FSMK 2017 Karusell Edvin FSMKFSMK 2017 Karusell Edvin FSMKhttp://forsvaret.no/media/PubImages/FSMK 2017 Karusell Edvin FSMK.JPGhttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=8944

Med militærkorps på eksamen

Edvin Simenstad er den første i Norge som avlegger mastereksamen i direksjon med militærkorps som eksamensorkester.

På 1800-tallet var militærmusikkens musikkskoler de eneste offentlige institusjonene som underviste i musikkfaget. Militærmusikerne virket ikke bare for Forsvaret men også som komponister, kirkemusikere, organister, teatermusikere og musikklærere.

I 2017 finnes det helt andre utdanningsmuligheter innen musikk, men Forsvarets musikk har fortsatt tette og nære samarbeid med musikkinstitusjonene.

Edvin Simenstad (foto: Moment Studio)Edvin Simenstad tilhører det aller første kullet i Norge som har studert direksjon både på bachelor- og masternivå. Denne uken er det klart for den store ildprøven hvor han skal evalueres på den lærdom han har tatt til seg i løpet av 6 år på dirigentpodiet.

Simenstad skaper også historie da han som første student i Norge avlegger mastereksamen med militærkorps som eksamensorkester. Vi har tatt en prat med den unge, fremadstormende dirigenten i innspurten til eksamenskonserten som avholdes torsdag 2. mars i Lindemansalen på Norges musikkhøgskole.

Du har nå, som en av de første i landet, snart gjennomført både bachelor og masterutdannese i direksjon. Kan du fortelle litt om hvordan dette har vært?
Før mitt kull så fantes det kun ensembleledelse som valgfag på bachelornivå, etter dette var det vanlig å gå over til master eller diplom i direksjon. Nå finnes det et fullstendig tilbud som også omfatter bachelorgrad, og det er klart at 6 år med fullstendig fokus på direksjonsemnet er et veldig godt tilbud. Min veileder, Ole Kristian Ruud, har gitt meg stor frihet til å legge fokus på den type musikk og besetning som jeg interesserer meg mest for. Jeg har fokusert på blåsebesetning, mens andre av mine medstudenter har for eksempel fordypet seg i opera og orkester. Å få anledningen til å fordype seg tidlig i blåserrepertoaret er noe jeg er veldig takknmelig for.

Hvordan var det denne interessen for direksjon og korpsmusikk oppstod?
Jeg har korpsbakgrunn selv. Jeg startet å spille klarinett i Bjørndalskolenes musikkorps. Det var vel kanskje først på videregående jeg bestemte meg for at musikken var noe jeg ville satse på. Parallelt med skolegangen gjennomførte jeg instruktør- og direksjonskurs i regi av Norges musikkorpsforbund. De tilbydde meg dessuten plass på et talentutviklingsprogram. Her fant jeg ut at jeg syntes det var veldig spennende å lede et ensemble, og få mulighet til å forme musikken fra podiet.

Er det store forskjeller mellom det å være utøver og det å dirigere?
Både og, vil jeg si. De største forskjellene ligger nok i forberedelsene. Som musiker må man ha kontroll på det rent instrumenttekniske aspektet, og man bruker mye tid på dette ved egenøving. Som dirigent er det ikke bare snakk om notene, det handler like mye om formidlingen og visjonen man har for musikken i sin helhet. Det er min jobb å formidle dette til alle i ensemblet slik at alle former musikken ut i fra samme tolkning. Dette gjelder ikke bare på konserten, det er like viktig på prøvene i forkant. Som dirigent tenker man imidlertid kammermusikk på samme måte som musikerne, men samtidig så er det jo du som dirigent som leder prøvene.

Nå har jeg heller ikke lagt klarinetten på hyllen. Jeg tror det er viktig for musikaliteten å fortsette som utøver, selv om det nå kanskje er mer på hobbybasis.


Du er den første i landet som avlegger direksjoneksamen med militærkorps som eksamensorkester. Dette er ikke første gangen du har jobbet med militærkorps?
Forsvarets stabsmusikkorpsJeg har vært så heldig å få jobbe mye med flere av de norske forsvarskorpsene. Forsvarets musikk og Norges musikkhøgskole har et tett samarbeid, og dette ga meg anledning til å gå inn som assistentdirigent for Forsvarets stabsmusikkorps og deres musikkdirektør Andreas Hanson under min bachelorgrad.

I ukene før Andreas' prosjekter med Stabsmusikken holdt jeg forprøvene. Jeg har fått dirigere mye, og det var spennende å dykke ned i mye stort og nytt repertoar. I forbindelse med dette har jeg også fått anledning til å dirigere egne konserter med Stabsmusikken. Jeg har også hatt gleden av å dirigere Forsvarets musikkorps Nord-Norge i Harstad på et av deres prosjekter.


Ble du godt tatt i mot av militærkorpsene?
Absolutt. Det er veldig hyggelige folk som er lette å ha med å gjøre. Det er et ensemble med veldig flinke folk. Det kan være litt overveldende i blant, men som regel er det bare herlig å dirigere et så utrolig responsivt ensemble. Det har bare vært en positiv opplevelse. De inviterte meg til og med på julebordet!


Edvins utsikt fra øvingsrommet på NMH. Orgelsymfonien og snøkaos Tilbake til torsdagens store ildprøve. De fleste av oss forbinder eksamensperioden med søvnløse netter, mye pugging, og det å troppe på skolen i joggebukse på selve eksamensdagen. Hvordan forbereder man seg til en eksamen i direksjon?
Joggebukse blir det iallefall ikke! Utover dette er det faktisk overraskende likt å forberede seg til en skriftlig eksamen. Halvparten av jobben er å sitte på biblioteket og studere partiturene. Det er mye lesing, og mange notater. Man har også den fysiske delen, den slagtekniske, som kan sammenlignes med det å øve på et instrument.

Hvordan foregår denne eksamen egentlig?
På samme vis som en hvilken som helst annen konsert. Innstuderingen er viktig, men resultatet er det viktigste.

Det er sensorer tilstede i salen under konserten, og de titter også innom underveis i prøvene

På denne konserten får man også møte solister fra Norges musikkhøgskole. Hvordan har det vært å jobbe med disse?
Det har vært veldig hyggelig. Det er fin oppevelse å jobbe sammen med de man studerer sammen med. Solistene er Håvard Vaage på euphonium, og slagverksduoen PERCelleh som består av Kristoffer Almås og Bjørn-Christian Svarstad.

Vi har allerede jobbet en del sammen. Når man dirigerer solistverk så er det jo faktisk ikke dirigenten som bestemmer 100% lengre. Tvert i mot er dirigentens oppgave å akkompagnere solistene. Man må hele tiden lytte til solistene, og jobbe hardt for å være på samme side som dem. En dirigent må alltid snakke med solistene på forhånd, slik at man vet hva de gjør. Spesielt overganger i musikken er viktige. Dette føler jeg vi har en fin kontroll på nå, og jeg gleder meg til å fremføre verkene med dem.

I tillegg til solistene utvider vi også besetningen på enkelte verk med musikkstudenter fra NMH.

Hva slags musikk blir spilt på din eksamen?
Foruten de to solistverkene står Charles Ives' "They are There!" og Saint-Saëns Symfoni nummer 3, også kjent som orgelsymfonien, på programmet. Saint-Saëns blir kveldens hovedverk. På min bacheloreksamen fokuserte jeg på originalskreven musikk for blåseorkester. Jeg visste derfor ganske tidlig at jeg ville gjøre en større orkestertranskribsjon på masterkonserten. Orgelsymfonien er virkelig fantastisk musikk, og til tross for at det er skrevet for symfoniorkester kler det blåsere veldig bra.

Etter det ble bestemt at det skulle være to solistinnslag på konserten var det ikke så mye tid igjen å fylle. Jeg begynte da å se etter et kortere åpningsverk. Ives' "They are There!" er en morsom og veldig underholdende åpningssekvens. Imidlertid har den en mørk undertone når man går musikken i sømmene. Den baserer seg på et tidligere verk av Ives for kor. Musikken baserer seg på gamle patriot- og krigssanger, og tekstene ironiserer veldig mye over både første og andre verdenskrig. På konserten spiller vi imidlertid instrumentalversjonen.

Hva kan publikum forvente seg? Hvem kan komme på konserten?
Eksamenskonserten er åpen for alle, og jeg blir veldig glad for et stort publikum!

Alt i alt blir dette en konsert med musikk som alle kan høre på. Ives åpningsverk er som sagt veldig underholdende. Slagverksduetten "Toccata" av Anders Koppel blander mange sjangre, og er et veldig stilig stykke for melodisk slagverk. Det samme er Cosmas euphoniumkonsert, jeg liker å kalle den "Carmen" for euphonium.
Faktisk komponerer både Koppel og Cosma mye for film, og det høres i begge solostykkene. Orgelsymfonien er jo blant de mest populære symfoniene i historien.
Jeg gleder meg veldig!

Konsertinfo:
Torsdag 2. mars kl. 19:30
Norges musikkhøgskole
Dirigent: Edvin Simenstad
Forsvarets stabsmusikkorps

Solister: Håvard Vaage (euphonium), PERCelleh (slagverk)
Billettpris: 100,- / 50,- Barn og honnør / NMH-studenter gratis adgang
Billetter kjøpes i døren
Les mer om konserten her

Publisert 27. februar 2017 14:21. av Rohan Sandemo / Forsvarets musikk. Sist oppdatert 27. februar 2017 15:59.