Helikopter

Fartøyet har plass til 2 stykk NH 90-helikoptre i hangar og mer enn 300 tonn helikopter-drivstoff´. Fartøyet er også utrustet til å kunne fylle drivstoff på helikoptresom er i lufta. Helikopterdekket er på hele 750 m².

Romslig sykestue

Her finnes medisinsk kapasitet for inntil 48 pasienter samt behandlingskammer for dykkere.

Fjernstyrte våpen

Som militære fartøy flest er også logistikkskipet utstyrt med våpen, her i form av 4 stykk Sea Protector fjernstyrte 12,7 mm automatvåpen.

Logistikk i fart

KNM «Maud» har to såkalte Replenishment at Sea-rigger for overføring av driftstoff og vann til andre fartøyer på sjøen. Fartøyet har også luker på hver side som muliggjøretterforsyning av annen last til sjøs.

Mye av det meste

Her er det plass til 7.000 tonn diesel, store mengder ammunisjon og mer enn 30 tonn proviant. Fartøyet kan også frakte kjøretøyer og andre båter, for eksempel Stridsbåt 90.

Kapasitet og styrke

Fartøyet kan laste mer enn 40 stk 20-fots containere, og på dekk finner vi en laste- og lossekran som kan løfte opp til 25 tonn.

Nytt logistikk- og støttefartøy

Prosjekt P2513, Nytt logistikk- og støttefartøy, skal anskaffe ett multirollefartøy som skal erstatte KNM «Tyr» og KNM «Valkyrien».

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Prosjekt P2513, Nytt Logistikk- og Støttefartøy, skal anskaffe ett multirollefartøy som skal erstatte KNM «Tyr» og KNM «Valkyrien» som ble utfaset sommeren 2015. Det nye fartøyet vil få navnet KNM «Maud». Fartøyets primæroppgave vil være å sørge for etterforsyninger av drivstoff, proviant og utstyr til marinefartøyer som inngår i Norwegian Task Group (NorTG) for å utvide styrkens operative utholdenhet til havs. Sekundæroppgaver vil blant annet være suverenitetshevdelse, støtte til andre militære enheter, sivil støtte, search & rescue (SAR), humanitære operasjoner og delta i nettverksbasert forsvar.​


Fakta om Logistikkfartøyet:​

  • Lengde overalt: 183 m
  • Bredde: 25,9 m
  • ​​Design dypgang: 8,62 m
  • Max deplasement: ~ 27.500 tonn
  • Hastighet: >18 knop
  • To hovedmotorer á 7500kW (Wärtsilä)
  • To dieselgeneratorer á 3170kW (Wärtsilä)
  • To baugthrustere á 1000kW (Wärtsilä)
  • Fremdriftstype: Dieselhybrid (CODLOD)
  • To "dual abeam" RAS rigger for overføring av drivstoff i sjøen (Rexroth)
  • 25 tonns heave-kompensert dekkskran (Pellegrini)
  • Fire Sea Protector fjernstyrte våpenplatformer (Kongsberg)
  • Kjernebesetning: 43 personer
  • Tilleggsbesetning: 116 personer​​

LASTEKapasitet:

  • Diesel (F76): > 7000 tonn
  • Helikopter drivstoff (F44): > 300 tonn
  • Proviant: > 30 tonn
  • Mer enn 40 stykk 20 fots containere
  • Mindre fartøyer
  • Kjøretøyer
  • Mer enn 200 tonn ammunisjon
  • 2 stykk NH-90 helikoptre (har helikopterdekk og hangar)
  • Medisinsk kapasitet (inntil 48 pasienter)
  • Behandlingskammer for dykkere

Milepæler:

  • Contract A​ward: 28. juni 2013
  • Preliminary Design Review (PDR): mai 2014
  • ​Critical Design Review (CDR): april 2015
  • Steel Cut: 22. mai 2015
  • Keel Lay: 15. desember 2015
  • Launch: Gjennomført 4. juni 2016​
  • Leveranse: I løpet av 2018

Kontra​ktør:

  • Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) 
  • British Maritime Technology (BMT)
Publisert 19. februar 2016 14:58.. Sist oppdatert 9. april 2018 09:41.