Norsk English
Et P-3CN Orion overvåkningsfly under vinterøvelsen Cold Response 10

Slutt for P-3 Orion etter 54 år – roser personellet

Etter 54 år er det nå slutt for P-3 Orion på Andøya flystasjon. 30. juni er en æra er over. – Jeg er mektig imponert over dedikasjonen, profesjonaliteten og ærekjærheten til personellet vårt her på Andøya, sier oberstløytnant Lasse Berg, stasjonsgruppesjef på flystasjonen.

Mange har ofret mye opp gjennom årene, for at P-3 Orion har kommet seg på vingene til alle døgnets tider. Også de der hjemme. Uten støtten fra familie og venner ville mange av toktene aldri latt seg løse.

20230511_MMQ_3968-min.jpg
Oberstløytnant Lasse Berg.

– De tre siste årene som sjef på Andøya flystasjon har vært de mest meningsfulle årene jeg har hatt i min tid i Forsvaret. Å få være en del av en avdeling og kollegium med et så viktig og meningsfylt oppdrag føles godt. Et oppdrag som om mulig har blitt enda viktigere det siste året etter Russlands angrepskrig på Ukraina, sier Berg.

Spesielt det å løse et operativt oppdrag med P-3 Orion samtidig som det forberedes med nedleggelse av egen avdeling har vært krevende.

1. august 2020 tiltrådte Lasse Berg som stasjonsgruppesjef på Andøya flystasjon.

Oppdraget var å legge ned stasjonsgruppa etter at P-3 oppdraget var fullført sommeren 2023. Samtidig skulle den operative leveransen med Forsvarets patruljefly opprettholdes inntil P-8 Poseidon var klar til å overta sommeren 2023. I ettertid har det kommet et oppdrag om å videreføre stasjonsgruppe Andøya i en tilpasset form fram til sommeren 2024. Hva som skal skje videre med Andøya flystasjon er enda ikke besluttet.  

– En viss grad av hemmelighold

Det å produsere maritim luftmakt med P-3 Orion har vært utrolig viktig for Norge og for våre allierte.

– Å vise regelmessig tilstedeværelse i nord-områdene, har vært viktig for å bygge situasjonsforståelse, men også for å gjøre oss i stand til å avdekke eventuelle endringer i operasjonsmønsteret til vår nabo i øst. At oppdragene i nord i stor grad løses med norsk materiell og personell har også hatt en beroligende effekt, forteller Berg.

Oppdragene som har blitt løst med P-3 Orion har alltid vært omkranset av en viss grad av hemmelighold.

– Selv i dag er det ikke nødvendigvis så mange som vet omfanget eller innholdet i alle de oppdragene som har blitt løst med P-3 Orion opp gjennom årenes løp. Det gjaldt også meg selv. Jeg har bakgrunn fra F-16, og har lært mye om det oppdraget som har blitt løst fra Andøya, og som jeg skulle ønske at jeg visste mer om på et tidligere tidspunkt i min operative karriere i Luftforsvaret, forteller Berg.

Deler av oppgavene som løses med den maritime flykapasiteten vil forbli hemmelig. Det har likevel vært åpnet mer opp i de senere årene om hva avdelingen gjør.

– Fortsatt kan vi nok være enda mer åpne om det vi kan være åpne om. Det har en rekrutteringsmessig betydning, men ikke minst betydning i å gjøre Forsvaret og Forsvarets avdelinger kjent med hva P-3 løser av oppdrag, og hva P-8 skal løse av oppdrag i årene som kommer, fortsetter Berg.

Opererer nært opp til Russland

P-3 Orion og personellet der opererer tidvis nært opp til russisk territorium, noe som avviker fra hva de fleste andre avdelinger i Forsvaret gjør.

En viktig del av oppdragsporteføljen er antiubåtkrigføring og å ha kontroll på russiske ubåter og hvor de måtte befinne seg.

– Vi følger med i nordområdene som har fått stadig større oppmerksomhet nasjonalt og internasjonalt. De senere årene har det vært en dreining av fokus mot Arktis. Det som er vårt hjemmeområde, og der vi følger med på det som foregår på overflaten, under vann og i lufta, sier Berg.

Mange av de nye våpensystemene som russerne har tatt i bruk og utvikler og tar i bruk i årene som kommer, blir testet i Barentshavet.

– Vår tilstedeværelse i området gjør at vi har en unik tilgang på innhenting av informasjon og mulighet til å følge med på utviklingen, og bidra til etterretning og et godt situasjonsbilde for våre beslutningstakere, sier Berg.

Siste flytur er operativt oppdrag

For stasjonsgruppesjefen og de ansatte på Andøya er det viktig å avslutte med flagget til topps. Helt til siste dag skal det operative oppdraget løses på en trygg og god måte.

– Vårt mål har hele tiden vært at vi skal fortsette å utvikle oss, og være en enda mer profesjonell versjon av oss selv den 30. juni enn det vi er i dag, og det vi var i går, sier Berg.

Den siste flyturen med P-3 Orion er også et operativt tokt, som avsluttes med en rutinemessig debriefing på bakken før personellet og P-3 Orion formelt takkes av.

P-3 Orion har betydd mye for mange, også utenfor stasjonsgjerdet på Andøya. Orion blir av mange beskrevet som lyden av Andøya. Mange har et sterkt forhold til flystasjonen og det Orion representerer, og mange har vokst opp med P-3 Orion.

Luftforsvaret og Andøy kommune har gått sammen om en åpen dag på flystasjonen 30. juni, slik at også lokalsamfunnet får mulighet til å ta del i avskjeden med P-3 Orion.

– Kommunen og befolkninga har vært et utmerket vertskap for oss på flystasjonen gjennom flere tiår, og vi skylder dem en stor takk for gjestfriheten, sier Berg.

Museumsgjenstand?

Forsvarsmateriell har fått et oppdrag om å avhende flyene. Fire av de seks P-3ene har vært operative til siste slutt. De har gradvis blitt faset ut. Et fly ble sendt til USA for oppbevaring i fjor høst, og et nytt nå i vinter. De to siste gjenværende flyene reiser til USA i juni og juli. De fire skrogene er potensielle salgsobjekter. Det er dermed igjen to skrog på Andøya.

– Det jobbes i flere spor, for å forsøke å bevare historien om P-3 Orion, og håpet er at ett av de to skrogene blir et museumsobjekt, enten på Andøya eller hos Luftfartsmuseet i Bodø, sier Berg.

Allerede har mange fra 333 skvadron på Andøya konvertert og opererer i dag P-8. Flere av de som har flydd P-3 Orion til siste slutt skal også konvertere til P-8 Poseidon, også det tekniske personellet. Det vil fortsatt være litt jobb igjen med å pakke og rydde etter 54 år med P-3 operasjoner på Andøya, en del folk vil være igjen for denne oppgaven til høsten.

Deler av personellet vil også være igjen i ett år lenger enn opprinnelig planlagt, da Forsvaret skal drifte flyplassen til støtte for Avinor og ivareta vertslandstøtteoppdraget fram til sommeren 2024.

Andre ansatte starter i nye jobber i Forsvaret og en god del blir også pensjonister. 

– Det er all mulig grunn til å anerkjenne og gi honnør til alle de som har vært med på å løse oppdrag med P-3 Orion fra Andøya flystasjon gjennom 54 år. Jeg er også veldig stolt av det vi har klart å oppnå sammen på oppløpssiden. Det ligger en enorm innsats og stå-på-vilje bak det faktum at Orion har levert til siste slutt, avslutter stasjonsgruppesjef Berg.

I april 1969 startet det, 30. juni 2023 er det slutt, og P-8 overtar stafettpinnen.

IMG_0915