FSMK 2017 karusell Morgendagens 2017FSMK 2017 karusell Morgendagens 2017http://forsvaret.no/media/PubImages/FSMK 2017 karusell Morgendagens 2017.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=8565

Kalenderhendelse
Starttidspunkt2. mars 2017 19:30
StedOslo
Type hendelseKonsert

Morgendagens dirigenter

Direksjonstudent Edvin Simenstad dirigerer Forsvarets stabsmusikkorps på sin direksjonseksamen.

Konsertinfo
Torsdag 2. mars kl. 19:30
Norges musikkhøgskole
Dirigent: Edvin Simenstad
Solister: Håvard Vaage (euphonium), PERCelleh (slagverk)
Billettpris: 100,- / 50,- Barn og honnør / NMH-studenter gratis adgang
Billetter kjøpes i døren

Dirigent: Edvin Simenstad

Edvin Simenstad. Foto: Moment StudioSimenstad studerer master i direksjon på Norges musikkhøgskole under Ole Kristian Ruud og Sigmund Thorp. Han har tidligere vært assistentdirigent for Forsvarets stabsmusikkorps under musikkdirektør Andreas Hanson. I den anledning dirigerte han flere konserter med Stabsmusikken. Han har også dirigert flere konserter med Forsvarets musikkorps Nord-Norge.

Edvins lidenskap er korps og all annen musikk for blåsere. Han har dirigert flere amatørkorps på Østlandet, blant annet Vestre Aker Musikkorps, Stabekk Janitsjarorkester og Christiania Blåseensemble.

Konserten er Edvins eksamenskonsert i dirigering, og det er første gang det
avlegges en eksamenskonsert på masternivå med korpsbesetning i Norge.

Konserten er et samarbeid mellom NMH og Forsvarets stabsmusikkorps.

Unge solister av ypperste klasse

Studenter ved Norges Musikkhøgskole inntar solistplass med korpset denne kvelden.
Disse har blitt plukket ut etter et eget prøvespill i anledning konserten. Vi utvider dessuten besetningen med flere studenter på enkelte verk.

Håvard Vaage - Euphonium
Håvard Vaage er solist i Cosmas konsert for euphonium.Vaage er oppvokst på Knarvik i Lindås kommune. Han startet sin musikalske karriere på euphonium, først ved Manger Folkehøgskole med Helga Vetås, Tormod Flaten og Grethe Tonheim som lærere. Videre gikk veien til Oslo og Norges Musikkhøgskole hvor Vaage begynte å studere trombone under Aline Nistad, Ingemar Roos og Jonas Bylund. I tillegg til hovedinstrumentsstudier har Vaage studert jazz og komposisjon med Helge Sunde, samt euphonium med Stabsmusikkens egen kaptein Sverre Olsrud.

Ved siden av studiene er Håvard aktiv som frilanser, og har spilt med flere av landets korps og orkester på både euphonium og trombone. Sammen med ni andre unge og fremadstormende messingblåsere i messingensemblet Brasskompaniet, har Håvard spilt konserert i Norge og England.

PERCelleh - Slagverksduo
Slagverksduoen PERCelleh Slagverksdueon PERCelleh består av slagverkstudentene Kristoffer Almås og Bjørn-Christian Svarstad.

Fra det øyeblikket disse to møttes som studenter ved Norges Musikkhøgskole, har de vært et radarpar som har inspirert, utfordret og gledet hverandre gjennom samspill, samarbeid og samvær. De står på for å utvikle duoen i ulike kunstneriske retninger, og for at slagverkets fantastiske verden skal nå ut til et større publikum.

PERCelleh leverer et hardtslående og utadvendt musikalsk opplevelse, samtidig som at  deres samspill er raffinert og gjennomarbeidet. Uttrykksmessig sikter de både høyt og lavt, de er virtuose og røffe, fisefine og rocka. Deres musikk kommer til å glede veldig mange, uansett musikalsk preferanse.

Program
They are there! - Charles Ives

Toccata - Anders Koppel
Solister: PERCelleh (slagverk)

Concerto for Euphonium - Vladimir Cosma
Solist: Håvard Vaage (euphonium)

Symphony No. 3, Op. 78  (orgelsymfonien) - Camille Saint-Saëns

Programomtale


They are There! - Charles Ives

Orkester- og korversjonen av Charles Ives’ marsj ”They are There!” fra 1942 var det siste originale verket Ives skrev før sviktende syn satte en stopper for videre komponering. Marsjen tar utgangspunkt i Ives' tidligere vokalverk ”He is There!”, men Ives forandret teksten betydelig med et nytt budskap som omhandlet hans opplevelser av andre verdenskrig.

Ives’ marsj er helt klart kaotisk, med strømmer av sitat fra patriotiske sanger av forskjellige slag. De fleste av disse daterer helt tilbake til den amerikanske borgerkrigen, men er kjent for de fleste den dag i dag. Til tross for at de patriotiske sangene sitert i marsjen er ”glade” i karakter har musikken en mørk og ironisk undertone. I et brev til dirigenten Lehman Engel insisterte Ives på at ”They are There”! ikke skal synges av vakre stemmer – de skulle nærmest bli ropt ut.

I 1976 ble det utgitt en versjon for militærkorps, editert av James Sinclair. I denne versjonen var melodilinjene dekket av blåseinstrumentene, og i senere tid er det oftest denne instrumentale versjonen som fremføres i konsertsammenheng. Til tross for at du ikke vil høre teksten i kveld er det allikevel enkelt for lytteren å sette seg inn i kontrasten mellom nesten parodisk patriotisk optimisme og de mørke undertonene av krig, død og sorg.

Toccata – Anders Koppel
Anders Koppels Toccata ble opprinnelig skrevet for marimba og vibrafon, og ble urfremført av den danske slagverksduoen Safri Duo. Det ble senere skrevet en versjon med blåseakkompagnement, og det er denne som fremføres i kveld. Verket henter inspirasjon fra flere ulike musikksjangre – jazz, tango, samtidsmusikk, og mer. Resultatet er et slags musikalsk kaleidoskop av forskjellige musikalske farger og sjangre slått sammen i et og samme stykke.

Alt avhengig av hvilken takt man snakker om kan du høre alt fra wienervals, skrekkfilmlignende spilledåser eller perkussive eksplosjoner. Toccata er alltid en publikumsfavoritt på konserter på grunn av dets brede sjangervidde og sterke tonale struktur. Koppel tøyer virkelig grensene, men klarer alltid å fange inn publikum med sin Toccata.

Concerto for Euphonium – Vladimir Cosma
En av de mest utfordrende og anerkjente solostykkene for Euphonium er skrevet av den fransk-romanske komponisten Vladimir Cosma. Stykket, som ble skrevet for The World Tuba/Euphonium Competition 1998, innholder virtuos teknikk, intense melodilinjer og krever stor innlevelse og tilstedeværelse hos solisten. Verket er tro mot solokonserttradisjonen, og består av tre satser, hurtig – langsom - hurtig.

I. Allegro Assai
Denne satsen bærer preg av å være inspirert av spansk folkemusikk og temperament.

II: Andantino
Her skapes en atmosfære som kan minne om musikken til tangolegenden Astor Piazzolla.

III. Giocoso
Cosma skrev denne med en fiolinsolist i tankene. Dette setter solistens teknikk på prøve, men gir satsen mye energi og er en solid finale

Symfoni No.3 (orgelsymfonien) – Camille Saint-Saëns
Orgelsymfonien ble skrevet på slutten av Saint-Saëns karriere i 1886. Samme året skrev han Dyrenes Karneval som kanskje er hans mest kjente verk. Saint- Saëns regnet selv Orgelsymfonien som langt viktigere. Han bygger symfonien opp tradisjonelt med fire satser, men lar to og to satser henge sammen. Selv om vi på norsk kaller dette "orgelsymfonien", er det ikke en symfoni for orgel. Orgelet har mer en kammermusikalsk rolle enn solistisk, og blir bare benyttet ved to anledninger i symfonien. Derfor er kanskje den franske tittelen på verket mer korrekt "avec orgue" (med orgel). Camille Saint-Saëns var en fransk komponist og organist, men har blitt kalt "den tyskeste av franske komponister" fordi han skrev musikk med en enklere melodisk stil. Dette hører man tydelig i Orgelsymfonien der han bearbeider en tydelig melodisk linje gjennom alle satsene.

Simenstad studerer master i direksjon på Norges musikkhøgskole under Ole Kristian Ruud og Sigmund Thorp. Han har tidligere vært assistentdirigent for Forsvarets stabsmusikkorps under musikkdirektør Andreas Hanson. I den anledning dirigerte han flere konserter med Stabsmusikken. Han har også dirigert flere konserter med Forsvarets musikkorps Nord-Norge.

Edvin Simenstad er blant de første som startet på det fullstendige bachelor- og masterprogrammet i direksjon ved Norges musikkhøgskole. Han er nå inne i sitt siste semester, og eksamen venter rett rundt hjørnet.

Publisert 17. januar 2017 11:15. av Rohan Sandemo Fernando - Forsvarets musikk. Sist oppdatert 2. mars 2017 14:30.