Norsk English
Bilde4

Å legge ned en flystasjon

Om få måneder kan du ikke lenger høre lyden av F-16 fare over Bodø by. Over nyttår flyr ikke Norge lenger kampflyene som har holdt til på Luftforsvarets base Bodø siden 1955, men det blir likevel ikke helt stille.

Har tatt vare på de ansatte

Innen 1. januar 2021 vil Luftforsvarets base Bodø være nedlagt. I 2014 hadde basen 430 ansatte og mer enn 300 soldater, men nå i dag er det igjen rundt 180 ansatte og 70 soldater. Staben som besto av 40 ansatte, er nå under 15. For mange tok veien videre til nye flystasjoner som Ørland og Evenes, noen avsluttet sine karrierer og har blitt pensjonister, andre har valgt å gå over i sivil jobb. 

– Av de 430 ansatte er det kun fem vi må la gå til slutt. Slik sett mener jeg at vi har på en god måte ivaretatt folkene, og det er det som er det viktigste, sier oberstløytnant Henning Homb, som er stasjonssjef på Luftforsvarets base Bodø. 

Bilde1.png
– Når du skal legge ned en flystasjon er det viktigste å ta vare på folkene, sier Henning Homb, som er stasjonssjef på Luftforsvarets base Bodø. Foto: Ole Andreas Vekve / Forsvaret

Først og fremst oppdraget

Avviklingen omfatter at seks operasjonslinjer gjennomgås og deretter avsluttes ved flystasjonen. Derav personell, sikkerhet og arkiv, de operative leveransene, IKT,  EBA (eiendom, bygg og anlegg) og materiell. De fleste ansees som gjennomført, men de to sistnevnte gjenstår og er nå i størst fokus.

– Det er også viktig i denne perioden å løse oppdrag parallelt. Vi har vært på deployering og hatt store øvelser samtidig som vi pakker ned, forteller Homb. 

Siden bestemmelsene om nedleggelse i 2012 har Luftforsvarets base Bodø fremdeles levert operative leveranser, samtidig som avvikling skulle legges frem på pulten, planlegges og deretter parallelt gjennomføres med operativ drift. 

Bilde2.png
F-16 tar av fra Luftforsvarets Base Bodø under øvelse ACE21. Foto: Ronja Natalie Røe Nilsen

I dag utfører basen Quick Reaction Alert med F-16 ut fra Bodø. Quick Reaction Alert, forkortet QRA, er oppdraget Norge gjennomfører for NATO. Det betyr en beredskapstid på 15 minutter hvor to F-16 fly skal være i lufta. Dette oppdraget skal Bodø levere helt frem til nyttår, til F-35 tar over fra Evenes. Samtidig foregår det mindre øvelser med F-16-flyene, men også store øvelser som innebærer over tusen besøkende på basen. 

– Det er en stor spagat, for dette har vi blitt målt på, og at det er en forventing at vi leverer hver dag hele året, samtidig som vi skal legge ned. 

Homb legger ikke skjul på at det er utfordrende å være en operativ base under nedleggelse. 

– Det å motivere til begge deler. Det er ganske enkelt å motivere for at folk skal gjøre en god jobb på en øvelse, men å samtidig motivere for at vi skal legge ned, pakke og rydde ut av hybelen samtidig som du skal bo der. Det har vært litt vanskelig, sier Homb. 

Blir ikke stille enda

Aktiviteten fra flystasjonen avsluttes ikke helt enda. Samtidig skal basen understøtte øvelsen Cold Response 2022, altså etter nedleggelsen. Det innebærer at basen støttes fra andre flystasjoner i form av personell og gjør at operasjonslinjene for avviklingen som EBA og materiell ikke kan ferdigstilles før etter aktiviteten er over. 

– Det meste må vi vente med til helt til slutten før det blir pakket bort. Så det vi gjør nå, er å sette oss ned og finne ut hva av utstyret vi har her, som de ønsker å overta på andre avdelinger, sier Roy Henning Tverbakk, som har ansvar for avvikling av materiell på Luftforsvarets base Bodø. 

Bilde3.png
Roy Henning Tverbakk, som har ansvar for avvikling av materiell på Luftforsvarets base Bodø. Foto: Ronja Natalie Røe Nilsen

En stor del av jobben er å finne ut hvem som har behov og ønske om å ta over materiell.

– Det største med avviklingen innen materiell er flyene. Det skal gå opp i alle ender, forteller Tverbakk. 

Noen av F-16-flyene tas over av flymuseet i Bodø og Gardermoen. I tillegg har Ørland etterspurt to fly til opplæring. Flere av flyene står allerede parkert, hvor Kongsberg Gruppen tar av vingene og gjør dem klare til transport på landevei. Luftforsvaret bidrar med støtte under denne prosessen. 

– Planstaben skal nå se på hvilke fly som vi ønsker skal dra av gårde først, fordi vi ønsker å ha nok fly igjen med nok flytid slik at vi får gjort den siste delen: den siste innsatsen med QRA-oppdraget, sier Tverbakk. 

Grunnet aktivitet helt frem til og etter flystasjonen er lagt ned, vil det fremdeles være igjen personell. Noe personell forblir på basen for siste opprydding og vakthold, samt 330 skvadron. Samtidig er det en stor jobb fremover for Forsvarsbygg, Cyberforsvaret, Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) og Forsvarsmateriell (FMA). De skal ta av seg alt av materiell etter at Luftforsvaret har levert det inn. Dette krever at Luftforsvaret slutter å fly F-16 og leverer det inn til FLO. De skal systematisere og sortere, for så å levere det tilbake til Forsvarsmateriell som eier materiellet. Slik kan FMA selge det videre og ut av Norge. 

Alt skal pakkes ned

Med en flybase som har vært i aktivitet og fylt med mennesker siden 1955 og fram til i dag, har basen også en del personlig materiell som må ryddes opp i. En stasjon preget av livene til dem som har jobbet der i flere tiår er fylt med historie. 

Homb forteller om en båt som ble bygget på 1980-årene av en som jobbet på stasjonen, og har blitt et slags symbol på alt gammelt privat materiell – de ansattes fotspor på stasjonen. Båten har ligget på stasjonen i nesten 40 år.

– Den røde båten var et slags landemerke når man kjørte ned til småbåthavnen til oss ansatte, men nå er den borte. Det er en del av det å avvikle: rydde opp i alt det gamle, forteller Homb.  

Luftforsvarets base Bodø har en lang historie og med mange mennesker som har et tett og kjært forhold til basen. Enten om det er nåværende eller tidligere arbeidsplass, familie eller venner som er tett knyttet til basen, eller rett og slett det militære preget over byen. Det er et kapittel i den norske militærhistorien som skal skrives ferdig, og det er tungt for mange.

– Det man kan si er det mest kjedelige, er å legge ned en base som fungerer så bra for Forsvaret, og for Norge. I det ligger det en kultur, det ligger det at folk bretter opp ermene, de er positive og motiverte når det skjer et eller annet folk stiller opp, forteller Homb.

Bilde9.jpg
Luftforsvarets Base Bodø. Foto: Mathias Charman / Forsvaret

Han forteller at flystasjonen har et godt miljø, som han ønsker de tidligere ansatte tar med seg videre inn på de nye flystasjonene. For det er et faktum at mange som nå jobber med F-35 på Ørland og Evenes tidligere har vært på Bodø med F-16, og med det kan man si at Luftforsvarets base Bodø har frigitt personell som for alltid vil bære med seg en liten del av flystasjonen videre.