20170919_20025620170919_200256http://forsvaret.no/media/PubImages/20170919_200256.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=10642

Norske toner på tysk Tattoo

Forsvarets stabsmusikkorps og solist lt Catherine Leclerc presenterer stort norsk verk på vennskapskonsert med Das Musikkorps der Bundeswehr.

​Denne uken er Forsvarets stabsmusikkorps tilstede i Tyskland for å representere Norge i den internasjonale militær tattooen Musikfest der Bundeswehr som avholdes i Düsseldorf, lørdag 23. september. Før tattooprøvene setter i gang er korpset invitert til å delta på vennskapskonsert med sitt tyske søsterkorps, Das Musikkorps der Bundeswehr, i garnisonsbyen Siegburg rett utenfor Düsseldorf tirsdag 19. september. Dette er ikke første gang korpsene har spilt sammen. Bundeswehrkorpset deltok nemlig på Norsk Militær Tattoo 2016 i Oslo Spektrum, hvor Stabsmusikken også deltok.

Et musikalsk elitemøte

Das Musikkorps der Bundeswehr, eller Stabsmusikkorps Bundeswehr som det opprinnelig het, ble stiftet i 1957 for å løse seremonieklle oppdrag for den unge forbundsrepublikken Tyskland, og ble to år senere flyttet til Siegburg. I 2000 byttet korpset til sitt nåværende navn som følge av sitt mandat til å opptre som et tysk representasjonsorkester på aller høyeste nivå.

Kveldens konsert blir et musikalsk elitemøte der to av verdens fremste militærorkestre opptrer både hver for seg, men også sammen. Konserten inngår i det offisielle programmet for Musikfest der Bundeswehr.

Lt leclerc fremfører nyskrevet norsk klarinettkonsert

Løytnant Catherine LeclercStabsmusikken stiller med en fremragende solist denne kvelden. Musikkoffiser Catherine Leclerc spiller klarinett, og har sin utdannelse fra Conservatoire National de Region de Paris i Frankrike. Etter 5 år som frilanser i Frankrike flyttet hun tilbake til Norge og ble ansatt i Forsvarets stabsmusikkorps i 1996. Catherine har hatt jevnlige gjesteengasjement hos alle de norske symfoniorkestrene, og er en aktiv kammermusiker med ensembler, blant annet i Oslo Kammerakademi. I Tyskland vil hun gå på scenen som solist i Stig Nordhagens klarinettkonsert "Prillar og Halling". Verket ble skrevet på bestilling til Forsvarets stabsmusikkorps og solist lt Catherine Leclerc. Det var den daværende kunstneriske lederen for korpset, Ole Kristian Ruud, som tok initiativet til bestillingen i forbindelse med grunnlovsjubileet. Nordhagen er selv tidligere forsvarsmusiker, i daværende Forsvarets distriktsmusikkorps Sørlandet.

Prillar er en form for lokking, og det er nettopp med musikalsk lokking at klarinettsolisten får med seg de andre musikerne i dansen. Komponisten selv nevner at sagnet om Prillarguri fra Gudbrandsdalen (i hans hjemfylke Oppland) var i tankene når han skrev verket. Nå er det vel ganske sikkert at Prillarguri som varslet om Sinclair og hans menn under slaget ved Kringen 1612 bare er en historie, men tanken er god.

Til tross for den norske inspirasjonen, og bruken av nettopp musikkformene prillar og halling, holder ikke alltid det meldoiske materialet seg til norske tradisjoner. Nordhagen har gjort dette bevisst for å vise likhetstrekkene i folkemusikk over hele verden. Bare én tones forskjell, og man befinner seg i en helt annen kultur.

– I gamle dager var det jo ofte slik at hvis noen hadde vært på bytur og funnet et nytt stoff til bunaden, sydde de det på med den største selvfølgelighet. Der er bare i våre dager at ingenting skal forandres, forteller Stig Nordhagen
 
I stykket kan man også gjenkjenne folketonen ”Adam uti paradis”, som er fra Agdertraktene, hvor komponisten nå bor. Han har dermed også latt sin egen historie sette preg på musikken. Mot slutten av verket setter komponisten sammen de fleste av de ulike mønstrene og melodiene presentert i løpet av stykket, omtrent slik man opprinnelig gjorde med bunaden.

En fysisk og mental øvelse

En snau time før konsertstart i Rhein Siegburg Halle myldrer det backstage, men kveldens solist tok seg allikevel tid til en kort prat om kveldens hovedverk.

Når det skrives bestillingsverk med en spesiell solist i tankene er det vanlig med en dialog mellom komponist og utøver. Har du hatt en medvirkende rolle i utformingen av Prillar og Halling?
– Jeg og Nordhagen har hatt løpende kontakt, og han har sendt utkastene til meg underveis. Nå skriver han veldig godt, så det har ikke vært spesielt mye jeg har hatt å si på det. Men før han satte i gang spurte han om jeg hadde noen spesifikke ønsker. På den tiden hadde jeg nettopp brukt mye tid på å jobbe med dobbelttunge-teknikk, så jeg spurte om han kanskje kunne legge inn et parti med dette. Og det ble lagt til så det suste! Underveis i verket har han skrevet en stor og teknisk krevende kadens hvor det veldig lett kan stokke seg for tungeteknikken.

Hvilke utfordringer møter solisten på i dette verket?
– Her vil jeg nok si at du har de aller fleste. Musikken er veldig variert og favner bredt. Allikevel vil jeg kanskje si at den viktigste og største utfordringen er å gi musikken en mening, og fortelle musikkens historie til publikum. Det er lett å bli opphengt i det tekniske. Som musiker er det din oppgave å ta med lytteren på en reise.

Hvordan går man frem når man skal innøve et såpass stort verk som dette? Er det mye arbeid?
– Det er en kjempejobb å innøve. Før det ble urfremført i november 2012 brukte jeg hele sommeren før til innstudering, mange timer om dagen. Så vi snakker nok om et hundretalls med timer arbeid. Denne gangen spiller vi en forkortet versjon hvor vi har kuttet omlag 7 minutter av de opprinnelige 24. Også jeg har dessuten bestemt meg for å spille det utenat denne gangen. Så jeg har øvd på det hver eneste dag også i forkant av denne fremføringen.

Lt. Leclerc med Forsvarets stabsmusikkorps"Prillar og Halling" er uten tvil et fysisk verk. Det krever at pusten skal holde ut hele stykket, det samme med konsentrasjonen. Det er like mye snakk om å trene på å holde konsentrasjonen oppe. Jeg har brukt mye tid på å kjøre igjennom stykket, og fortsette selv om jeg gjør feil slik at jeg ikke lar meg vippe av pinnen. Det er også mye finmotorikk som må perfeksjoneres i synkroniseringen mellom fingre og tunge.Det generelle grunnlaget må dessuten ligge på plass. Så jeg har brukt vel så mye tid på å jobbe med såkalt basisøvelser. Skalaer, fingerøvelser, pusteøvelser og lignende.

Har du noen spesielle rutiner eller ritualer du gjør før du går på scenen?
– Jeg er nok ikke blant de som har veldig mange ting som må gjøres før jeg går på scenen, men jeg prøver å bevege kroppen så mye som jeg tør. Hoppe og riste løs. Enkel stressmestring kan man nok kalle det.

Vi ønsker lt Leclerc lykke til med kveldens fremførelse!

For dere som ikke befinner dere i Tyskland i kveld kan dere se en video fra urfremførelsen av konserten sin opprinnelige form nedenfor:


 

Flere oppdateringer fra Forsvarsets stabsmusikkorps under den internasjonale militære tattooen Musikfest der Bundeswehr følger både på våre nettsider og sosiale medier.

Publisert 19. september 2017 21:46. av Rohan Sandemo Fernando. Sist oppdatert 19. september 2017 22:19.