Norsk English
P-3N fra 333 skvadron tar av fra Ørland HFS.

333 skvadron sitt eldste fly takker for seg

P-3N Orion med halenummer 576 fløy sin siste tur i dag, 11.november 2021. Det siste oppdraget var et treningsoppdrag der besetningen gjennomførte nattrening og øvde på landinger på Andøya flystasjon.

Hovedoppdraget til P-3 Orion er å hevde norsk suverenitet i nordområdene gjennom maritim overvåking og informasjonsinnsamling.

Flyet med halenummer 576 ble tildelt kallenavnet Bernt Balchen, oppkalt etter flyger, flypioner, offiser og oppdagelsesreisende Bernt Balchen, som var en norskfødt amerikaner.

Det maritime overvåkningsflyet ble tatt i bruk i 1968, da som en P-3B. Senere ble flyet bygd om til en P-3N. 576 har vært med på oppdrag både innenlands og utenlands, men etter ombyggingen har det primært blitt brukt til kystvaktoppdrag og som treningsfly. Antiubåtkapasiteten som tidligere var ombord i flyet ble fjernet, noe som innebærer at flyet har hatt en litt annerledes konfigurasjon enn skvadronens gjenværende P-3C. Den nye tilværelsen til fly nr 576 er enda ikke er avklart. 

P-3N #4576 Siste tur073_2.jpg
I dag fløy crewet den siste turen med flymaskin nr 576. Foto: Even Kristiansen / Forsvaret.

Forsvarsmateriell (FMA) har startet en prosess hvor de skal avklare hva Forsvaret skal gjøre med flyet og de resterende flyene når den tid kommer. 333 skvadron har i dag tatt farvel med 576.

– Flyet tok av for siste gang kl 13:33z, et tidspunkt som markerer og hyller både 133 luftving og 333 skvadron på en verdig måte. Totalt ble det 20798,9 timer på den nå pensjonerte flymaskina, sier Stasjonsgruppesjef på Andøya, oberstløytnant Lasse Andreas Vestli Berg.

Vemodig å takke av

P-3 Orion skal være i operativ drift til medio 2023. Så langt er dette det andre flyet som parkeres.  Allerede i februar til neste år kommer arvtakeren P-8A Poseidon. 

Det er ikke avklart hvor flyene skal etter endt tjeneste i Luftforsvaret. Enten blir flyene solgt til andre aktører, eller så skal flydelene selges, om ikke flymaskinen avhendes eller destrueres på Andøya.

– Det er vemodig å se at treningsflyet blir borte, samtidig klarer vi å løse oppdraget vårt med de flyene vi har igjen, sier Sjefsersjant for 333 skvadron, Stabssersjant Joakim Benneche Sørnes.

P-3N #4576 Siste tur144_2.jpg
Siste landing. Foto: Even Kristiansen / Forsvaret.