kultur_1126_lunsjkonsertfsmkfebrkultur_1126_lunsjkonsertfsmkfebrhttp://forsvaret.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=18591/media/PubImages/Kammer_klarinett_Slagverk_nett.jpg

Kalenderhendelse
Starttidspunkt13. februar 2019 12:00
StedRidehuset (Oslo)
Type hendelseKonsert

Lunsjkonsert: Klarinett og slagverk

Klarinettgruppa og slagverkerne i Forsvarets stabsmusikkorps inviterer til en musikalsk lunsj utenom det vanlige. Begge gruppene har valgt verk av unge komponister; bare komponert med 200 års mellomrom.


Konsertinfo

Onsdag 13. februar kl. 12:00 – Ridehuset på Akershus festning
Billettpris: 120,–/140,–
Ta med lunsjen om du ønsker. Det serveres kaffe og wienerbrød.
Dørene åpner 30 minutter før konsertstart. Varighet 45 minutter.

Kjøp billetter her


Klarinettgruppa vår serverer:

Klarinettensemblet vårt tar i bruk både ess-, b-, alt-, bass-, kontraalt- og kontrabassklarinett når de fremfører Schuberts femte symfoni; en symfoni han skrev som 19-åring.

Franz Schuberts femte symfoni i B-dur, D. 485 (komponert i 1816)
I. Allegro
II. Andante con moto
III. Menuetto. Allegro molto
IV. Allegro vivace

Om Franz Scubert og hans femte symfoni

Den østerrikske komponisten Franz Schubert (1797−1828) store musikalske begavelse viste seg tidlig. Faren lærte ham fiolinspill, og han studerte også klaver, orgel, sang og komposisjon. Da han var 17 år hadde han allerede skrevet en symfoni, en opera, klaververker, sanger og strykekvartetter. De siste årene hans var preget av sykdom og først etter sin død fikk han et navn i utlandet. 

Schubert var melodiens mester og bidrog avgjørende til utviklingen av den romantiske lied. Schubert skrev også betydelige instrumentalverker. Som komponist står han på grensen mellom den wienerklassiske og den romantiske stilretning. Hans harmonikk og klangbehandling var nyskapende.

‘O Mozart! Udødelige Mozart! Hvilke utallige inntrykk av et lysere og bedre liv du har stemplet i våre sjeler!’, skrev han ivrig i dagboken sin noen måneder før han komponerte Symfoni nr. 5 i 1816. Symfonien er skrevet for et klassisk orkester av samme størrelse som i mange av Mozarts symfonier og minner om Mozart i melodier, samklanger, form og uttrykk. Schubert var kanskje ikke et vidunderbarn av Mozarts kaliber, men han var kun 19 år da han komponerte denne flotte symfonien. Og selv om den utstråler samme klassiske klarhet som Mozarts er det også en ‘schubertsk’ kromatikk i melodiene og romantisk uforutsigbarhet i uttrykket.

Slagverkerne våre SERVERER:

Slagverkerne våre skal spille to kvartetter som den amerikanske perkusjonisten og komponisten David Skidmore (f. 1982) skrev da han var 22 og 27 år gammel.

Fanfare for a New Audience (komponert i 2009)
Ritual Music (komponert i 2004) 

OM DAvid Skidmore

David Skidmore (f. 1982) er en amerikansk Grammy-prisvinnende perkusjonist, komponist og musikalsk entreprenør. Han er en dedikert forkjemper for vår tids musikk og har bestilt, urfremført og fremført dusinvis av nye verk av mange av de store komponistene fra det 20. og 21. århundre.

David studerte slagverk ved Peabody Conservatory, fra 2009 til 2013. David var perkusjonist med Pittsburgh New Music Ensemble fra 2007 til 2011, og har vært medlem av det New York-baserte kammerorkesteret Ensemble Signal siden 2007. David har utført og samarbeidet med mange av verdens beste musikere og han har hatt solistoppdrag både i Europa, Asia og USA. 

Han bor for tiden i Chicago, hvor han jobber på heltid som utøver og leder for enseblet Third Coast Percussion. Han har vært tilknyttet dette ensemblet siden 2005. De spiller jevnlig hjemme i Chicago og underviser musikere i alle aldre og på ulike nivåer. Verkene hans fremføres jevnlig i konsertsaler og universiteter over hele USA. Han har nylig utgitt en lærebok med tilhørende opplæringsvideoer for marimba.

Om verkene: Fanfare for a New Audience og Ritual Music

Fanfare for a New Audience er et bestillingsverk for Rush Hour Consert Series i Chicago, og ble fremført første gang i 2009. Komponisten har valgt både gamle instrumenter som rørklokker (minner om kirkeklokker) og mer moderne instrumenter som trommesett.  Dette blandes også med lyder som er hentet fra søppelplassen, metallbiter og planker. Man vil oppleve et lydbilde som utvikler og beveger seg gjennom hele stykket. Fra metall til trommer, fra tett rytmikk til det mer åpne, og kombinasjoner av dette. Med dette utgangspunktet ønsker David Skidmore å utfordre dagens konsertpublikum!

Ritual Music er skrevet til dansekompaniet Raizel Performances i Chicago og det ble urfremført i 2005 i samarbeid med denne dansegruppen. Komponisten har i dette verket brukt tall (2 og 4) for å bygge struktur i stykkets klanger og rytmiske/melodiske linjer. Komponisten beskriver selv at han bruker en form for kontrapunkt for å sette rytmiske motiver sammen med hverandre. 


Publisert 28. januar 2019 15:18. av Rohan Sandemo Fernando / Forsvarets musikk.