Behovet som skal dekkes og målene som skal tilfredsstilles, skal ha sin forankring i Strukturutviklingsplan (SUP) og Konseptuell løsning (KL). Normalt utarbeides det en behovsanalyse som vedlegg A til FL. Dersom vedlegg ikke utarbeides skal informasjonen skrives inn i kapittel 2 i FL.
Innholdet i kapittel 2 består av:
- Beskrivelse av behovet
- Interessentanalyse
- Kommunikasjonsstrategi
- Samfunnsmål
- Effektmål
Interessentanalyse
I forbindelse med gjennomføring av interessentanalyse blir aktører og interessenter identifisert. I dette underkapitlet skal behovet til aktører og interessenter listes og prioriteres.
Definisjon av aktør og interessent :
Aktør: Organisasjon, institusjon eller person, offentlig eller privat, som har en ansvarlig og/eller utførende rolle (oppgaver og ansvar) i prosjektet.
Interessent: Organisasjon, institusjon eller person, offentlig eller privat, som kan bli påvirket av et investeringstiltak, direkte eller indirekte.
Kommunikasjonsstrategi
Med utgangspunkt i interessentanalysen skal det utarbeides en kommunikasjonsstrategi for prosjektet. Kommunikasjonsstrategien skal støtte prosjektet juridisk og redusere eventuelle konfliktsituasjoner.
Samfunnsmål
Samfunnsmål kan uttrykkes som den kapasitet Forsvaret skal etablere gjennom prosjektet og som får betydning for andre utenfor forsvarssektoren.
Effektmål
Effektmålet reflekterer brukernes perspektiv, f.eks. en avdeling som skal motta materiellet. Effektmålene dreier seg om den effekten brukerne skal oppnå etter at resultatmålene er realisert/levert, ofte uttrykt i form av kapasitet, regularitet, osv.