FSMK 2016 Nyhet SteffenFSMK 2016 Nyhet Steffenhttp://forsvaret.no/media/PubImages/FSMK 2016 Nyhet Steffen.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=8149Steffen Stokland

Legger ikke trombonen på hylla!

Kaptein Steffen Stokland har spilt basstrombone og vært husarrangør i Forsvarets stabsmusikkorps siden 1983. På torsdag spiller han sin siste konsert før han går av med pensjon nyttår 2017.

Kaptein Steffen Stokland har uten tvil gjort en stor innsats for Forsvarets stabsmusikkorps gjennom sin tid som musikkoffiser, både som trombonist og som "husarrangør". Denne uken spiller han sin aller siste konsert i Ridehuset på Akershus festning, og i den forbindelse tok vi en prat med den avtroppende basstrombonisten om både avskjedskonserten og hans tid i Forsvaret.

Kan du fortelle litt om hvordan du kom inn Forsvaret musikk?
Det hele startet med at jeg gjennom musikklinja ble tatt inn som student i kull MS-75 ved Marinemusikken i Horten. Det var mange som ble rekruttert til Forsvarskorpsene gjennom denne ordningen på den tiden - ganske ulikt slikt det er i dag. Her ble studentene ofte spurt om å bytte instrument etter behovet i korpsene, det hadde aldri vært aktuelt i dag med tanke på nivå. Det var imidlertid ingen ledig plass på trombone i Marinemusikken når jeg var ferdig, så jeg søkte meg videre til kandidatstudiet ved Norges Musikkhøgskole, og tok dessuten privattimer hos Johan Ingebrigtsen i Marinemusikken. I løpet av mitt tredje år på NMH ble det utlyst en ledig plass i Forsvarets stabsmusikkorps. Jeg vant prøvespillet, og har siden da vært her i Stabsmusikken.

Hvordan føltes det å gå fra studenttilværelsen til å ha fast jobb som musikkoffiser?
Faste musikerstillinger vokser ikke på trær. Det gjør de ikke i dag, og det gjorde de heller ikke på 80-tallet. Å få plass i Stabsmusikken var veldig stort for meg, og jeg er veldig takknemlig for å ha jobbet her alle disse år. Det er en veldig fin arbeidsplass!

Du har vært her siden 1983. Mye har skjedd siden den gang. Hvordan har du opplevd utviklingen av Forsvarskorpsene og Stabsmusikken?
Da jeg begynte i Stabsmusikken var det for det meste utendørs aktiviteten foregikk. Vi spilte nesten daglige konserter foran slottet i sommerhalvåret. Faktisk helt frem til gradestokken nådde frysepunktet. Kong Olav var veldig glad i korpsmusikk, og stod bestandig i vinduet og nikket til oss musikere. Så fort kongen forlot slottet for å dra på Kongsgården flyttet vi konsertene til paviljongen i Studenterlunden. På denne tiden var det færre innendørskonserter enn det vi har i dag. Mye av det skyldes nok at vi ikke hadde egnede lokaler. I dag har vi jo eget konserthus her på festningen, noe som muliggjør tilrettelegging av andre konsertformer.

Nivået har jo også selvfølgelig endret seg stort. Utdanningstilbudene og institusjonene i seg selv har jo virkelig blomstret siden 80-tallet. Det har vi merket godt når det ansettes nye musikere. Nivået på korpset og enkeltmusikerne har hatt en stadig oppadgående kurve. Jeg husker i et av mine aller første år så stod Gustav Holsts "Jupiter" fra Planetene på programmet. Jeg husker det ble uttalt at denne var "helt UMULIG å spille". Nå i 2016 anses de norske militærkorpsene blant verdens beste blåseorkestre. Jeg er stolt av mine kolleger. Vi har virkelig kommet langt!

Kaptein Stokland (til høyre) sammen med kollega Kaptein Pål Magnussen og tidligere kollega Tarjei Grimsby. Du har spilt basstrombone i Stabsmusikken siden begynnelsen. Kan du fortelle litt om din rolle i ensemblet?
Basstrombonen er en del av trombonegruppen, jeg liker ofte å kalle det "siste trombone" selv. Men basstrombone har også ofte mye sammen med tubagruppen. Klanglig sett kan man si at basstrombonen fungerer som en overgang mellom tubagruppen og trombonegruppen. I tillegg har den i blant individuelle oppgaver i musikken.

Ved siden av å være musiker i Stabsmusikken har du også hatt en del andre oppgaver i korpset. Kan du fortelle litt om dette?
Her sikter du helt sikkert til at jeg har skrevet en del transkribsjoner for korpset? Det begynte egentlig mest for moro skyld. Jeg fikk tak i et musikkprogram til datamaskinen min, og begynte å skrive noen arrangement for storband og trombonekvintetten som jeg selv spilte i. Dette syntes jeg var veldig morsomt. Etter hvert begynte jeg å tenke over at det finnes utrolig mange flotte orkesterverk og mye annen musikk som ikke finnes arrangert eller transkribert for blåseorkester. Et eksempel er musikken til Verdi. Han har jo skrevet omlag 30 operaer, men i arkivet vårt fantes bare overturen til "Skjebnens makt". Det ble med andre ord et personlig prosjekt for meg å transkribere min favorittmusikk og tilgjengeliggjøre den for blåseorkester. Med tiden ble noen av disse brukt av Stabsmusikken og de andre Forsvarskorpsene, og i den senere tiden har jeg nesten fungert som en "husarrangør".

På din avskjedskonsert, torsdag 8.desember, består all musikken av dine egne transkribsjoner.  Det er dessuten satt opp tilsynelatende to helt vidt forskjellige avdelinger. Kan du fortelle litt om hva slags musikk publikum får oppleve? Og finnes det en sammenheng mellom disse avdelingene man kanskje ikke ser ved første øyekast?

Jeg vil nok kanskje tro at mye av musikken som er satt opp denne konserten kan fremstå ukjent for de fleste. Men tanken bak utvalget - egentlig tanken bak all musikk jeg velger å transkribere - er at det skal være publikumsvennlig. Jeg velger ut musikk jeg vet at folk flest vil sette pris på. Man ønsker jo ikke å skrive for skuffen - det må bli spilt!

Før pausen begynner vi i Italia med musikk fra Verdis opera "Oberto" og ballettmusikk fra hans "Aida". Etter dette beveger vi oss til Frankrike - men i spansk stil! Faktisk har vi sett at mange av de store franske komponistene lot seg inspirere av spansk kultur. Jeg tør ikke si hvorfor, men man kan jo kanskje tro at at Bizet banet vei med sin store suksess i operaen "Carmen". Jeg tipper på at både Maurice Ravel og Jules Massenet har latt seg direkte inspirere av Bizets suksess. På konserten har vi imidlertid valgt ut spanskklingende musikk fra franskmennene Emmanuel Chabrier og Camille Saint-Säens.

Etter pausen har vi satt opp meksikansk musikk! Med andre ord latinamerikansk musikk. Så bindeleddet mellom de to avdelingene er den latinske "ånden". Det er denne musikken jeg virkelig er glad i! Det er melodiøst, livlig og setter publikum og musikere i godt humør.

Har du noe spesielt forhold til Spania kanskje?
Jeg har faktisk ikke vært i Spania en gang! Selv om jeg kanskje burde? Min bror er gift med en spanjol, men jeg snakker ikke spansk selv. Det handler nok egentlig mest om selve musikken. Jeg liker som sagt denne type musikk veldig godt selv, og hjemme har jeg en stor samling med både latineuropeisk og latinamerikansk musikk.

Hva er ditt beste minne fra din tid i Stabsmusikken?
Jeg har opplevd veldig mye i Stabsmusikken som jeg kommer til å ta med meg videre. Men jeg tror kanskje utenlandsturene var opplevelser jeg alltid vil sette høyt. Vår tur til Kina hvor vi spilte på direktesendt fjernsyn med mange millioner seere er jo et eksempel på ting utenom det daglige. Jeg fikk også oppleve å spille for fulle konserthus i Canada, og en veldig givende messingfestival i Chicago hvor Stabsmusikkens messingblåsere medvirket på konsert.

Har du lagt store planer for pensjonisttilværelsen?
Jeg legger absolutt ikke trombonen på hyllen! Jeg satser på å fortsette mine rutiner. Stå opp før klokken 08.00 og unnagjøre dagens første øvingsøkt. Jeg kommer også til å fortsette å skrive og transkribere musikk - det er jo fortsatt mye flott musikk som ikke har blitt tilgjengeligjort for blåseorkester ennå! Dessuten får jeg anledning til å høre igjennom CD- og LP-samlingen igjen. Jeg har tross alt litt over 4000 av hver hjemme.

Jeg kommer også til å fortsette å spille i et privat dansestorband ved siden av. Dette bandet består av tidligere medgardister. Jeg arvet dessuten alle notene til trombonist Tore Nilsen i Kringkastingsorkestret, så jeg håper å ta opp tråden til hans trombonekvintett.

Konsertinfo:
Kaptein Stokland, tre av

- Avskjedskonsert for Steffen Stokland

Torsdag 8. desember kl 19.30 - Ridehuset på Akershus festning
Hedersmusiker: Steffen Stokland
Dirigent: Andreas Hanson
Billettpriser: 250 (ordinær), 200 (honnør), 150 (forsvarsansatte), 100 (barn/student)
Billettsalg: www.ticketmaster.no / tlf. 815 33 133

Les mer om konserten her

Publisert 7. desember 2016 12:03.. Sist oppdatert 7. desember 2016 15:29.