hv_911_sliktaklerdustressoghv_911_sliktaklerdustressoghttp://forsvaret.no/hv/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=327Slik takler du stress og fryktSom soldat må du forholde deg til følelser som stress og frykt. Selv om det er ubehagelig, kan de også være konstruktive. Sjefspsykiater i Forsvaret, Jon Gerhard Reichelt, forteller hvordan. /media/PubImages/IMG_8484.JPG

TEKST: MARIE BRUDEVOLD

Stress er et vidt begrep som omfatter både det utenfor oss som oppleves truende (stressorer), og vår reaksjon på dette. Stressorer finnes i et bredt spekter; alt fra hverdagslige ting som å sitte fast i trafikken, til naturkatastrofer og krigssituasjoner.

Når du blir stresset eller redd aktiveres nervesystemet ditt til å håndtere trusselen, og kroppen din blir «skrudd på». Stress har fått en entydig negativ betydning, men reaksjonen kan også være nyttig - og sunn.

–Evnen til å bli redd er ønskelig hos en soldat, sier oberstløytnant Jon Gerhard Reichelt. Han er sjef for Institutt for Militær Psykiatri og Stressmestring og har lang erfaring og tung kompetanse innen fagfeltet.

–Man blir mer skjerpet i både syn og hørsel, og får med seg mer av det som foregår. Hvis en person ikke skjønner når noe er farlig, kan vedkommende fort bli til fare for seg selv og omgivelsene, sier han.

Drilling

Hvordan du er i stand til å håndtere en stressende situasjon avhenger av personlighet, arv og miljø. Mennesker reagerer forskjellig – uavhengig om du er profesjonssoldat eller på øvelse fire dager i året. Felles for begge er at det er viktig å kjenne til eget reaksjonsmønster dersom man blir utsatt for press – både før, under og etter. Er du veldig redd i situasjonen går funksjonen din ned. Reichelt understreker derfor viktigheten av å ha trent masse i forkant.

–Jo mer du har drillet og automatisert det du skal gjøre, som for eksempel å håndtere et våpen, jo bedre vil det gå når du blir veldig redd. Automatikken frigjør tankekapasitet, og øker sjansen for at det også vil gå bra med deg i ettertid, utdyper han.

Han legger til at det er viktig å ikke dømme seg selv hardere enn nødvendig.

–Det er vesentlig hvordan man ser tilbake på sin egen innsats, og at man kan leve med resultatet av det som skjedde – snarere enn å skamme seg og føle skyld over alt man ikke fikk til.

Trikset er å trene så mye at du blir i stand til å gjøre jobben din – uansett sinnstilstand. Det innebærer også mentale forberedelser.

–En HV-soldat vil kunne bli bedt om å risikere livet. Det er viktig å reflektere over disse tingene på forhånd, og avfinne seg med det overordnede – de farene man kan bli utsatt for, sier oberstløytnanten.

Normalt å bli redd

I tillegg til trening og drilling i forkant, trekker Reichelt frem et godt gammeldags magedrag som en god teknikk for å håndtere stress når du er oppe i en krevende situasjon.

–Ta kontroll på pusten din, det er det eneste punktet hvor det er kontakt mellom bevisstheten og det automatiske nervesystemet. Stopp opp litt og gjør et dypt innpust, så kjenner du at du blir roligere, sier han.

Mennesker er fra naturens side bedre laget for å flykte for livet, enn å slåss. Reaksjoner som frykt og stress er dermed både forståelig – og helt normalt. Håndteringen av disse ligger i forberedelsene – på alle nivåer.

–Som HV-soldat er det viktig å kjenne medsoldatene sine, stole på lederen sin og være trent på det du skal gjøre – det bidrar til å dempe frykten. I tillegg må du stole på egne ferdigheter når det smeller, og ikke dømme deg selv for hardt etterpå. Og husk magedraget, avslutter Reichelt.  

Publisert 30. august 2017 00:05.. Sist oppdatert 4. september 2017 09:06.