Norsk English
20200901tk_I2525

– Effekten av SAR Queen merker vi allerede

I 50 år har redningshelikopteret Sea King stått klar i beredskap for å redde mennesker over hele landet. Nå er utfasingen av helikopteret snart komplett, og SAR Queen er klar på fire av de fem planlagte basene.

– Overgangen har fungert veldig bra, forteller Svein Tore Pettersen, skvadronsjef på 330. Selv har han 5800 timer i Sea King som helikopterpilot.

– Sea King har vært alfa og omega

Rundt 47 000 ganger har Sea King lettet siden helikopteret for første gang var på beredskap i 1973, for å dra ut på oppdrag over hele landet. Nå er det bare 5 operative Sea King helikoptre igjen på Rygge flystasjon, før SAR Queen har tatt over hele driften av 130 luftving, tidligere kalt Redningshelikoptertjenesten (RHT).

– Sea King har vært den viktigste ressursen for RHT, den har vært helt unik og en suksesshistorie i redningssammenheng, sier Pettersen.

Både på lands og til vanns har Sea King flydd for å løse de varierte oppgavene den norske geografien byr på. Fra båter på vei til å forlise, til folk som sitter fast blant fjelltopper. På høye fjell og dype hav har redningshelikopteret vært en essensiell ressurs for å redde liv.

20210429_ODA_0584-min

– Særlig for befolkningen langs kysten har Sea King vært alfa og omega. Den er tryggheten for de som ferdes på sjøen og den er tryggheten for de som bor steder det er vanskelig å komme til med andre midler. Der er Sea King helt vesentlig.

Svein Tore Pettersen

Helikopteret har vært trygt og stabilt over 50 år, men har vært modent for utskiftning rent teknologisk. Der har SAR Queen betydelig bedre kapasiteter.

Innfridde høye forventninger

På forhånd var det høye forventninger knyttet til det topp moderne redningshelikopteret. Bedre sensorkapasitet, avisningssystemer og hastighet er blant faktorene som gjør SAR Queen til en stor oppgradering fra Sea King. 

– Vi hadde høye forventninger, og SAR Queen har møtt dem. I tillegg vet vi at det er potensiale til å utnytte kapasiteten i maskinen enda mer, som vi skal videreutvikle når hele skvadronen er gjennom innfasingen, forteller Pettersen.

Så langt kan Pettersen rapportere om sterke tall fra SAR Queen, som i likhet med Sea King har hatt gode beredskapstall i 2022. I tillegg er det fløyet flere oppdrag totalt sett enn noen gang, og SAR Queen har allerede styrket 130 luftving.

20210510OAV_SAR_Queen_Takeoff_14814_export-min

– Allerede nå utføres oppdragene raskere. Vi flyr oppdragene på en helt annen måte enn tidligere, og for de som bruker SAR Queen oppleves tjenesten som mindre belastende. Effekten av SAR Queen merker vi allerede.

Svein Tore Pettersen

– Det viktigste fokuset er sikkerhet

En såpass stor overgang medfører også potensiell risiko. For å sikre en trygg overgang har skvadronen iverksatt en rekke tiltak. Blant annet har personell med erfaring fra SAR Queen vært med når nye baser har faset inn helikopteret.

– Vi har sørget for å spre erfaringen fra SAR Queen så godt som mulig, så tidlig som mulig, forteller Pettersen.

I tillegg har skvadronen styrket ledelsen ved å duplisere lederfunksjonene. Dermed har det alltid vært noen som er ansvarlige for Sea King, og noen som er ansvarlige for SAR Queen. Samtidig har skvadronen utarbeidet nøye personellplaner med oversikt over hvor personell og kompetanse befinner seg, samt hatt et tett samarbeid med operativ test- og evalueringsavdeling på Sola angående opplegg og gjennomføring.

– Det har vært mange møtepunkter for å sikre at det skulle gå, sier Pettersen.

Et godt forarbeid

For de om bord på helikopteret, har det også vært en omveltning å gå fra et system til et annet, og Pettersen beskriver en travel tid for de ansatte. Likevel har de møtt overgangen med engasjement for utvikling og læring, og møtt på få problemer.

Andreas Malm.jpeg
Redningsmann Andreas Lidin Malm.
 

– Det er gjort så mye godt arbeid at overgangen har gått rimelig smertefritt, forteller Andreas Lidin Malm, som både har jobbet som redningsmann på Sea King og SAR Queen. 

Skvadronssjefen skryter også av arbeidet som er lagt ned for å utdanne og sikre kunnskap og utvikling blant de ansatte i den krevende omstillingsperioden.

– Ingen har strøket på utsjekken, verken teknisk eller operativt. Alle som har begynt, har kommet gjennom med gode resultater. Jeg vil skryte av Kjevik og jobben de har gjort med den tekniske utdanningen. Det er helt fantastisk, sier Pettersen.

Utvikling i fokus

Per nå har 13 av de 16 planlagte SAR Queen-helikoptrene ankommet, og brukes både til beredskap og utdanning. Planen er at alle skal være i drift i løpet av året, og hele skvadronen skal være over på det nye systemet.

– Nå skal vi ta med oss de gode erfaringene fra Sea King inn i driften av SAR Queen, og utvikle tjenesten enda bedre. Det er målet nå, konkluderer Pettersen.