Fra lærling til leder
Om bord på KNM Fridtjof Nansen er det senior kvartermester Håvard Harr Lillevik som sørger for at skuta kan seile.
Inne på takkelkontoret finner du båsen Håvard. Det er ikke her han vil bruke mest tid, det er nemlig ute på dekk. Som ansvarlig for hele takkeldetaljen liker han å kunne styre sin egen hverdag.
– Jeg kan kombinere det å sitte på kontoret og gå ut på dekk og styre aktiviteten der. Jeg kan ta meg friheten til å være med lærlingene og de vernepliktige og lære de opp, det synes jeg er veldig kjekt, sier Håvard.
Båtsmann
«Båsen» kommer fra ordet båtsmann, og som bås er Håvard ansvarlig for takkeldetaljen om bord. Takkeldetaljen står for alt som har med sjømannskap å gjøre, slik som fortøyning, ankring og sleping.
– Vi holder båten i drift og passer på at alt fungerer. Hvis noe slutter å virke så risikerer vi å ikke kunne seile.
Håvard, bås på KNM Fridtjof Nansen
Lærer videre
Håvard har ansvaret for tre ansatte, fire lærlinger og to vernepliktige. Sammen er oppgavene deres å utføre dekksarbeid og dekksoperasjoner. Mye av vedlikeholdet er puss, maling, smurning, vask og kjøring av maskineri. Håvard er glad for å ha gode medarbeidere med seg.
– Jeg setter veldig pris på lærlingene. Det er en kjekk ting med jobben å kunne lære videre og spre holdninger. Jeg kan gi de det jeg selv skulle ønske jeg fikk og jeg er veldig glad for det.
En fot på innsiden
For å bli bås begynner man som matroslærling. I 2011 begynte Håvards egen læretid i matrosfaget om bord på KNM Fridtjof Nansen. Da hadde han aldri hørt om båsen, men fant raskt ut at dette var noe han ville prøve seg som. Etter læretida seilte han til Adenbukta i 2013, så til Syria med KNM Helge Ingstad i 2014.
– Vi holder båten i drift og passer på at alt fungerer. Hvis noe slutter å virke så risikerer vi å ikke kunne seile, forteller Håvard.
Håvard anbefaler å ta læretiden i Forsvaret, for å få en fot på innsiden tidlig. Flere som tar læretiden i Forsvaret får tilbud om videre jobb etter læretida. Før man kan bli bås og ha ansvar for takkeldetaljen må man gjennomføre befalsskole.
Uten bås – ingen seiling
Ute på sjøen jobber takkeldetaljen for det meste med lett vedlikehold. De vernepliktige har også brovakt mens skipet seiler. Det tunge arbeidet og vedlikeholdet starter først når de kommer til kai. Båsen og takkellærlingene og -gastene er avgjørende for at skipet kan seile.
– Mange av de oppgavene jeg har er bundet opp mot internasjonale maritime konvensjoner, at båten er i forskriftsmessig stand til å seile. Hvis vi ikke har mann over bord-båt og ikke har flåte for eksempel så kan vi ikke seile.
Etter sju år på fregatt skal Håvard nå til Bjørnøya for å jobbe med meteorologi i seks måneder. Selv om det er noe helt annerledes så ser han veldig frem til oppholdet. Der får han et halvt år til å kjenne på om han savner fregattlivet.
– Jeg får se om det blir tilbake på fregatt etterpå, kanskje blir det noe annet slik at jeg kan lære nye ferdigheter på en ny plattform, smiler Håvard.