Å søke jobb i Forsvaret kan framstå som en omfattende prosess. Her finner du informasjon om hvorfor.
Valg av kandidater og intervjuprosess
Når søknadsfristen er utløpt, gjør vi en grundig vurdering av søknadene opp mot kvalifikasjonskravene i kunngjøringsteksten. Som statlig virksomhet følger vi kvalifikasjonsprinsippet i utvelgelsesprosessen for den enkelte stillingen. Dette for å sikre en likeverdig vurdering av alle søkere. De absolutte kvalifikasjonskravene i stillingsutlysningen kan ikke fravikes.
Etter søknadsfristens utløp vil aktuelle kandidater bli invitert til intervju. Ofte vil rekrutteringsprosesser i Forsvaret bestå av to intervjurunder samt referansesjekk og verifisering av attester og vitnemål. Synes du det tar lang tid før du hører noe, må du ta gjerne ta kontakt med oss for informasjon om hvor vi er i prosessen. Kontaktinformasjon finner du i stillingsannonsen.
Beslutning om ansettelse
Forsvaret følger lovene og reglene som gjelder for ansettelser i det offentlige. Det betyr blant annet at vi har et tilsettingsråd som bestemmer hvem som skal ansettes. Når du møter til intervju, er det vanligvis den som kan bli din nærmeste leder som holder intervjuet, sammen med representanter fra arbeidstakerorganisasjonene.
Etter intervjuene vurderes søkerne og rangeres i en innstilling. Tilsettingsrådet avgjør på bakgrunn av innstillingen hvem som skal tilsettes. Tilsettingsrådet er sammensatt av arbeidsgiverrepresentanter og arbeidstakerrepresentanter. På grunn av at sikkerhetsklaringer kan ta flere måneder, kan det ta lang til før en stilling blir besatt. Når stillingen er besatt, vil alle søkere få informasjon om hvem som er tilsatt.
Sikkerhetsklarering
Til de fleste stillingene i Forsvaret kreves det sikkerhetsklarering. En sikkerhetsklarering er en tillitserklæring som forteller at den som har blitt klarert, vurderes som tilstrekkelig pålitelig, lojal og med nok sunn dømmekraft til å kunne håndtere sikkerhetsgradert informasjon på en god måte.
Med sikkerhetsgradert menes informasjon som ikke skal offentliggjøres, og som kan være til fare for samfunnets sikkerhet dersom den spres. Mer informasjon om sikkerhetsklarering finner du på sidene til Nasjonal sikkerhetsmyndighet.
Offentlig søkerliste
Forsvaret er pliktig til å utarbeide offentlig søkerliste som gir informasjon om navn, kjønn, kommune og alder på alle søkere til en stilling. Det er svært strenge krav for å slippe å være på en slik liste.
Ønsker du at navnet ditt ikke skal vises, må du si fra om dette i søknaden. Deretter blir du kontaktet for nærmere avklaringer.
Dersom ønsket ditt ikke kan innvilges, får du mulighet til å trekke deg fra prosessen før listen offentliggjøres.
Vi presiserer at vi ikke sender søkerlister noen steder, men at offentligheten har mulighet til å be om innsyn.
Utvidet søkerliste
Alle søkerne til en stilling er part i saken og har rett til å se en utvidet søkerliste som inneholder informasjon om navn, alder, utdanning og arbeidserfaring for alle søkerne. Det er ikke mulig å slippe å stå på denne listen.
En utvidet søkerliste skal behandles som andre dokumenter som er unntatt offentlighet.
Det er du som jobbsøker – og ingen andre – som har rett til informasjonen i søkerlisten.