Norsk English
E_YyEA8XsAE-uZy

KNM «Maud» har økt utholdenheten til allierte i NATO-styrke

KNM «Maud» har lagt bak seg et tre måneder langt tokt, som en del av NATOs stående maritime styrke. I siste del deltok styrken i marineøvelsen Flotex 21, før «Maud» avsluttet sitt bidrag.

MAUD__PB-1209.jpg
KNM «Maud» legger til kai i Bergen. Foto: Pernille Sofie Haas Brubakk

Logistikkfartøyet kom hjem fredag 3. desember og avsluttet med det deployeringen og bidraget til styrken i rollen som «fleet oiler».

NATOs viktigste verktøy

KNM «Maud» har vært en del av Standing Nato Maritime Group 1 (SNMG1) som opererer i Nord-Europa. Det er en del av NATOs Response Force, alliansens viktigste verktøy for rask innsats når kriser eller situasjoner oppstår et sted i verden.

I år består SNMG1 av det kanadiske flaggskipet HMCS «Fredericton», der sjefen for styrken, flaggkommandør Bradley Peats, er embarkert. Under hans kommando er den portugisiske fregatten NRP «Corte-Real», den nederlandske fregatten HNLMS «Van Amstel» og KNM «Maud». Det norske logistikkfartøyet har hatt som hovedoppgave å forsyne øvrige fartøy med drivstoff i rollen som såkalt fleet oiler.

– Gjennom hennes deployering har besetningen vist profesjonalitet, samarbeid og taktiske ferdigheter. Jeg er stolt over å ha jobbet med det profesjonelle mannskapet på KNM «Maud» og det norske Sjøforsvaret, forteller sjef for SNMG1, Bradley Peats.

Noe av det mest risikofylte i fredstid

KNM «Maud» kan overføre drivstoff og andre etterforsyninger til havs der kampfartøyene opererer. En slik operasjon er kalt replenishment-at-sea (RAS).

Skipssjef på KNM «Maud», kommandørkaptein Thorvald Dahll, forteller om fartøyets hovedfunksjon.

210831_ALFA_1564.jpeg
Skipssjef på KNM «Maud», kommandørkaptein Thorvald Dahll. Foto: Alexander Undrum Fathi

– RAS, som er vår hovedfunksjon, øker utholdenheten til de allierte fartøyene. Vi kan overføre drivstoff til havs der kampfartøyene opererer. Det kan også være reservedeler, proviant eller ammunisjon. Hensikten er at disse skal unngå å måtte gå tilbake til base før de kan fortsette sine operasjoner, forteller Dahll.

Etterforsyningen kan enten foregå akterut, for de mindre fartøyene som korvetter og minefartøy, eller fra sidene på fartøyet, fra store rigger plassert på dekk.

Sistnevnte er for større marinefartøy, som fregattene. Dette gjennomføres ved at liner blir skutt over til mottaker og til slutt blir slangen for drivstoff overført. Fyllingen kan utføres mens man holder en fart på 10–16 knop, også i grov sjø og sterk vind.

Foruten at det er mye som er automatisert, er det likevel en del som er manuelt arbeid. RAS-operasjoner innebærer en høy risiko for både fartøy og mannskap, og det er derfor viktig at vi har et godt treningsnivå, gode rutiner og et svært bevisst forhold til ulike risikomomenter.

– En RAS-operasjon er noe av det mest risikofylte et marinefartøy gjør i fredstid, sier skipssjefen.

Dahll forteller om all treningen som har blitt gjort i forkant og prosedyrene som må følges nøye etter boka. Han skryter av hele besetningen som alle er involvert i operasjonen. Det er et samspill mellom navigatørene, utkikkene, maskinistene, saniteten som er i beredskap og personellet på dekk.

– I RAS-riggene på dekk er det mye tauverk, vaiere, krefter og hydraulikk som er sjømannskapsmessig krevende. Dette går helt ned til den yngste. Det er en kunstart som må læres. Vi er derfor glade for at vi har personell som har mye erfaring på dekk fra tidligere, forteller Dahll.

Gode prestasjoner

KNM «Maud» har i løpet av toktet hatt tilfeller av tekniske problemer som har ført til at fartøyet har avveket fra noe av programmet til SNMG1.

Skipssjefen er likevel fornøyd med all erfaring og kompetanse som har blitt hentet inn siden de inngikk styrken tidlig i september.

KNM «Maud» har vært støttefartøy for deltakere på den engelske øvelsen Fleet Operational Sea Training (FOST) som øver RAS. Under øvelse Dynamic Mariner, lokalisert utenfor Skottland, ble majoriteten av RAS-operasjonene til KNM «Maud» gjennomført. I siste del tok styrken del i den norske øvelsen Flotex. Her øvde logistikkfartøyet både med norske og utenlandske marinefartøy, utfordret av Nord-Norges mørketid og kalde klima.

– Vi gjennomførte vår første RAS i vår. Før SNMG1 hadde vi gjort 11 RAS-operasjoner med riggene på dekk. Etter å ha bidratt i styrken har vi forsynt drivstoff 45 ganger til større allierte marinefartøy. Dette tilsvarer 4000 kubikkmeter med drivstoff, forteller skipssjefen.

Sjef Marinen, flaggkommandør Trond Gimmingsrud, forteller om viktigheten med KNM «Maud»s deltagelse i SNMG1.

– Det er en god mulighet for å bygge evnen til å operere sømløst med NATO, samtidig som at logistikkfartøyet har vært en svært relevant og ettertraktet kapabilitet. Nå blir det viktig for oss å systematisere erfaringene, og så vil vi jobbe sammen med Forsvarsmateriell for å finne løsninger på de tekniske utfordringene vi har hatt, avslutter han.