logistikkfartoylogistikkfartoyhttp://forsvaret.no/media/PubImages/logistikkfartoy.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=5514Illustrasjon: BMT Defence Services Ltd

Nytt logistikk- og støttefartøy

Prosjekt P2513, Nytt logistikk- og støttefartøy, skal anskaffe ett multirollefartøy som skal erstatte KNM "Tyr" og KNM "Valkyrien".

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Prosjekt P2513, Nytt Logistikk- og Støttefartøy, skal anskaffe ett multirollefartøy som skal erstatte KNM "Tyr" og KNM "Valkyrien" som ble utfaset sommeren 2015. Det nye fartøyet vil få navnet KNM "Maud" og det forventes at det settes i operativ drift i løpet av 2017. Fartøyets primæroppgave vil være å sørge for etterforsyninger av drivstoff, proviant og utstyr til marinefartøyer som inngår i Norwegian Task Group (NorTG) for å utvide styrkens operative utholdenhet til havs. Sekundæroppgaver vil blant annet være suverenitetshevdelse, støtte til andre militære enheter, sivil støtte, search & rescue (SAR), humanitære operasjoner og delta i nettverksbasert forsvar.​

Fakta om Logistikkfartøyet:​

  • Lengde overalt: 183 m
  • Bredde: 25,9 m
  • ​​Design dypgang: 8,62 m
  • Max deplasement: ~ 27.500 tonn
  • Hastighet: >18 knop
  • To hovedmotorer á 7500kW (Wärtsilä)
  • To dieselgeneratorer á 3170kW (Wärtsilä)
  • To baugthrustere á 1000kW (Wärtsilä)
  • Fremdriftstype: Dieselhybrid (CODLOD)
  • To "dual abeam" RAS rigger for overføring av drivstoff i sjøen (Rexroth)
  • 25 tonns heave-kompensert dekkskran (Pellegrini)
  • Fire Sea Protector fjernstyrte våpenplatformer (Kongsberg)
  • Kjernebesetning: 43 personer
  • Tilleggsbesetning: 116 personer​​

LASTEKapasitet:

  • Diesel (F76): > 7000 tonn
  • Helikopter drivstoff (F44): > 300 tonn
  • Proviant: > 30 tonn
  • Mer enn 40 stykk 20 fots containere
  • Mindre fartøyer
  • Kjøretøyer
  • Mer enn 200 tonn ammunisjon
  • 2 stykk NH-90 helikoptre (har helikopterdekk og hangar)
  • Medisinsk kapasitet (inntil 48 pasienter)
  • Behandlingskammer for dykkere

Milepæler:

  • Contract A​ward: 28. juni 2013
  • Preliminary Design Review (PDR): mai 2014
  • ​Critical Design Review (CDR): april 2015
  • Steel Cut: 22. mai 2015
  • Keel Lay: 15. desember 2015
  • Launch: Gjennomført 4. juni 2016​
  • Leveranse: I løpet av 2017

Kontra​ktør:

  • Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) 
  • British Maritime Technology (BMT)
Publisert 19. februar 2016 14:58.. Sist oppdatert 10. juli 2017 14:53.