A066_C013_0101S1A066_C013_0101S1http://forsvaret.no/media/PubImages/A066_C013_0101S1.0000076.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=941
A061_C011_0101LQA061_C011_0101LQhttp://forsvaret.no/media/PubImages/A061_C011_0101LQ.0000408.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=935
_MG_0687 copy_MG_0687 copyhttp://forsvaret.no/media/PubImages/_MG_0687 copy.jpghttp://forsvaret.no/media/PubImages/Forms/DispForm.aspx?ID=715

Den viktige planleggingen

For å få best mulig utbytte av treningen, bør den planlegges godt – med klare og tydelige mål. Og husk: hvile er også viktig.

​En god treningsprosess krever nøyaktig planlegging, kvalitet i gjennomføringen samt evaluering og justering av trening og restitusjonstiltak i etterkant. Hvis du ikke planlegger treningen din systematisk, med en individuell tilpasning og en helhetlig plan på kort og lang sikt, vil det være mye vanskeligere for deg å oppnå fremgang innenfor de kvalitetene du trener på. Systematisk planlagt trening er også viktig for å forebygge sykdom, overbelastning og feiltrening.

Visste du at effekten av trening blir redusert etter seks–åtte uker med samme treningsregime? Det er derfor variert trening – og god planlegging – er så viktig.

Ta utgangspunkt i de seks generelle treningsprinsippene når du skal planlegge treningen.

Betydningen av Restitusjon og hvile

Restitusjonstiltak før, under og etter trening kan bedre prestasjonsevnen og redusere risikoen for skader og sykdom. Og husk: Effektiv restitusjon starter allerede før treningen har begynt.

fem restitusjonstiltak som anbefales
1
Minst syv–åtte timer søvn per natt
2 Prestasjonsrettet kosthold med fire–seks måltider per dag
3 Avslutning av treningsøkter med minst ti minutter på lav intensitet
​4Inntak av væske og næring under og umiddelbart etter trening
​5Skifte til tørt tøy umiddelbart etter trening

Søvn og ernæring er de to tiltakene som i størst grad innvirker på restitusjonsprosessen. Det å få i seg nok og riktig mat gir nødvendig energi og overskudd til å arbeide og trene.

Publisert 18. november 2014 11:50.. Sist oppdatert 28. juni 2016 10:15.