Lfmk-Propaganda_2 SLfmk-Propaganda_2 Shttp://forsvaret.no/media/PubImages/Lfmk-Propaganda_2 S.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=4885

Musikk som propaganda

Luftforsvarets musikkorps setter fokus på musikk som spiller på de sterkeste følelsene våre torsdag 7. april

​Luftforsvarets musikkorps spiller propagandamusikk

– Det blir en tankevekkende reise inn i musikkens makt, sier trombonist i Luftforsvarets musikkorps, Kaptein Kirsten Leidland om konserten i Trondheim.

Her setter korpset fokus på musikk som spiller på de sterkeste følelsene våre.
- Musikk er et mektig manipulasjons-instrument og det er denne tematikken vi i ord, bilder og toner trenger dypere inn i på konserten, sier produsent Ingunn Moslet.

 Mange storslåtte verker har blitt brukt i propagandaøyemed og Luftforsvarets musikkorps vil blant annet se på hvordan Sovjetunionen, nazi-Tyskland og DDR bevisst blandet musikk og politikk. Konserten inneholder blant annet verker av Hitlers favoritt Richard Wagner, Stalins favoritt Dimitrij Sjostakovits og amerikaneren John Philip Sousa.

Når blir musikk propaganda?

Hvor går skillet mellom sunn nasjonsbygging og ren propaganda? Musikk er et språk, og både totalitære og mer demokratiske land bruker musikk i sin kommunikasjon med folk. Dette er problemstillinger som vil bli belyst i konsertforedraget.

Kaptein Kirsten Leidland har vært med på å produsere konserten.Kaptein Kirsten Leidland mener hva som er propagandamusikk i mange tilfeller koker ned til hvilken kontekst musikken fremføres i:

- Et eksempel er nettopp Badenweiler-marsjen. Den er skrevet i 1914 etter slaget i Badonviller, og var i flere tiår en helt vanlig tysk marsj. Så kom andre verdenskrig, og marsjen ble plukket ut til å være Hitlers "personlige" marsj og ble brukt når han ble introdusert på folkemøter. Etter dette har marsjen fått en helt ny betydning, og fremføres så og si aldri, selv om marsjen i seg selv er en god marsj.

 Hun forteller også at i det tidligere Sovjet krevde Stalin at komponister som Sjostakovitsj og Katsjaturian skulle komponere verk som underbygget det totalitære regimets verdier.
–  Disse to valgte å møte dette kravet på to vidt forskjellige måter, og gav hver på sin måte viktige bidrag til musikk- og propagandahistorien, sier Leidland.

Aktuell tematikk

 Luftforsvarets musikkorpsAt tematikken er aktuell er det liten tvil om. Det har i det siste vært vist flere eksempel i media på IS sin messende sang, og på konserten vil det bli spilt smakebiter på propagandamusikk fra Nord-Korea. Wolfgang Plagge er kveldens musikalske konferansier når vårt eget forsvarskorps inviterer til en tankevekkende reise inn i musikkens makt. Korpsets kunstneriske leder, Leif Arne Pedersen, dirigerer konserten musikk og propaganda.

Konserten føyer seg inn i rekken av flere samfunnsrelaterte og aktuelle konserter satt opp av Forsvarets 5 profesjonelle musikkorps. – Dette er temaer som er svært aktuelle for vår profil, og som retter seg mot den historiske og politiske engasjerte delen av publikum, på tvers av politisk tilhørighet, sier seniorkonsulent i Forsvarets musikk, Tom Løvås fast.

Kveldens program:

Badenweiler, marsj - Georg Fürst
Rejoicing, fra "Royal FireworkS" - Georg Friedrich Händel
Morgenstemning, fra "Peer Gynt - Edvard Grieg
Stars and Stripes, marsj - John Philip Sousa
Battlefield 1942, Ouverture - Jon Rørmark
Valkyrierittet - Richard Wagner
Kjempeviseslåtten - Harald Sæverud
Tolvskillingsoperaen, 2. & 4. sats - Kurt Weill
Ungarsk marsj - Hector Berlioz
Hyllest til Kim Jong Un, Nord-Koreansk marsj - Ukjent komponist
Symfoni nr. 9, utdrag fra 4. & 5. sats - Dmitri Shostakovich
Finale fra Symfoni nr. 5 - Dmitri Shostakovich

Konsertinformasjon
Musikk og propaganda
Torsdag 7. april kl. 19:30
Byscenen, Trondheim
Konferansier: Wolfgang Plagge - Dirigent: Leif Arne Pedersen
Kjøp Billetter her

Publisert 4. april 2016 10:26.. Sist oppdatert 28. juni 2016 10:51.