Økt mobilitet med beltevogn

Hvem har ikke gode minner fra Forsvarets beltevogn (BV-206) med taktisk transport av deg selv og laget ut på vinterøvelse? Den gode søvndyssende varmen du vet snart blir avløst av kulde og svette? Nå blir de å finne også i HV.
​HV-12 gjennomfører nå kurs for de første nye beltevognsjåførene. Grunnet til dette kurset er et ønske om å være i forkant da heimevernet vil få tildelt en rekke nye kjøretøy fremover. Både beltevogner, snøskutere og ATVer er nå inne i planverket. På nyåret skal HV og FLO legge planer for denne innfasingen.

Vinterkurs for amerikanske soldater

– Dessuten får vi snart besøk at 100 amerikanske soldater fra USNG som skal på vinterkurs i forbindelse med den årlige utvekslingen, forteller sersjant Bård Skogås, som har vært instruktør på kurset.  – Da er planen å gjennomføre en vintermarsj med historisk vinkling for å minnes den operasjonen som gav navnet til innsatsstyrke Rype. Da trengs det beltevogner. 

– Jeg har jo egentlig ikke tid til dette, smiler han, men grunnen til at jeg bruker så mye av min tid på HV er at vi som avdeling hele tiden blir bedre, nesten halvparten av innsatsstyrken har vært med siden starten for ti- år siden. Denne kontinuiteten gjør at vi merker at vi blir bedre som soldater år for år.

Sivil kompetanse

Målet er jo å være gode på det vi driver på med, sier Skogås som driver eget transportfirma og har 33 års erfaring fra bransjen, i Rype er han vognfører og avdelingens kjøretøy ekspert. Det er krefter internt fra innsatsstyrken som har planlagt og nå gjennomfører kurset. Skogås har vært i HV siden 1982, og har opplevd en enorm utvikling av HV.

– Det eneste som holder oss tilbake er bevilgningene til HV og budsjettene.



Håndplukkede kursdeltakere

Deltakerne på kurset var hovedsakelig fra stabstroppen og sanitetstroppen i Rype. – Dette er frivillige og håndplukkede karer som vi vet vil ha den nødvendige respekten for jobben som vognfører, sier Skogås.

Fenrik Roar Derås har vært gjennom noen hektiske dagers kjøring i sidehellinger og førstelinjes berging for å nevne kun et par av mange momenter. Han har bakgrunn som grensejeger på GSV, men har nå vært i Rype noen år

– Det har vært en spennende og motiverende uke sier Derås. Lite snø, men det regner jeg med er på plass til amerikanerne kommer i februar, smiler han.

FAKTA OM BV206:  
Hägglunds BV206 er en svensk-norsk produsert beltevogn, utviklet på 1980-tallet. I 2005 i bruk i 35 land, blant annet det norske forsvaret, der den erstattet Volvo BM BV202. Forsvaret bruker kjøretøyet i de fleste våpengrener i Hæren, men den brukes også av Luftforsvaret. BV206 benyttes i flere versjoner som for eksempel bombekaster, sambandsbærer eller ambulanse. Vogna består av to separate deler, og er rammestyrt ved at hydrauliske stag virker på leddet mellom vognene. Det er drift på alle fire beltene, som er av gummi. Den ekstra girkassa er utstyrt med lavserie. Personellversjonen med to vogner kan flyte, og har evnen til å ta seg over åpent vann dersom det gjøres noen forberedelser.
Publisert 30. desember 2014 23:25..