Dette skal de nye norske maritime patruljeflyene hete
Det første norske P-8A Poseidon er nå rullet inn i malehallen til flyprodusenten Boeing. Når det om kort tid er ferdig malt vil den være utstyrt med både norske militære kjennetegn og et norsk navn med lange historiske røtter.
- Det første flyet får navnet «Vingtor.» Dette viderefører en tradisjon i Luftforsvaret i snart 80 år, sier Torgeir Aas, oberst og brukerkoordinator for P-8A i Luftforsvaret.
Norges første Vingtor var en del av «Catalina-avdelingen», forløperen til 333-skvadron som opererte fra Skottland under annen verdenskrig. Flyet ble levert i februar 1942, og ble satt i drift to måneder senere. Allerede måneden etter, 22. mai 1942, landet Vingtor i Førdefjorden for å hente ut to norske agenter sammen med en familie på tre som hadde holdt de skjult fra den tyske okkupasjonsmakten. For dette mottok hele mannskapet Krigskorset med sverd, Norges høyeste militære utmerkelse for tapperhet i strid.
Fly to og tre vil bære navnene Viking og Ulabrand. Dette er også navn som stammer tilbake til annen verdenskrig og Catalina-avdelingen i Skottland.
- Ved å videreføre disse navnene tar vi også med oss historien og arven fra tidligere inn i utviklingen av en ny kapasitet, sier Aas.
Fly fire og fem får navn som reflekterer at P-8A også skal erstatte de to gjenværende flyene av typen DA-20 som i dag flys av Luftforsvarets 717-skvadron. De vil derfor arve navnene deres: Hugin og Munin.
- I norrøn mytologi var Hugin og Munin som kjent Odins ravner som hjalp han med å følge med på hva som skjedde på jorda. På samme måte har hovedoppgaven til norske maritime patruljefly alltid vært å sørge for at nasjonale og allierte beslutningstakere vet hva som skjer i våre nærområder. Dette er derfor to navn som passer svært godt med tanke på de oppgavene P8A skal løse, sier Aas.
Det er Forsvarsmateriell som anskaffer de nye flyene på vegne av Forsvaret. Som Luftforsvarets brukerkoordinator for P-8A skal Aas sørge for at Forsvaret er forberedt og besetningen trent til å motta de første nye maritime overvåkningsflyene i 2022. Han sier de nye flyene vil utgjøre et stort skritt videre i utviklingen av norsk forsvarsevne.
- Om bord i P8A Poseidon finner man mange av de samme kapasitetene som forgjengerne, men med merkbare forbedringer av flere sensorer, nettverk og kommunikasjon, høyde og hastighet. Dette gjør at flyene sammen med andre ressurser som F-35 vil kunne være en integrert del av et femtegenerasjons luftforsvar, sier Aas.
Det første av de nye flyene vil være ferdig produsert ut fra fabrikken i Seattle senhøsten 2021. De første flyene kommer til Norge for å begynne trening og opplæring i begynnelsen av 2022. Alle flyene, med norske tilpasninger, mannskap og utstyr skal være på plass i løpet av 2025.