20200304KK_1

Feltvognluksus

Lukten av nybil hang lavt over Leksdal skyte- og øvingsfelt da innsatsstyrke Rype testet de nye feltvognene.

​For vognfører Roy Møllenhus-Gjølga og de tre andre i halvlaget ble det et positivt møte med Heimevernets nye feltvogn – Volkswagen Amarok. Til sammen har laget lang erfaring i den gamle gode MB-en.

– Vi ble nesten satt ut av all «luksusen», sier visekorporal Møllenhus-Gjølga. 

 

Komfort

– Her var det en annen komfort, ja! God og varm og med radio og greier, smiler han når de tester bilene for første gang. Det skjedde i slutten av februar.

Hensikten med anskaffelsen er å øke mobiliteten i HVs innsatsstyrker. Med tilgang på feltvogner kan de rykke hurtig frem og transportere personell og materiell.

Fire til strid. Innsatsstyrkelagene er utrustet med to kjøretøy i hvert lag. Med kapasitet til å frakte åtte stridsutrustede soldater, inklusive alt lagsmateriell og forsyninger, for et oppdrag på 48 timer. Kjøretøyene er upansrede og kjøres på B-sertifikat. Soldatene fra innsatsstyrke Rype trekker frem sikkerheten som den største forskjellen. I «gode, gamle» dager kunne hele troppen bli presset sammen på det åpne, ubeskyttede lasteplanet på en M6.

 

Sikker som en familiebil

– Nybilen vår er jo et mye sikrere og tryggere kjøretøy med sikkerhetsdetaljer som i en sivil, moderne familiebil, sier Lennart Olsen.

– Med airbag og andre sikkerhetsløsninger er det større sjanse for at det er bilen som skades og ikke du, mener han.

– De nye bilene har god lasteplass og bedre sikring av lasten. Du slipper å være redd for å få fire jerrykanner i hodet, sier Lennart. Det er også våpenstativ til hele halvlaget samlet mellom setene bak. Det øker også sikkerheten.

Sterkt og klart

Fiffige detaljer som stemmeforsterker har også trønderne merket seg. Lyden inn på mikrofon fremme, og ut på høyttalere bak.

– Her kan vognfører eller lagfører gi sterke og klare meldinger til laget bak i bilen, påpeker Roy.

BEST PÅ VEIEN

– Når det gjelder bruken av bilen, må vi tenke litt annerledes enn vi gjorde med de gamle feltvognene, poengterer han.

Dette er rett og slett ikke et terrengkjøretøy med gode offroad-egenskaper.

– Vi testet ut kapasiteten i går og endte med å kjøre oss fast i løssnøen. Amaroken som kom oss til unnsetning, satte seg også fast i snøen. Da måtte vi hente frem den gode gamle MB-en.

– Vi må også tenke litt annerledes på det operative. Vi kan ikke sitte i kjøretøyet med hjelm og stridsvest på, forklarer Roy. – Ikke i fredstid, i hvert fall!

 

Utrykning

– Men disse bilene er mye bedre egnet som utrykningskjøretøy, legger Torbjørn Bratvold til.

– Vi i innsatsstyrkene skal jo gjerne ut og løse oppdrag raskt. Vanlige veier er jo da det vi i størst grad kommer til å bruke. Bilene passer til oppdragene våre.

– Det er jo også positivt at vi ikke sinker trafikken på samme måte som vi gjorde før, sier Guri Løkkemo.

– Man skal være en dyktig girer for å holde tempoet oppe med full MB i oppoverbakker. Jeg regner med at folk også vil legge merke til at Heimevernet har fått nye kjøretøy og har blitt litt mer oppdatert.

– Mye mindre støy er det også, legger hun til.

20200304KK_4.jpg

Musikk til arbeidet

Det er kanskje da radioen kommer til sin rett. Eneste grunnen til at de militære feltkjøretøyene har radio, var at det ville kostet mye å få fjernet den. Men siden krig består av 90 prosent venting og 10 prosent action, mener laget fra Rype at det er helt greit med musikk til arbeidet. Eller til operasjonen, da.

På spørsmål om de kommer til å savne de gode gamle MB-ene, er svaret unisont nei. Selv om MB hadde større lastekapasitet og kunne transportere flere folk. Men trønderne er jo kjent for å være nostalgiske, så Roy drar litt på det:

– Jo, jeg kommer faktisk til å savne MB-en litt.