Helikopterpiloter klare for MH-60R Seahawk
For 15 måneder siden ble det klart at NH90 skulle erstattes av amerikanske MH-60R Seahawk helikoptre. Nå er de første norske pilotene på Seahawk ferdige med utdanningen.
Seks måneder etter beslutningen om å erstatte NH-90 med amerikanske Seahawk helikoptere var de første pilotene på plass i USA, for å lære seg å operere denne velprøvde helikoptertypen.
Nå, etter ni måneder med teori, simulatorer og flyging, har tre av pilotene fullført sine kurs og er sertifiserte av US Navy på helikoptertypen.
De fleste som er utdannet helikopterflygere i Luftforsvaret, kjenner til helikopteret UH-60 Black Hawk fra sin grunnutdanning i US Army. Seahawk tilhører samme familie og er utviklet med Black Hawk som utgangspunkt. Seahawk er selvfølgelig en langt mer avansert plattform enn de Black Hawk som brukes til grunnutdanning, og utdanningen har således bestått av langt mer enn å fly helikopteret.
De første helikoptrene er tiltenkt Kystvakten
– Selv om de første helikoptrene som Norge kjøper er tiltenkt Kystvakten, har utdanningen blant annet også inneholdt trening i bruk av helikoptrenes utrustning, sensorer og våpen for anti-overflate krigføring, anti-ubåt krigføring og søk og redning, forteller oberstløytnant Jann Olav Lande. Han er en av de tre som nå kan kalle seg Seahawk kvalifisert. Lande forteller at helikopteret har de ferdighetene og sensorene som forventes, og at det finnes i flere utgaver.
Lande skal nå tilbake til Norge for å bidra til mottak, testing og evaluering av de første «norske» helikoptrene som etter planen vil bli levert i 2026. De to andre pilotene skal videre til Danmark, hvor Norge også har operativt og teknisk personell under opplæring på helikopteret. Alt skjer som forberedelser mot at Norge får sine egne Seahawk helikoptre.
Opplæring på samme sted som P-8A besetninger
Utdanningen på MH-60R foregår ikke langt fra stedet i USA hvor også Luftforsvarets P-8A besetninger får sin opplæring. Anledningen ble derfor markert med en samling av mer enn 30 nordmenn.
Helikopterpilotenes avslutning sammenfalt også med at tre nye operatører til P-8A nærmer seg sin sertifisering som besetningsmedlemmer. Dette innebærer tildeling av Systemoperatørving og tilsetting som Systemoperatør i Luftforsvaret, dette vil bli behørig markert ved retur til avdeling.
Alle seks gratuleres med solid innsats og fullføring av krevende utdanning. De ønskes velkommen tilbake til sine respektive avdelinger hvor de vil bidra til at oppdragene med innfasing og operative leveranser nås.