Test og verifikasjon2Test og verifikasjon2http://forsvaret.no/media/PubImages/Test og verifikasjon2.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=5396Bjørn Ivar Høie (til høyre) overvåker datasystemene som samler inn informasjon fra måleinstrumentene.
Test og verifikasjonTest og verifikasjonhttp://forsvaret.no/media/PubImages/TogV_sbr_3.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=5395Måletekniker Ludvig Høilund Hjelmås utvikler systemer og metoder for innsamling og analyse av testdata.
Radar - test artilleriRadar - test artillerihttp://forsvaret.no/media/PubImages/Radar - test artilleri.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=5393Ved hjelp av teknologien kan ingeniørene analysere hva som skiller de forskjellige kandidatene.
Radar og glimtdetektor-test artilleriRadar og glimtdetektor-test artillerihttp://forsvaret.no/media/PubImages/Radar og glimtdetektor-test artilleri.pngDet ble brukt en rekke måleinstrumenter for å samle inn data under artilleritestingen. Blant annet radar og glimtdetektor.

Tusen gigabyte testdata

Nærmere tusen gigabyte med testdata ble samlet inn under vintertestene av de aktuelle artillerikandidatene.

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​– Vi har samlet inn mer informasjon enn det vi egentlig trenger, men det styrker den endelige testrapporten og grunnlaget for prosjektets anbefaling, sier testleder major Bjørn Ivar Høie fra Forsvarsmateriell Landkapasiteter.Bjørn Ivar Høie.

Høie jobber ved Test og verifikasjonsavdelingen i Forsvarsmateriell Landkapasiteter.

Under testene er det brukt flere måleinstrumenter på vognene for å samle presise testdata.

Treghetsnavigering​

​– Under testene brukte vi kameraer synkronisert med GPS-enheter som fastsetter korrekt tid og posisjon. I tillegg har vi brukt treghetsnavigering som inneholder gyro, magnetometer og akselerometer som måler vognens bevegelse under testene, sier Høie.

Test og verifikasjon-avdelingen har flere tekniske offiserer og sivile ingeniører. Sivilingeniør Ludvig Høilund Hjelmås arbeider med testing og verifikasjon av landmateriell.Sivilingeniør Ludvig Høilund Hjelmås kom nylig fra oljebransjen, og jobber med å utvikle metoder for innsamling av data under tester.

– Her får jeg lov til utvikle systemer og metoder for å samle inn og analysere måledata. Det være seg å utvikle programvare, planlegge tester og gjøre de faktiske målingene ute i felten, sier Hjelmås.

Gho​st car

​– Når Hæren skal få nytt utstyr så er det vår jobb å teste og verifisere om de kravene som er satt blir oppnådd fra leverandørens side, sier overingeniør Tone Nybø.​

– Her får vi testet artillerikandidatene under norske vinterforhold og med norsk bruksmønster. Vi kan vurdere om materiellet fungerer eller ikke før vi kommer med vår anbefaling, sier Nybø.

Tone Nybø, overingeniør

Ved hjelp av teknologien kan ingeniørene analysere hva som skiller de forskjellige kandidatene.

– Akkurat som man gjør i Formel 1 med bruk av såkalt ghost car, kan vi etter testene legge alle vognene ”oppå hverandre” og visualisere hvem som har best fremkommelighet, sier Nybø.

Publisert 16. februar 2016 14:31. av Simen Rudi/Forsvarsmateriell. Sist oppdatert 28. juni 2016 11:16.