hv_840_gårduisvarthv_840_gårduisvarthttp://forsvaret.no/hv/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=58Går du i «svart»?Er du en helt normal HV-soldat risikerer du svært høy puls dersom du må i kamp eller må holde tale i et bryllup. Men spesialsstyrker og SWAT-team har et triks på lur. Det kalles «tactical breathing»./media/PubImages/FH3B0747.jpg

​​​​​​​​​​TEKST: RUNE HAARSTAD
FOTO: JOSTEIN HESTDAL
GRAFIKK: TORE ELLINGSEN

Boken «On Combat) skrevet av den amerikanske oberstløytnanten Dave Grossman har blitt veldig populær i militære miljøer, og i det amerikanske politiet. Boken beskriver på en enkel måte hvordan kroppen reagerer på ekstremt stress.

KLAR TIL KAM​P

Det Autonome (sympatiske) nervesystemet er kroppens kamptropper - på konstant beredskap. Vi snakker her om kroppsfunksjoner du ikke selv kan styre, eller skru av eller på. Det er dette nervesystemet som sørger for at hjertet slår kraftigere når du er midt i en skytekonkurranse eller må gjennomføre en vanskelig samtale med noen.

Det er mange individuelle situasjoner som fører til «hjertebank». Det er også det samme nervesystemet som mobiliserer kroppen til kamp med å stramme musklene, kutte ut fordøyelsen og andre mindre viktige funksjoner for å kraftsamle om å sette kroppen i stand til å «kjempe for livet».

 

 

hv_840_gårduisvarthv_840_gårduisvarthttp://forsvaret.no/hv/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=59/media/PubImages/Puls og funksjonsnivå.jpg

​​

For noen tusen år siden var dette kanskje angrep av sinte hulebjørner og fremmede klaner. Nå kan det være snakk om å holde en tale, eller en konkurranse på skytebanen. Det er de samme prosessene som settes i gang og det hele vitner om en kropp som fungerer og gjør seg klar til å yte på høyt nivå. Problemet er dersom dette går for langt.

De fleste av oss har en hvilepuls på 60-80 slag i minuttet. Da er vi langt fra klare til å håndtere de utfordringer livet kaster mot oss. I den motsatte enden finner vi en puls på 180 - 220. Da hamrer hjerte så hardt og raskt at vi mister våre motoriske evner og kan risikere å ende opp med irrasjonelt kjemp, fryse eller «legge på sprang»-atferd - som vi ikke klarer å styre. Vi går i svart - som det heter på folkelig norsk.

 

 

hv_840_gårduisvarthv_840_gårduisvarthttp://forsvaret.no/hv/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=60/media/PubImages/tactical breathing 2.jpg

​​


ENKEL ME​​TODE

Midt i mellom har vi det pulsnivået som er perfekt i kamp eller overlevelsessituasjoner. 115 - 140 pulsslag i minuttet. Da er både reaksjonsevnen og muskelkraft, samt finmotorikk på plass i en god blanding.

Som soldat kan du gjøre lite med det autonome nervesystemet. Når «stress-reaksjonene setter inn og kroppen blir klar for kamp, konkurranse eller bryllupstale, er det for de fleste bare å leve med det. Meditasjon brukes av mange. Å klappe en katt skal visstnok ha en beroligende effekt -  men dette er vanskelig å få til i stridsfeltet.

Rapporter fra politifolk og soldater som har deltatt i kamp forteller at «tactical Breathing» er en enkel metode som kan brukes under stress, og som senker hjerterytmen og reduserer skjelvende hender.

Han jaget sin kone og datter med en 357 magnun og en 9mm pistol. Selv var jeg skadet og blødde mye, og var redd for å miste bevisstheten. Jeg fikk senket pulsen med tactical breathing - fikk tatt et godt sikte - og traff der jeg skulle. (Keith Nelson, politimann.)​

Den læres bort till alle soldater innen «skarpskytter»-faget i US Army. Det er rett og slett kanskje det eneste hjelpemiddelet som kan «kontrollere» det autonome nervesystemet?

Publisert 4. april 2017 15:41.. Sist oppdatert 4. april 2017 16:37.