Norsk English
KNM Otto Sverdrup, flaggskip SNMG1 og FGS Donau, Flaggskip SNMCMG1 seiler ut oslofjorden. // HNoMS Otto Sverdrup, flagship SNMG1 and FGS Donau, Flagship SNMCMG1 sails out the fjord of Oslo.

Fregattens indre liv

Når mørket faller på, skjer det noe på KNM «Otto Sverdrup». Bak de trykktette dørene, inne i det vindusløse skroget, skifter lyset fra hvitt til rødt.

Takkelavdelingen på KNM Otto Sverdrup, flaggskip SNMG1, tar seg av alt av tauverk og sikringer om bord.

Rundt i Europas farvann seiler en norsk fregatt i NATO-tjeneste. Om bord er en besetning på 134 og en internasjonal stab.

Røykdykkere om bord KNM Otto Sverdrup på øvelse.

Her lever de, i uke etter uke, omgitt av bølger og vind. Fra Den engelske kanal, til Barentshavet og Østersjøen.

Maskinlærling Morten Solli om bord KNM Otto Sverdrup, flaggskip SNMG1.

Hvordan er livet der? Hva gjør de egentlig på en fregatt? Bli med om bord i KNM «Otto Sverdrup» – på oppdrag for NATO.

Allerede idet du stiger om bord, skjønner du at dette ikke er noe vanlig skip. Det første som møter deg er en trykksluse. Inne i slusen må ytterdøren bak deg slås igjen før du kan åpne neste dør. Et lett trykk i ørene, og vips, så er du inne. Hele skipet har overtrykk. Det skal hindre gift og kjemikalier i å trenge inn.

Et krigsskip må være forberedt på alle typer våpen. 

Egen familie om bord

Vel inne møtes du av en labyrint av lange korridorer. Veggene, eller skottene som det heter her, er fulle av ledninger, rør, bokser, skilt og utstyr. I taket også – eller «oppunder le». All plass er utnyttet til fulle.

Og skal du fra ett dekk til et annet, går du opp og ned stige-lignende trapper, leidere. Alt er malt i grått, og det er ikke vinduer noe sted. Vi kunne like gjerne vært under jorden. Eller i en ubåt. Litt som på krigsfilmer og serier.

Om bord KNM Otto Sverdrup, flaggskip SNMG1.

 

Rør og ledninger løper langs vegger og tak gjennom hele fartøyet. Og om kvelden skifter lyset til rødt. Grunnen? Rødt lys ødelegger ikke nattsynet, noe som er viktig for mannskapet på broen.

Selv om det kan bli lite dagslys og mye sjø, stortrives mannskapet om bord. En av dem er Julie Bassøe (19).

– Du blir vant til ikke å se dagslys. Men jeg prøver å komme meg ut på dekk innimellom. Hvis jeg orker å gå ut, da.

Julie smiler. Hun er en av rundt 45 vernepliktige på «Otto Sverdrup». Hun jobber i spisemessene og i byssa. Dekker på, anretter og rydder. 19-åringen stortrives, selv om hun kan være borte fra venner og familien i ukesvis.

– Det går veldig greit. Det er så sosialt her, og du skaper din egen familie om bord.

Bassøe deler lugar med fem andre vernepliktige, fire gutter og én jente. Hun synes ikke det er noe problem. Mobildekning har de ikke, og det trådløse nettet i salongene er mildt sagt upålitelig. Båndbredden må prioriteres til det de er her for: seile i Nord-Europas farvann for å vise at NATO er på plass. Men de blir vant til dager uten snapper og memes også. 

– Mobilen er faktisk det jeg savner minst. Da savner jeg heller muligheten til å ta seg en løpetur ute.

«Mobilen er faktisk det jeg savner minst. Da savner jeg heller muligheten til å ta seg en løpetur ute.»

Julie Bassøe, vernepliktig

Flere roller

Hun jobber tolvtimersskift fra 06 til 18. Andre jobber kontinuerlige skift: fire timer på, etterfulgt av åtte timer fri, og så nye fire timer på vakt. Slik blir det en egen rytme om bord. 

Regelmessig må de også slippe alt de har i hendene og kaste seg rundt. Brann- og havariøvelser er nemlig en del av dagliglivet. Alle om bord har en rolle i tillegg til hovedjobben sin. Julie er sanitetsarbeider, mens andre er røykdykkere eller bårebærere. Alle må bidra.

Skipssersjant Elin Blikra Erichsen om bord KNM Otto Sverdrup, flaggskip SNMG1. // Elin Blikra Erichsen from HNoMS Otto Sverdrup, flagship SNMG1.

«Det er litt av et nomadeliv, men jeg trives veldig godt. Jeg liker at man får oppleve verden»

skipssjef Iris Fivelstad
Saniteten om bord KNM Otto Sverdrup, flaggskip SNMG1. // The hospital from HNoMS Otto Sverdrup, flagship SNMG1.

Nomadeliv

Oppe på broen står skipssjef Iris Fivelstad og kikker ut over den rolige Østersjøen. Som barn så hun daglig store cruiseskip innta hjembygda Hellesylt på Sunnmøre. Livet på havet fristet, og nå er hun sjef for en av Norges fregatter. 

– Det er litt av et nomadeliv, men jeg trives veldig godt. Jeg liker at man får oppleve verden. Lugaren flytter på en måte rundt. Du er i Tromsø en gang, og så i Pearl Harbor en annen gang. 

Kommandørkapteinen synes det er stas at skipet hennes er flaggskip for NATO stående marinestyrke i Nord-Europa. Og Fivelstad er ikke i tvil om hvorfor vi trenger disse krigsskipene. 

– Fregatt er det mest avanserte kampsystemet Norge har. Vi er de eneste som driver overvåkning og krigføring i tre dimensjoner: under vann, på overflaten og luftromsovervåkning, sier hun.

Skipssjef på KNM Otto Sverdrup, kommandørkaptein Iris Fivelstad.

Fregattene kan naturligvis ikke slå fly i hurtighet, men de har en annen fordel.

– Fly har kort ståtid før de må returnere. Når vi kommer til operasjonsområdet, kan vi operere der i lang tid, sier hun legger til:

– Den ene erstatter ikke den andre. Vi har overlappende kapabiliteter, og fly er våre viktigste støttespillere i operasjoner, sier skipssjefen.

«Fregatt er det mest avanserte kampsystemet Norge har. Vi er de eneste som driver overvåkning og krigføring i tre dimensjoner.»

Skipssjef Iris Fivelstad

Tett fregattfamilie

Et krigsskip som KNM «Otto Sverdrup» må ta sikkerheten på største alvor. Ute på havet kan ting skje, det fikk en ikke minst erfare da søsterskipet KNM «Helge Ingstad» kolliderte og havarerte høsten 2018.

Ulykken gjorde et voldsomt og sterkt inntrykk i Forsvaret og ikke minst fregattmiljøet.

– Besetningen på «Helge Ingstad» er kollegaer som vi kjenner godt, så vi ble veldig berørt. En så alvorlig hendelse får enorm betydning for fregattfamilien. Vi er opptatt av å ta vare på hverandre og selvfølgelig lære av den hendelsen, sier Fivelstad.

20200122JØ_7486rep.jpg
Brynhild Kolltveit og Kristoffer Storesund er matroser. En del av jobben er å hjelpe vaktsjef og navigatørene med navigering og enkelte operasjoner. – Vi har en veldig allsidig jobb.

Hendelsen har ført til flere nye tiltak og rutiner for å unngå at noe lignende skal skje igjen. Som skipssjef har Fivelstad ansvar for at folk kan sove godt om bord. 

– Vi har flinke folk om bord, så det er ikke et tungt ansvar. Jeg fikk en gang et råd fra en annen skipssjef: «Hvis du får en dårlig magefølelse, så har du sannsynligvis rett. Så da skal du ikke gjøre det». 

900 egg i uken

På broen sørger navigatører og matroser for å seile fregatten trygt og riktig. Og nede i fartøyet sørger ingeniører, teknikere og maskinister for at motorer, turbiner og teknikk fungerer som det skal. Artilleristene ser til og betjener de ulike våpnene om bord.

«Alle stuerter tabber seg ut én gang. Min blemme var en gang vi skulle seile nordover, og jeg hadde glemt å bestille meierivarer.»

Stuert Christer Lepsøe

Men like viktig er logistikken. For uten mat og drikke stopper alt opp. Fregatten produserer sitt eget drikkevann av sjøvann, men maten må de naturligvis få utenfra.

– Vi bestiller alltid litt for mye, og så etterfyller vi underveis, sier stuert Christer Lepsøe.

De har alltid mat til 30 dager om bord, og det går rundt ett tonn mat i uken. 25 brød hver eneste dag, 80 liter kaffe og nesten 60 liter melk. Bare på en frokost kan det gå med 300 egg. 

Fakta Visste du at...

KNM Otto Sverdrup, flaggskip SNMG1. // HNoMS Otto Sverdrup, flagship SNMG1.

• fregattene produserer drikkevann av sjøvann?

• alle om bord går rundt med en liten pose på hoften? I posen er det brannhemmende hette og vanter.

• det er tre oppholdsrom, eller salonger, om bord? Én for befal og offiserer, én for konstabler og én for de menige. Salongene har tv, tv-spil og brussalg.

• alle gjenstander er festet med tau, skruer eller borrelås? Til og med telefonene er festet, slik at de ikke skal fyke rundt i dårlig vær.

• fregattene har en rekke våpen? Blant våpentypene om bord er: missil, torpedo, kanon, mitraljøse og maskingevær.

­• mannskapet setter til livs 25 brød, 130 egg og 80 liter kaffe om dagen?