På rutineoppdrag i Irak
Motorene på transportflyet C-130J Super Hercules buldrer mens lasteluka senker seg. Et landskap preget av sand, piggtråd og shelter åpenbarer seg. Mens flyet taxer, sitter to soldater i sandfarget uniform på lasterampa.
Operation Inherent Resolve
Oppdraget er en del av Operation Inherent Resolve (OIR) i Irak. OIR er den USA-ledede operasjonen mot Den islamske stat (IS) i Irak og Syria, igangsatt i 2014. Den flernasjonale operasjonen har som mål å bekjempe IS og andre jihadist-grupper, samt støtte Irak i å styrke sin kapasitet til terrorbekjempelse

Norge har vært en del av OIR siden 2014, først med humanitær innsats i Irak og fra 2015 med militære bidrag. Norske styrker opererer fra baser i Jordan og Irak og var også til stede i Syria i perioden 2016–2017. Deltakelsen viser Norges forpliktelse i den globale kampen mot terror og understreker vår rolle i å støtte internasjonal stabilitet og sikkerhet.
Soldatene på rampa er ikledd hjelmer, skuddsikre vester og våpen. De er en del av Air Mobile Protection Team. Temaet kortkortes AMPT og er spesialister blant annet på å beskytte fly og helikoptre.
Håndplukkede soldater
De utgjør et nøye utvalgt lag som man kan telle på én hånd. Men opprinnelig tilhører de Aktiv Innsats Tropp 1 i Baseforsvarsbataljonen ved Ørland flystasjon.
– Aktiv Innsats Tropp 1 er Luftforsvarets innsatsstyrke og består utelukkende av vervede soldater. Nå er vårt oppdrag som AMPT å støtte transport av materiell og personell under Operation Inherent Resolve. Vi skal sikre at flymaskinen og personellet ikke blir mål når de står på bakken, forklarer troppsjef løytnant Bendik.
Skarpt oppdrag
Troppen har en stor og bred oppdragsportefølje i både inn- og utland. Og nå er de langt fra treningsfeltene i Norge. Våpnene er ikke lenger ladet med løspatroner – nå er det skarpt.
Den alvorlige stemningen er merkbar under innflygingen til Al-Asad Airbase (AAAB) i Irak. Alle om bord, både crew og piloter, bærer hjelm og skuddsikker vest. Flybesetningsmedlemmer står i hvert hjørne av flyet og speider etter mulige missilangrep. Transportflyet er utstyrt med flares – varmekilder som kan avfyres for å avlede varmesøkende missiler. De som speider, har fingeren konstant på avtrekkeren. Pilotene flyr taktisk, som innebærer skarpe svinger og rask reduksjon av flyhøyde.
Flares er blitt lastet på C-130J Hercules på King Abdullah II Air Base (KAIIAB) i Jordan før avreise til Irak. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret COCKPIT: C-130J Hercules tar av fra King Abdullah II Air Base (KAIIAB) i Jordan på vei til Al-Asad Airbase i Irak. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret KIT PÅ: Under innflyvning til Al-Asad Airbase i Irak må alt personell bære hjelm og skuddsikker vest. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret FORBEREDER SEG TIL LANDING: Air Mobile Protection Team forbereder seg til landing på Al-Asad Airbase i Irak. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret SPEIDER ETTER MISSILANGREP: Flybesetningsmedlemmer står i hvert hjørne av flyet og speider etter mulige missilangrep. De har fingeren konstant på avtrekkeren.
Effektiv operasjon på bakken
Kun kort tid etter landing skrur det store transportflyet av motorene, og et lite teppe av sandstøv legger seg. Nå skal alt gå lynraskt. Soldatene i AMPT tar ladegrep og hopper av. De sikrer flyet i en 360-graders sone, med våpen i fast grep og øyne som scanner omgivelsene. De nærmeste sheltrene blir også sjekket i tilfelle missilangrep.
Soldat i AMPT gjør seg klar til å gå ut og sikre flyet. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret Soldat i AMPT rapporterer over samband. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret 360-GRADERS SIKRING: AMPT sørger for at både fly og personell er sikret under lossing på Al-Asad Airbase (AAAB) i Irak. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret Soldat i AMPT sjekker nærliggende shelter i tilfelle missilangrep. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret Soldat i AMPT sjekker nærliggende shelter i tilfelle missilangrep. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret Lossing og lasting foregår i bakgrunnen mens AMPT holder vakt. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret Crewchief har fjernet hjulklossene, og personellet begynner å gå tilbake på flyet. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret
Samtidig pågår en effektiv lastoperasjon. Materiellet fra Norge losses raskt, mens ny last fraktes om bord. På bare noen minutter er jobben gjort. Propellene starter opp igjen, og alt av personell trekker seg tilbake til flyet. Lasteluka lukkes.
På vei tilbake lander transportflyet ved King Abdullah II Air Base (OJKA) i Jordan. I likhet med Al-Asad Airbase er det også en norsk militærbase her. Noe av materiellet fra Irak skal hit, mens resten skal til Norge.
Flyet, et C-130J Super Hercules er ett av fire slike transportfly som Norge har. Det opereres av 335 skvadron, stasjonert på Gardermoen flystasjon og underlagt 134 luftving. De løser jevnlige transportoppdrag både i Norge og i internasjonale operasjoner. For mannskapet om bord er dette et rutineoppdrag – det samme gjelder for AMPT.
– Vi er de eneste i Forsvaret som gjennomfører AMPT-oppdrag, og derfor samarbeider vi tett og regelmessig med 335 skvadron, forklarer løytnant Bendik.
JORDAN: Landing på King Abdullah II Air Base i Jordan. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret LOSSING: Materiell lastes av ved King Abdullah II Air Base i Jordan. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret Crew Chief ved C-130J etter landing ved King Abdullah II Air Base i Jordan. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret Patch for 335 skvadron. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret Patch AMPT. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret
Sersjant 1. klasse Even er lagfører i Aktiv Innsats Tropp 1 og har flere års erfaring som profesjonell fulltidssoldat. Han har deltatt i en rekke oppdrag både nasjonalt og internasjonalt. Jobben hans innebærer omfattende trening i Norge, kombinert med reiser og operative oppdrag for å sikre personell og vitale objekter.
– Det beste er å faktisk utføre jobben sin og bidra til et reelt oppdrag i Midtøsten, forteller Even.
Han understreker viktigheten av grundige forberedelser før slike oppdrag:
– Vi trener mye på både oppdragsgjennomføring og mulige scenarioer. Det gir oss gode forutsetninger for å håndtere uforutsette situasjoner. Når vi først er i operasjon, handler mye om drill og innøvd samhandling, forklarer han.
Noen dager senere lander transportflyet med materiell og personell på hjemmebasen Gardermoen flystasjon. AMPT-oppdraget er over for denne gang, og soldatene i Aktiv Innsats Tropp 1 returnerer til Ørland flystasjon for videre trening og nye oppdrag.
