledelseselementet i planleggingen med ansvar for å understøtte alle deltakerlandene. I ett år har de gjort beregninger og sikret transportressurser om bord i fly, busser, tog, båter og biler, slik at både personell og ferdig vedlikeholdt materiell er på plass til øvelsesstart 8. mars.

– Det er en lenke av mange små hendelser, der hver del må passe sammen. Som et finstemt urverk, bare i et mye større maskineri, forklarer operasjonsplanlegger Odd Helge Pettersen i NLK. 

T​​øffere krav​

Store forflytninger på landevei, på jernbane og på skip må til for å frakte Brigaden fra Rena og Indre Troms.

Kravet om høyere effektivitet og kortere klartider stiller nye krav til logistikken. De årlige vinterøvelsene gir NLK muligheten til å finpusse systemene og gjør planleggingen som øves gjennom hele året stadig bedre.  Resultatet er evnen til å gjøre forflytningene enda raskere.

15. mars er siste skudd fyrt av for årets vinterøvelse. Da starter fase to av øvelse Tyfon når personellet skal hjem og materiellet returneres for vedlikehold og lagring. Om et år venter den virkelige store testen når Norge er vertskap for NATO-øvelsen Trident Juncture, og et betydelig antall tusen allierte soldater og annet personell ankommer landet med eget materiell og forventer transport og støtte.

Publisert 14. februar 2017 11:05. av Lars P. Hallingstorp, Forsvaret. Sist oppdatert 17. februar 2017 13:06.