20210224OAV_IAP_FP_987_export

Iceland Air Policing 2023

NATO bidrar med luftforsvar-tilstedeværelse på Island. Nå er det igjen Norges tur til å vokte basen på Keflavik.

Island har ikke eget luftforsvar, og som NATO-land får de støtte av allierte med periodisk luftforsvar-tilstedeværelse og luftromsovervåkning under fredstid. I januar og februar er det Norge som skal utføre oppdraget Iceland Air Policing (IAP). IAP er et NATO-ledet oppdrag hvor det er periodevis rullering mellom alliansens medlemsland for å møte behovet til Island for suverenitetshevdelse.

To QRA-oppdrag samtidig

Hovedoppgaven under IAP blir å utføre beredskapsoppdraget Quick Reaction Alert (QRA). QRA innebærer å overvåke landets luftrom, samt holde oppsyn med all trafikk i og i nærheten av luftrommet. Skulle ukjente fly dukke opp i landets luftrom, rykker kampflyene ut. Veiledet av CRC-personell (Control and Reporting Centre) lokaliserer F-35 de ukjente flyene, identifiserer og dokumenterer dem. Om nødvendig kan QRA-flyene eskortere luftfartøyet ut av NATO-området eller til utpekte flyplasser. Eventuelt kan de overføre myndigheten over QRA-flyene til sivile instanser, skulle det gjelde en sivil flykapring. QRA er et døgnkontinuerlig oppdrag som utføres på vegne at NATO. Dette er et rutineoppdrag Norge løser daglig ut fra Evenes flystasjon med F-35.

«Dette er et oppdrag vi ser fram til å løse»

Sjef 332 skvadron, oberstløytnant Trond Haugen.

– Vi skal til Island for å representere Norge som alliert i NATO. Vi drar med en styrke på underkant av 100 stykker for å gå på beredskap i tre uker. Dette er viktig fordi Norge er en del av NATO, så hvis vi skal forvente å få støtte fra NATO, så er vi nødt til å bidra selv også. Det er viktig for at Norge som bidragsyter i NATO skal vise vilje og evne til å løse slike oppdrag. I tillegg er det et oppdrag som går på rundgang mellom allierte NATO-nasjoner, hvor Norge nå gjennomfører sin del, forteller sjef 332 skvadron og detasjementsjef oberstløytnant Trond Haugen.

Luftforsvarets kontroll- og varslingssenter CRC Sørreisa overvåker norsk luftrom døgnet rundt. Oppdages det ukjente luftfartøy i eller rundt norsk luftrom varsles dette og det tas en avgjørelse om utrykning er nødvendig. Beordres QRA tar det maksimalt 15 minutter før F-35 er i luften fra Evenes flystasjon.

Dette er tredje gang norske F-35 deltar på oppdraget IAP. Sist gang Norge utførte oppdraget var i 2021. En norsk styrke på rundt 100 personer fra forskjellige avdelinger skal samarbeide for å utføre oppdraget på best mulig måte. Forsvaret stiller med piloter, samt administrativt, teknisk, vakt og operativt støttepersonell.

F-35

  • De første kampflyene landet i Norge 3. november 2017.
  • F-35 operer under 132 luftving på Ørland. Det er også stasjonert kampfly på Evenes flystasjon for å utføre NATO-oppdraget Quick Reaction Alert.
  • F-35 tok offisielt over for F-16 kampfly i januar 2022.
  • Kampflyene skal støtte og forsyne resten av Forsvaret med kampkraft, informasjon og overvåkning.

Innen 2025 skal Norge være fullt operative med sine 52 F-35 kampfly. Per høsten 2022 har Luftforsvaret tatt imot 37 kampfly.

– Deltakelse på oppdrag som Iceland Air Policing viser internasjonalt at vår innfasing av F-35 er i rute. Vi får også testet og fremstilt vår evne til å deployere kampflyene både innenlands og utenlands, forteller sjef 332 skvadron, oberstløytnant Trond Haugen.

Mediedag

I forbindelse med NATO-oppdraget blir det arrangert mediedag på Keflavik 26. januar. Media inviteres inn på flystasjonen for å ta bilder av F-35 og intervju med detasjementsjef oberstløytnant Trond Haugen.

Les mer her.