Mer enn bare en maskinist
For å komme seg dit, må man ha motivasjon nok til å gjøre jobben som kreves. Når du har klart det, har du en stilling ulik de fleste andre. “Nils” jobber som maskinist i Kystjegerkommandoen.
Solen er på vei bak fjellene utenfor Harstad. Stridsbåten seiler tilbake mot havn etter utført oppdrag. Maskinisten "Nils" kutter opp grønnsaker mens båten suser over bølgene i nesten 40 knop. De skal ha Chilli Con Carne til middag etter bestilling fra nestkommanderende om bord. Mannskapet samarbeider om maten, og til slutt serveres den på en sykebåre som et improvisert bord i midten av toppetransportrommet.
Samholdet er avgjørende
Det er et lite mannskap om bord - men samholdet er unikt. De jobber tett på hverandre og er avhengig av å fungere sammen. Alle fartøysoperatører gjennomfører en felles grunnutdanning uavhengig av tidligere utdanning og bakgrunn. Soldatene på båten får dermed en krysskompetanse i hverandres fagfelt, så alle kan bemanne de ulike systemene om bord.
– Når du jobber som maskinist på stridsbåt gjør du litt av alt, sier “Nils” om stillingen sin.




Å være soldat på stridsbåt handler i hovedsak om å gjøre det som trengs for at ting skal fungere som det skal. Du har ikke bare én rolle om bord, du er en del av et lag som samarbeider om alle oppgavene.
– Man er soldat i bunn også kommer maskinistbiten i tillegg. Du skyter, du styrer, du skrur. Du gjør litt av alt. Det er det som gjør jobben på stridsbåt spesiell.
Maskinist "Nils"
Fakta om Fartøysdivisjonen:
- Fartøysdivisjonen opererer blant annet Stridsbåt 90N, RHIB med tilhørende våpensystemer og sensorer som en integrert tropp i Kystjegerkommandoen.
- Typiske oppdrag er forflytning og innsetting av patruljer som opererer bak fiendens linjer, informasjonsinnhenting, bording, overvåkning, rekognosering og sanitetsstøtte.
Maskinist-utdanning
Før “Nils” ble maskinist i Fartøysdivisjonen gikk han maskinistutdanning på Sjøkrigsskolen. Det var der han fant ut at han ville søke seg til maskinistjobben i Kystjegerkommandoen.
– Det finnes mange veier til Rom, Sjøkrigsskolen er bare én av de. Det som er viktig er at man har maskinistsertifikat eller kan utløse det i løpet av et års tid, sier han.

går man først gjennom et opptak for så å gjennomføre et utdanningsår. Hovedfokuset er å være en lagspiller og å mestre enkeltmannsferdigheter. Etter bestått utdanningsår begynner man på maskinteknisk opplæring, før man til slutt seiler som selvstendig maskinist om bord.
For opptaket i utdanningsåret 2022-2023 søker Fartøysdivisjonen kun personell med fagutdanning til å kunne utløse maritim sertifikat maskinoffiser. Les mer om det her.
Når du jobber i Fartøysdivisjonen er ingen dag lik den forrige.

– Du har ikke tid til å gjøre samme arbeid to ganger. Det er alltid noe nytt som må gjøres, så hver dag er ulik.
Mannskapet på båten har samme visjon og tankesett.
– Du er en del av en gjeng der alle vil i samme retning. Det henger kanskje sammen med stå-på-viljen som trengs for å fullføre utdanningsåret. Du må ofre litt for å få noe tilbake. Det gjør at samholdet i divisjonen er veldig bra, sier “Nils”.
– Hvis du ikke føler deg ferdig som soldat og i tillegg interesserer deg for det tekniske - er dette en fin vei å gå, avslutter han.